Petzl
Petzl är ett familjeägt franskt företag med huvudkontor i Grenoble. I över 40 år har Petzl designat och utvecklat klätter- och säkerhetsutrustning, samt pannlampor, för att göra arbete och klättring i vertikala miljöer säkrare. I dag är varumärket Petzl nära förknippat med äventyr och många framstående bedrifter inom klättring, alpinism och löpning. På den professionella marknaden är Petzl världsledande inom reparbete på höjd och avancerad räddning.
Artiklar
- Re:claim nylanserar efter tuffa tiden Covid-19 och en rysk invasion höll på att knäcka Re:claim. Men nu är de tillbaka med en nylanserad sportserie av odördödande produkter.
- Colourwear presenterar ny re-branding: ”Vi har jobbat hårt” Få varumärken har gjort så många förändringar genom åren som Colourwear. Men den här gången är det annorlunda. Nu ska man nämligen hitta tillbaka till sitt ursprung.
- Stiga utökar Eco-sortimentet Från tre till fem. Stiga Sport har nu fler Eco-verifierade produkter.
- Handelsbarometern tappar på alla parametrar Det är inga positiva toner när Svensk Handel presenterar månadens handelsbarometer. Men sällanköpshandeln har inte påverkat lika mycket som andra grenar i branschen.
- Welander stärker Hestras styrelse Efter 14 år som koncernchef i Thule är det dags för Magnus Welander att kliva på ett nytt uppdrag.
- Här stänger en Intersportbutik: "Inget dramatiskt" När hyreskontraktet går ut 31 december för Intersport i Stenalyckan, Halmstad, så väljer koncernen att inte förlänga. Nu hoppas de hitta en ny lokal där de kan förbättra butikens lönsamhet.
- Sustainable Outdoor Professionals vill få branschen att agera Genom att samla branschen och fokuserat prata om vad vi faktiskt kan göra bättre, hoppas Peak 63 att sitt miljöevent ska både locka och påverka.
- Decathlon förlänger med NBA Decathlon fortsätter med sin basketsatsning. Nu står det klart hur länge de tänker samarbeta med amerikanska NBA.
- Burton byter PR-byrå: ”Känns som en stor seger” Burton fortsätter att arbeta för att växa i Sverige och ska nu göra det med en av de mer välkända byråerna inom branschen.
- Flera i branschen nominerade till e-handelspris Det finns några riktiga stjärnor inom e-handeln i vår bransch. Nu har två nominerats för sina insatser.
- Sveriges enda volleybollexpert utgår från Falkenberg Med 10 000 licensierade spelare i Sverige så utgör volleyboll en ganska liten andel av Sveriges idrottande. Ändå finns det gott om utrymme för Base sport, som är den enda butiken i landet som specialiserat sig på utrustning till svenska volleybollspelare. Kunderna är både privatpersoner och föreningar.
- Fler näthandlar – men kunderna är snålare Näthandeln är fortfarande en stark marknad – men konsumenterna gör inte lika dyra köp som tidigare. Så sammanfattar Svensk Handel månadens E-handelsbarometer.
- Vai Vai Visby nomineras till Svenska Designpriset I våras lanserades Vai Vai Visby sin e-handel. Nu nomineras de för sin design.
- Jensen avgår som Bergans vd Jan Tore Jensen har arbetat på Bergans i 17 år. Från och med februari kommer han dock ha en annan arbetsplats.
- Meter tar in fler varumärken till butiken – trots att de inte vill växa Meter har tagit in två premiumvarumärken till sin butik i Lerum. Trots att man inte vill växa för mycket.
- Spektrum har likviditetsproblem – genomför nyemission Spektrum har länge imponerat på branschen med sina biobaserade goggles. Men kunderna är inte lika övertygade. Nu har den ostadiga sportmarknaden slagit hårt mot det Årebaserade företaget.
- Han blir ny vd för Outnorth: ”Jag är redan en trogen kund” Efter åtta år som vd för Bubbleroom tar Kangasmuukko Nordström klivet ut i naturen.
- Han är Pocs nya vd: ”Exalterad över att hjälpa till” Jonas Sjögrens ersättare är nu klar. Det är forne elitidrottaren, numera styrelseproffset, Derek Bouchard-Hall som tar över.
- Ecco lanserar nya golfskor – lagom till höstsäsongen Hösten är – som alla inbitna vet – golfens bästa tid. Lagom till detta har Ecco lanserat nya skor och nya versioner av gamla modeller.
- Nu ryker skatten på den omdebatterade plastpåsen Regeringen har beslutat ta bort skatten på plastpåsar från november 2024. Plast kontra tyg har varit en omdebatterad fråga i flera år. Svensk Handel välkomnar beslutet.
- Cirkulära tjänster kan vara räddningen i lågkonjunkturen När ekonomin blir tajtare så minskar konsumtionen. Men det kan fortfarande finnas möjlighet att vända marknaden, då fler konsumenter är intresserade av reparationer och begagnade varor.
- Lundhags släpper dunjackor i återvunna material När Lundhags släpper sina första dunprodukter så kommer de i återvunnet material. Till vintern vår vi se dunjackor både för fjäll och storstad i deras sortiment.
- Ulvang rebrandar – släpper helt ny kollektion Ulvang satsar hårdare på hållbarhet och väljer att byta ut i princip hela sin kollektion. Nu går de in i 2023 med nya leverantörer och regenerativt producerad ull från Nya Zeeland.
- Icebug presenterar nyheter och uppdateringar inför hösten Fyra skor för höst och tidig vinter. Här är skor för alla möjliga underlag, för alla möjliga hösttemperaturer.
- Hööks växer – öppnar butik i Danmark Femte butiken i Danmark 66:e i Norden. Hööks fortsätter sin etablering utanför Sverige.
- Decathlon stänger hälften av sina Sverigebutiker Sedan start har Decathlon haft problem med lönsamheten i Sverige. Nu beslutar sig den stora kedjan för att stänga två svenska butiker.
- Amer Sports börsnoteras värderas till 10 miljarder dollar Finska Amer Sports siktar på amerikanska börsen. I början av 2024 hoppas de kunna introduceras.
- Ny Victorinox Ranger 55 i begränsad upplaga För den knivgalne kommer här en minst sagt intressant nyhet. Victorinox lanserar en version av sin Range 55-modell med damaskusstål.
- Hoka presenterar höstens nyheter – första vägskon med Gore-Tex Hoka One One presenterar höstens nyheter och det är flera intressanta materialval och konstruktionsdetaljer vi ser på nästa generations löparskor.
- Överskottsmaterial blir egen kapsel Peak Performance återanvänder överskottsmaterial för att lansera en limiterad kapsel – full av teknologi.
- Stiga Sports lanserar tennisracket – breddar utbudet Stiga Sports gjorde på 1970-talet tennisracket men har sedan dess låtit bli. Nu är man tillbaka med tre produkter.
- Adidas stänger flaggskeppsbutik Efter mer än 20 år har Adidas valt att stänga sin butik i centrala Stockholm.
- STF minskar öppettider och stänger restauranger i Jämtlandstriangeln Jämtlandstriangeln blir tillgänglig först i juli - åtminstone om man vill bo i fjällstuga. Dessutom kommer restaurangen på Blåhammaren att stänga. Nu vill STF minska turismen på fjället, för rennäringens skull.
- We Are Padel slutför sin rekonstruktion Padeln är inte död! Det är bara intresset som har svalnat. We Are Padel har nu genomgått en rekonstruktion och menar att de är bättre rustade när marknaden förändrats.
- Decathlons padelboll får kvalitetsstämpel Decathlons egen padelboll är enligt Testfakta den näst bästa. Detta trots att man har det lägsta priset av de bollar som testats.
- Ullmax presenterar höstens nyheter Ullmax har lanserat höstens kollektion, som kommer fylla många lagkassor över hela landet. Vi tog ett snack med Fredrik Johnsson för att höra mer.
- Tretorn satsar på padel: ”För att fylla de behov vi har identifierat på marknaden” Svenska Tretorn ger sig in i padelsegmentet med en fullskalig kollektion – innehållandes fem olika racketar, väskor och bollar.
- Så ska Treedy’s förenkla shoppingupplevelsen Konsumenter får en tjänst som förenklar e-handeln med mer exakta mått. Varumärkena får värdefull data för framtida plagg. Treedy's är värdefull för många inom branschen.
- Moss & Noor dubblar försäljningen – satsar offensivt utomlands Veganska träningsprodukter, tillverkade i Sverige. Moss & Noor har bra förutsättningar att lyckas. Och enligt deras senaste rapport ser det mest bra ut inför en utlandsexpansion.
- Tyngre i cykelhandeln när allt färre tävlar PP Cykel i Sandviken säljer motions- och tävlingscyklar för både amatörer, entusiaster och elitmotionärer. Men liksom många andra så vittnar butikschefen Stefan Persson om en väldigt tuff tillvaro som cykelhandlare.
- Tripoint levererar till längdlandslaget Svenska längdlandslaget kommer från och med nu att ha ett samarbete med Tripoint. Och två av de största profilerna blir i och med detta också ambassadörer för varumärket.
- Så ska Gymgrossisten få fler att träna Med en ny kampanj ger man gratisråd gällande kost och träning under en hel vecka. Målet? Att få fler att träna.
- Nya OutdoorGruppen tar sikte på backarna Max Garden AB har bytt namn till OutdoorGruppen. Detta för att bättre in i deras nya arbetsuppgifter. För efter att ha blivit en organisation för cykelhandlare tar de nu siktet på vinteridrotten.
- Nischade hockeybutiken i Gävle: "När Brynäs åker ut så gråter folk – det påverkar oss" I utkanterna av Gävle, i Brynäs hemstad, hittar vi Nobo Hockeystore som drivs av Alexander Ödling. Det här är den sista kvarvarande rena hockeybutiken i stan, och butiksägaren ser verkligen fram emot den kommande hockeysäsongen.
- Ping presenterar kläderna för Europas Solheim Cup-lag En hyllning till Spanien. En hyllning till historien och en hyllning till Europa. Så kan man beskriva Europas Solheim Cup-klädsel.
- Nya Kånken Weekender – en framtida klassiker? En av världens mest klassiska ryggsäckar har fått ett syskon. Kånken Weekender är betydligt större och har flera ingredienser för att bli en framtida klassiker.
- Reparationer blir tryggare än cykelförsäljning i höst Sedan slutet av 50-talet har Posa Cykel levererat både hojar och reparationsservice till de Gävlebor som behöver ta sig fram på två hjul. Och till skillnad från många andra cykelbutiker i landet så är allt inte nattsvart. Tomas Holmqvist är butiksägare på Posa Cykel.
- Wilson återupplivar Carbon Force Padel-kollektionen För nästan tio år sedan lanserade Wilson Carbon Force-rackets för första gången. Nu finns de i en uppdaterad version.
- Statistik från Svensk Handel: "Hösten kommer att bli tuff för handlarna" Lågkonjunkturen och de höga räntenivåerna fortsätter att slå hårt mot handeln – och inget tyder på att det kommer att ändras under hösten, menar Svensk Handel.
- J.Lindeberg presenterar FW23-kollektion – med One Piece i läder J.Lindeberg gör saker som ingen annan. Eller i alla fall som väldigt få andra. Eller vad sägs om en one piece i läder – skapad för skidbackarna?
- Harry Kane signar med Skechers – bär deras nya fotbollsskor Skechers har lanserat en fotbollssko och i samband med detta skrivit kontrakt med Harry Kane, en av världens främsta spelare.
- Efter vårsuccén: Nu inleds ny säsong av Head Hunted Padel Team Nära 1 000 ansökningar under våren. Nu är det dags för nästa säsong av Heads populära padel-kampanj.
- Stjernlöf går vidare – hon blir ny vd för Röhnisch Emma Stjernlöf har efter fyra framgångsrika år på Röhnisch valt att gå vidare. Hennes ersättare, Jenny Hansell, är på plats från och med oktober.
- Intresset för damfotbollen ökar Årets VM har haft en stor ökning i antalet tittare i jämförelse med förra årets europamästerskap, meddelar Tele2.
- Under Armour skapar kampanj med hjälp av AI Lagom till att årets fotbollsligor drar igång världen över har Under Armour låtit skapa en inspirerande film, med målet att förmedla de perfekta orden inför en match. AI har skapat ett manus efter inspiration från både klassiska tal och fotbollsspelare i eliten.
- 7-Eleven lanserar golfkläder Har du hoppat på golftrenden? Om inte är det dags att göra det nu. För det verkar som att alla – oavsett vart man kommer ifrån – vill ha en del av kakan...
- Camelbak tillbaka hos Ultimate Nordic Efter en tid ifrån varandra har Ultimate Nordic och Camelbak återigen tagit upp sitt samarbete.
- Haglöfs Tight fyller 30 år – firas med giveaway En svensk klassiker firar 30 år. Haglöfs klassiska Tight-modell har sedan 1993 genomgått en designresa, men grunderna finns fortfarande där.
- Sporthandelns försäljning minskade under andra kvartalet För sjätte kvartalet i rad har Sporthandeln ett minusresultat.
- RDBR blir officiell klädleverantör till Alpina VM 2025 RDBR, eller Ridebrain som varumärket hette fram till nyligen, har landat ett stort samarbete. Det svenska varumärket har nämligen blivit officiell klädleverantör av FIS Alpine World Ski Championship 2025 i Saalbach.
- Decathlon tänker nytt – lanserar VR-spel Snart kan du träna tennis i vardagsrummet. Decathlon har som förhoppning att få fler att börja spela i verkligheten – genom att skapa en digital version av det klassiska spelet.
- Adidas och Intersport inleder kampanj – ska öka idrottens tillgänglighet Två giganter inom sportindustrin – Adidas och Intersport – har tillsammans tagit fram en ny kampanj med några av Sveriges största idrottsprofiler.
- Strongers nya kollektion med kompressionseffekt Lagom till höstens terminstart har Stronger lanserat en ny kollektion för aktiva kvinnor. Tights och sport-BH i fina material med en exklusiv och stilren design.
- Asics kliver in som huvudsponsor till Göteborgsvarvet Världens största halvmara har nu en ny huvudsponsor.
- Vans Surf skapar kollektion med February Mikey February har precis kvalat in till WSL Championship Tour. Nu presenterar Vans Surf också hans egen kollektion.
- Craft samarbetar med Runacademy – fortsätter satsa på löpning Med över 10 000 löpare i sin akademi har Runacademy nu lockat till sig ett samarbete med Craft, som storsatsar på löpning.
- RobQ Hunting förvärvar svenska stövelvarumärket Swedteam har fått ett nytt systerbolag. Tillsammans ska de nu fortsätta att ta över Europa.
- Hon går in i Revolution Race styrelse? En extra bolagsstämma ska ske i slutet av augusti. Då kan en branschveteran bli en del av svenska framgångsföretagets styrelse.
- FootJoy lanserar limiterad kollektion med Harris Tweed Lagom till The Open plockade FootJoy fram en unik kollektion av sina premiumskor – med tydlig inspiration från de brittiska öarna.
- Klassikern: Tältet som utgör ett riktigt fjällfort Med den starkaste väven, de kraftigaste stängerna och den största absiden har Keron 4 GT kommit att bli Hillebergs värsting.
- Landslagets vallachef går till Rossignol Efter nära 20 år i landslagets tjänst väljer Urban Nilsson nu att gå till Rossignol. ”Ubbe” går därmed från att vara vallachef och blågul supporter, till att bli Trade Marketing Manager – och supporter för alla Rossignol-åkare.
- Nu finns helt biobaserad impregnering för kläder Fiberkemisterna på Organotex har tagit ytterligare ett steg mot hållbarhet när de lanserar sin nya, biobaserade impregnering.
- Daniel Lindström: Cykling kan vara världens snyggaste sport Sportfacks modekrönikör Daniel Lindström har lockats ut på cykelbanorna i jakt på en vackrare och mer stilsäker livsstil.
- Hestra och Allebike samarbetar – ”Vi båda vill vara världsspelare” Två familjeföretag samarbetar för framtida, gemensamma, kollektioner.
- Golf Skys Sverigechef efter konkursen: “Överraskad och chockad” "Vi har ett unikt koncept och har haft enormt nöjda kunder"
- CLN Athletics vill fortsätta växa långsamt Sprunget ur crossfit-trenden har CLN Athletics växt till att bli något mycket större än så. Men samtidigt är målet att inte bli för stora för snabbt.
- Nu ska The James Brand inta Skandinavien The James Brand tar den Oregon:ska designen med surf och skate som hörnstenar, hela vägen till Sverige och vår marknad.
- Nytt svenskt bambuunderställ Svenskt med bambu och viskos. Detta tillsammans med smarta material skapar ett riktigt välfungerande underställ.
- YMR Track Club hyllar Stockholm Stadion Retro-osande, Stadion-hyllande kollektion. Spana in det här läckra släppet från YMR Track Club!
- Decathlon tar del av ny teknik – för skräddarsydda skor i butik Skobranschen kan vara på väg att förändras. Och ett första steg kan nu ha tagits av Decathlon, som presenterar ett spännande samarbete och en spännande produkt som doftar som framtiden.
- Tenson köps upp – "Ger oss möjligheten att seriöst kliva in i outdoormarknaden" Tensons resa fortsätter. Efter att ha arbetat för att modernisera företaget under de senaste fyra åren byter nu det svenska varumärket ägare.
- On presenterar deras snabbaste sko hittills Säg hej till nya Cloudboom Echo 3.
- Patagonia svarar efter kritiken: ”Inte funnit några bevis som styrker påståendena” Sportfack har fått ett svar av Patagonia efter att de anklagats för att producera kläder i fast fashion-fabriker med omänskliga arbetsförhållanden.
- Patagonia kritiseras – tillverkar kläder i fast fashion-fabriker Få varumärken har ett så starkt miljöpatos och bra "good guy"-rykte som Patagonia. Men en rapport från Follow The Money visar att företaget kanske inte alltid är så där perfekta.
- Han blir ny vd för Casall Efter tre år har Nanna Hedlund valt att kliva av som vd för Casall Sport AB. Nu är efterträdaren presenterad.
- TaylorMade satsar på premiumputters Lanserar nya serien TP Reserve med precisionsfrästa huvuden.
- Ping med ny 3-wood – till ett saftigt pris Ping har lanserat en ny 3-wood med ett extremt högt pris. Men så är den också "tourinspirerad" . . .
- Adidas signar med svenska supertalangen Ludvig Åberg är en av världens främsta talanger på golfbanan. Nu har han skrivit ett flerårsavtal med Adidas.
- Primus lanserar friluftskök för tuffa expeditioner För de tuffaste turerna. För de blåsigaste miljöerna.
- E-handeln fortsätter att rasa – så mycket sjönk handeln i maj Det går tungt för e-handeln. Otroligt tungt. Svensk Handel har nu presenterat majs siffror och det ser inte ut att finnas en ljusning inom en snar framtid.
- Tenson skapar agil kollektion för mittemellan-väder När våren nästan är här eller när sommaren nästan är över. Då. Då ska du bära Tensons nya kollektion.
- Självutcheckning allt mer populärt Att slippa interaktion med butikspersonal värderas högt hos yngre personer. Samtidigt vill de kunna få service och rådgivning. Det är inte helt enkelt att driva en modern butik, med andra ord . . .
- Therabody inleder samarbete med Malmö FF Therabody har skapat ett återhämtningsrum för Malmö FF, fullproppad med deras produkter.
- Smällen: XXL ska betala 140 miljoner i skatt XXL har det tufft just nu. Ett beslut har tagits av den norska skattemyndigheten som innebär att sportvarukedjan är skyldig att betala nära 140 miljoner norska kronor ytterligare i skatt.
- Surfbutiken på Gotland – där sporten möter strandlivsälskare Vågsurf är vanligtvis något man förknippar med palmer, kokosnötter, stora vågor – och värme. Verkligheten för vågsurfare i Sverige ser annorlunda ut.
- Adidas skapar golfkollektion med artistens eget varumärke Macklemore har tillsammans med Adidas skapat en ny golfkollektion med riktiga retrovibbar.
- Trangia överger Primusbrännare – ska bygga egna Trangia går ifrån sin konkurrent Primus som leverantör av gasolbrännare. I stället ska de göra sin helt egen produkt, som tillverkas helt och hållet i Sverige.
- Re-Adventure expanderar – öppnar i Birsta City Re-Adventure har öppnat upp sin andra butik. Den sport- och outdoornischade second hand-butiken finns nu också utanför Sundsvall.
- Stronger byter vd – värvar från Peak Performance Annica Rantala har avgått som vd efter tre år.
- Rossignol storsatsar på längden – värvar ny Category Manager för Norden I kommande nummer av Sportfack kan du läsa en intervju med Urban Nilsson, ny Trade Marketing Manager på Rossignol. Hans barndomsvän, Henrik Åkerlund, har nu också värvats.
- Stadium samarbetar med parastjärnan Två guld och ett brons i Paralympics 2022. Sex VM-guld och 22 vinster i världsvupen. Världsstjärnan Ebba Årsjö har inlett ett samarbete med Stadium.
- KRÖNIKA: Lågkonjunkturen höjer ribban för sporthandeln "De senaste tre åren är ett bevis på hur en kris höjer förändringstrycket i handeln."
- Knubbe vill bidra i Ukraina – ber om kunders hjälp Efter att dammen i Ukraina gett vika finns ännu fler anledningar att hjälpa landet. Oskar Knubbe, Vindpinads ägare, vill dra sitt strå till stacken.
- Kånken nylanseras med skate-osande 80-talskänsla Naturen rejält inzoomad i en färgskala som får oss att tänka på skateeboardscenen under 1980-talet. Ungefär så kan vi beskriva Kånken Art 23.
- Darn Tough - Merinoullstrumpor från Vermont Darn Tough har sedan starten varit ett familjeägt företag. I över 40 år har fabriken i Vermont, USA, varit den enda plats som företaget stickar sina tekniska merinoullstrumpor - och så kommer det förbli.
- Patagonias butik nu invigd: ”Ett jättefint mottagande” Mitt i centrala Stockholm har den amerikanska outdoorjätten nu invigt sin första butik i Skandinavien.
- Asics lanserar ny version av populära Gel-Kayano 30 år efter den första versionen kommer Asics nu med en ny sko som ska skänka löparen extra stabilitet och ny komfort. Detta genom att använda sig av en ny dimension.
- Stiga Sports lanserar träningsprodukter för hockeyspelaren För 60 år sedan gjorde Stiga Sports hockeyutrustning. Nu har det plockat upp sitt arv, men inte med utrustning till matchdag.
- Treksta satsar på gummistövlar – lanseras i höst Treksta Footwear lanserar gummistövlar med flera tekniska detaljer. Både för sommar- och vinterhalvåret.
- Greppen kan förbättra golfspelaren Att sälja golfklubbor kan med rådande ekonomi vara tufft för vardagsgolfaren. Men att byta grepp kan vara lättare. Kanske är detta något att kampanja för på lokala klubben.
- Han tar över som vd för Elevenate Tidigare marknadschefen, Tobias Hökeberg, tar över efter Mattias Heurlin, som fortsätter vidare inom bolagsgruppen där Elevenate ingår.
- Nya Titleist T-Series ute på touren Så sakateliga ska Titleist rulla ut sina nya järnklubbor. Den populära T-serien når i veckan världens främsta spelare.
- Vorn lanserar ny användning av jaktväska Norska Vorn har uppfunnit en kombinerad midjeväska och skjutstöd för att göra jakten enklare.
- Thermore lanserar material skapat av skräp från haven Samtidigt som haven blir lite renare skaffar Thermore också ett nytt material.
- The North Face med ny löparkollektion – inspirerad av tuppgöken Beep! Beep! The North Face har skapat en löparkollektion inspirerad av en ruskigt snabb fågel.
- Bildspecial: Här är Röhnisch AW23-kollektion Spana in de nya plaggen från det svenska varumärket.
- Dormy stänger varuhus – ”Till slut måste man ta ett beslut” Efter 15 år av kamp mot lönsamhet väljer Dormy att lägga ner sitt varuhus i Sundsvall. Detta när hyreskontraktet upphör i vinter.
- PDL United ansöker om rekonstruktion – nio dotterbolag påverkas Padeln har det minst sagt tufft. Nu meddelar en av giganterna att man ansökt om rekonstruktion.
- Norsk-spanska Nnormal siktar på Sverige Nnormal, ett nytt spansk-norkst varumärke, har tagit sikte på Sverige. Efter att under hösten 2022 lanserat sin första kollektion har de som ambition att se kommande kollektioner i svenska butiker.
- Spektrum Sports samarbetar med Grandpa Spektrum är just nu väldigt aktiva när det kommer till samarbeten. Efter att ha presenterat sin kollektion med Local Rule har de nu presenterat nästa collab.
- Adidas skapar fotbollsskor med Prada Italienska modeskaparna Prada har fått chansen att utforma tre fotbollsskor från Adidas. Och det är med exklusiva material och ett högt pris som resultat.
- Outdoorsäljaren sadlar om – ska hjälpa med UX-design Efter år som guide och arbete i butik väljer Sofie Nilsson nu att starta eget. Tanken är att hon ska kombinera guidejobb med att utveckla företags UX-design. Gärna inom outdoor.
- Lågkonjunkturen tar ett allt hårdare grepp – så mycket minskade e-handeln Siffrorna visar sitt tydliga språk: Det blir allt svårare för våra svenska handlare at klara sig även på nätet. Svensk Handels e-handlesbarometer visar på ett fortsatt omsättningstapp för april månad.
- Spektrum och Local Rule skapar glasögon Solglasögon är en självklarhet på golfbanan. Dels blir ögonen mindre trötta i solljuset och dels ser man konturer bättre vilket gör spelet enklare. Nu har två svenska företag inom varsitt skrå sammanstrålat.
- Tracker lanserar ny lättvikts-GPS Med endast 60 gram och en betydligt simplare konstruktion har Tracker skapat en ny GPS-sändare till lösa hundar i skogen.
- Varuhusinvigning i Skara med mässa och 12 000 besökare Astro Sweden inledde sin bana som butik för amatörastronomer – men sedan april driver de ett fullskaligt varuhus med sortiment som innehåller utrustning för alltifrån klättring, vandring, fiske och vetenskap.
- Sportshopen storsatsar med tre nya varuhus – öppning denna vecka Tre nya Sportshopen-varuhus ska öppnas den här veckan om allt går enligt planerna. Nu rör de sig till helt andra delar av Sverige, och provar för första gången att driva varuhus på en ö.
- Spektrum Sports prisas för sin Bunner – "En otrolig ära" Med en innovativ design och biobaserade material sticker Spektum Sports Bunner-hjälm ut. Nu prisas den som "Best of the Best" i Red Dot Award.
- Cykelservice hem till dörren tredubblar Ingenting behöver vara som det alltid har varit. Wanda håller just nu på att förändra cykelservicen genom att hämta och lämna cyklar till dörren.
- SCARPAS Spin Planet – skon som värnar om miljön Trail Running har aldrig varit bekvämare. Inte heller mer miljövänligt. SCARPA introducerar nya Spin Planet.
- Craft presenterar ny Vätternrundan-kollektion För alla som ska cykla runt Vättern finns nu en speciellt framtagen klädkollektion för att passa in i småländska naturen.
- Jaktbutik lägger ner igen Att driva jaktbutik i Lycksele har visat sig vara svårt. För andra gången på lite mer än ett år har Z-Aim tvingats till konkurs.
- Hövding under lupp – granskas för "ofriska hjälmar" SVT:s Uppdrag Granskning har publicerat ett reportage där de hävdar att Hövding inte varit ärliga med ett produktfel som kan innebära allvarliga olyckor för cyklister som bär deras produkt.
- De är 2022 års största leverantörer – hela listan 2022 bjöd på starka siffror för löparvarumärken och friluftsaktörer – men allt är inte guld och gröna skogar.
- Cykellagren hann fyllas innan året tog slut Efter mycket om och men klarade sig cykelbranschen på plussidan – men det är tack vare att många varor levererades så sent om i höstas. Nu hoppas leverantörerna på att cykeln lyckas ersätta den dyrare bilen under 2023.
- Golfen klarade sig trots osäkert konjunkturläge Lugnet före stormen? Golfen hade ett relativt bra år 2022. Men vart är sporten på väg? Svårt att säga, visar det sig . . .
- Outdooråret 2022 präglades av toppar och dalar När kriget bröt ut exploderade intresset för prepping – och så även vissa friluftsprylar. Men det var inte alla som gynnades av det nya omvärldsläget.
- Löpningen står sig fortsatt stark under 2022 Det är bland löparmärkena vi hittar de riktigt stora omsättningsökningarna i år. Vi har pratat med Asics, Saucony och Hoka One One för att få deras syn på marknaden - och prognos för 2023.
- Så funkar tredjepartslager: "Ska upplevas som andra sidan väggen" Hur distributionen fungerar kan betyda allt för relationen mellan distributör och återförsäljare. Men vad gör man om resurserna inte räcker till för att ta hand om lagret själv?
- Vartannat barn har fel cykel Cyklar i fel storlek kan innebära en säkerhetsrisk och göra motionsformen och transportmedlet tråkigare för barnet. Trots det har nära hälften av alla svenska barn en cykel i fel storlek.
- Chevalier skapar hundförarkollektion Hundsporten blir allt större och Chevalier har därför skapat en kollektion för hundförare, både inom jakten och utanför.
- Therabody skapar vibrerande sleeve För atleter och entusiaster som tränar hårt finns nu en ny produkt för att lindra smärta och förkorta återhämtningen. Therabody har nu lanserat vibrerande sleeves.
- Stadiums nya satsning: uthyrning av produkter För planeten och ur ett affärsperspektiv. Stadium har startat och vidareutvecklar sitt Stadium Rental-koncept till kommande vinter.
- XXL blir partner med Stromberg – går in på ägarsidan Norska Stromberg har inlett ett samarbete med sina landsmän i sportkedjan XXL.
- Stiga Sports lanserar trä-kollektion Stiga Sports lanserar en padelkollektion med retrokänsla samtidigt som de tar vara på sin historik av att arbeta med trä.
- VD-INTERVJUN: Hon gör dig rätt i tiden Abby World vill vara Nordens bästa byrå för aktiva varumärken. Flera av kunderna hör hemma i outdoorvärlden och byråns vd, Mandarva Stenborg, ser möjligheter att växa i en ny värld där trender snurrar snabbt och förutsättningarna för marknadschefer har förändrats dramatiskt. Text & foto: Tommy Jeppsson
- The North Face lanserar dräkt för kvinnor – av kvinnor Med en ny dräkt tillgängliggör The North Face bergen för kvinnor.
- Houdini: ”Vi har en hyfsat tydlig plan fram till 2066” Hösten 2022 lanserade de kampanjen ”Forward to Nature”, som bland annat går ut på att de vill att deras kunder ska köpa färre produkter. ”We don’t need more clothes, we need clothes that can do more”. Sportfack fick en pratstund med Houdinis vd Eva Karlsson.
- Revolution Race i samarbete med Svenskt Friluftsliv Revolution Race tar allt fler marknadsandelar. Nu kliver de in som samarbetspartner med paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv, för att deras medlemsorganisationer ska kunna ta del av förmånliga erbjudanden på friluftskläder.
- Re-Adventure: ”Vi har fått lära oss under resans gång” Av alla tillfällen att starta butik så kan mitt under en pandemi vara en av de sämsta. Men Kicki Olivensjö och hennes kollega Jenny Kask hade ett koncept som de trodde stenhårt på. Nu har deras second hand-butik för friluftskläder, Re-Adventure, utnämnts till Årets Butik i Gear of the Year 2022.
- Fjällräven/Specialized: ”Som en pingpongmatch med skisser och idéer” Att svenska Fjällräven skulle slå sina påsar ihop med en solkysst cykelgigant från Kalifornien var kanske inte det första man tänker på. Men tillsammans med Specialized har de skapat en numera prisbelönt serie ramväskor.
- Patagonia: ”Vi har en hel del jobb kvar att göra” Under 2022 gjorde Patagonia en rekonstruktion som innebar att all vinst bolaget gör ska gå till naturen. Och med tanke på företagets storlek är summorna på bistånds-nivå. Därför utses man nu till "Årets miljömärke".
- Ridestore: Bra jobb i det tysta Med egna, attraktiva, varumärken och försäljning av giganter har Ridestore blivit enormt framgångsrika. 2022 hade man en omsättning på över 1 miljard kronor. Därför är de först med att vinna "Årets e-butik".
- Local Rule: ”Krävs blind tilltro på sig själv” Efter att ha släppt allt och börjat arbeta heltid med Local Rule har man 2,5 år senare lyckats etablera sig. Både i Sverige och utomlands. Nu vinner de "Årets Nykomling”.
- Heat Ready: "Vi har bara börjat den här resan" På kort tid har Inuheat skapat en lösning som möjliggör värmeförberedda plagg. Lösningen har nu potential att sätta en ny standard när det kommer till aktivt uppvärmda produkter. Heat Ready från Inuheat är ”Årets Innovation”.
- Kedja i ryggen blir trygghet i tuffa tider I juni förra året fick Dalarna sitt första XXL-varuhus. Med läge i Borlänge har man lyckats placera sig mitt emellan Dalarnas tre största städer – och dessutom i länets största köpcentrum Kupolen. Varuhuschefen Catrine Sollenbrant berättar att de trots det osäkra ekonomiska läget har haft ett förhållandevis bra första år.
- Så utvecklas sportbranschen nästa kvartal Prisjakt har tagit fram en prognos för kommande kvartal och sportbranschen kan få det tufft, men det finns de som har det värre . . .
- XXL vinner tillbaka marknadsdelar Efter en stor kampanj kunde XXL presentera ett fint första kvartal 2023. Detta på marginalens bekostnad, samtidigt som lagersaldon nu är på mer rimliga nivåer.
- Sporthandeln minskade med 0,6 procent Under det första kvartalet 2023 minskade handeln med 0,6 procent jämfört med 2022.
- Stiga Sports planerar börsintroduktion – första steget: showroom Från och med juni har Stiga Sports sin egen lokal i huvudstaden. Senare hittar vi dem också på börsen, om allt går som det ska.
- Nanna Hedlund lämnar Casall Sport Efter ungefär tre år på posten som vd för Casall Sports lämnar Nanna Hedlund för ett nytt uppdrag, inom en helt annan bransch.
- Ur arkivet: Stor intervju med Nanna Hedlund Som nytillträdd vd för Casall Sports besökte Sportfack Nanna Hedlund i hennes nya lokaler. Nu publicerar vi reportaget igen, i samband med hennes byte av arbetsplats efter sommaren. Text och foto: Tommy Jeppsson
- Idre Himmelfjäll utökar sommarsatsningen Sommarsemester i fjällen blir allt mer populärt. Idre Himmelfjäll hoppar på trenden och vill få fler att vara aktiva på deras anläggningar även under sommarmånaderna.
- Sandqvist och Skansen samarbetar – lanserar barnryggsäck Knutte. Så heter Sandqvists nya barnryggsäck som de tagit fram tillsammans med Skansen.
- ”Idén kom när jag lekte med en kattleksak” Den svenska uppfinningen Vippy-peggen har godkänts av R&A och närmar sig marknaden.
- Outdoor populärt på Tradera – Fjällräven toppar listan För andra året i rad toppar Fjällräven inte bara outdoorlistan hos Tradera, utan klädeslistan överlag.
- Hövding lanserar skal inspirerade av svenska naturen Nu kan du stila till din Hövding med färger hämtade från svenska naturen. Dessutom i smarta material för både komfort och hållbarhet.
- Crescents Elmer prisas internationellt Elcykeln Elmer har prisats för "en enastående design och hög innovationsgrad".
- Peak Performance lanserar menskoppsbehållare Efter en testperiod har Peak Performance nu lanserat sin menskoppsbehållare.
- Kostymen J.Lindeberg skapat för landslagen i fotboll De svenska fotbollslandslagen ska från och med nu bära J.Lindeberg-kostymer i samband med mästerskap. Debuten blir i sommar men redan nu har varumärket presenterat sina kreationer.
- Postnords kunder kan nu returnera via paketboxar Paketboxarna som Postnord placerat ut för utlämning av paket kan nu också användas åt andra hållet, vilket förenklar för e-handelskunder. Dessutom ska fler boxar placeras.
- Det händer under Sportbranschens Dag Svenskt Sportforum anordnar en av årets mest inspirerande dagar och vi har fått tag på schemat.
- MODEKRÖNIKA: Att köpa en tillhörighet Daniel Lindström har skrivit om mode sedan mitten av 1990-talet. Nu är han ny modekrönikör i Sportfack.
- Klassikern: New Balance 574 – den perfekta pappaskon Oavsett om du städar ur garaget, befinner dig på en uteservering eller håller ett föredrag som företagsledare kommer New Balances 574 passa för tillfället. Sedan lanseringen 1988 har den fotriktiga skon varit en ikon – oavsett tillfälle. Text: Joel Ågren
- Sportfack besöker: Skridsko-Johan Skridsko-Johan i Blackeberg kan vid en första anblick se en aning kaotiskt ut. Nyheter delar hyllplan med klenoder från förr och för en besökare kan detta kännas lite märkligt. Men om målet är att hitta en skridsko som passar perfekt är det få platser som är bättre lämpade. Johan Berg har nämligen haft över 40 år på sig att lära sig om skridskor. Text & foto: Tommy Jeppsson
- Merrell fortsätter sponsra Skyrunner World Series Efter tre fina år har Merrell och Skyrunner World series valt att förlänga avtalet.
- Haglöfs stora lagerflytt – gått från 8 000 till 18 000 kvadrat Från ett landskap till det andra. Från 8 000 kvadrat till mer än det dubbla. Haglöfs har flyttat sitt lager till en toppmodern anläggning i Eskilstuna.
- Vildland lanserar ny e-handel – "Stor del är marknadsföring" Boråsbutiken Vildland har lanserat sin helt nya e-handel. Och nu säger de att det är på riktigt.
- ICIW lanserar unisexkollektion Samma kläder kan passa både män och kvinnor. Det är visionen när ICIW släpper en ny kollektion för våren, med målet att släppa plagg som är mer inkluderande.
- Asics med kampanj för kvinnor – lyfter positiv effekt av rörelse För att hylla kvinnors träning och för att stärka kvinnors mentala hälsa. Asics vill trycka på fysiska aktivitetens roll för en bättre vardag.
- Danska träningstights ska ge perfekt passform Danska Eyda har etablerat sig i hemlandet och på den norska marknaden. Efter ett par år av en mer lågmäld tillvaro i Sverige så hoppas man nu att allt fler kunder ska upptäcka varumärket, som satsar allt på den perfekta passformen.
- Här är nya svenska cykeltillverkaren: ”Det här är långsiktigt" Säg hej till Detrail, ett nytt svenskt cykelvarumärke. Först ut är tre cykelmodeller. Men detta är bara början, enligt grundaren Robin Johansson
- Viking lanserar mångsidig vandringssko Outdoorskor i modern tappning. Så kan man väl beskriva Vikings nya Cerra Hike-serie.
- Peak Performance lanserar second hand-initiativ – proffs åker i 30 år gammal jacka Max Palm tävlade i en jacka som är tio år äldre än han själv.
- Meter Bikes lanserar två nya modeller En landsvägsmodell och en stigcykel kommer lagom till säsongen att produceras av Meter Bikes.
- Patagonia öppnar eget i Sverige Mitt i centrala Stockholm ser det nu ut att snart kunna finnas en helt egen Patagonia-butik.
- Den skidande australiern öppnar egen butik och verkstad i Leksand Dan Mifsud växte upp i Melbourne, Australien, men flyttade till Cairns för att det var för kallt i hans egen hemstad. Nu öppnar han upp sin nya sportbutik i Leksand efter att ha börjat uppskatta snön. Och målet är att framöver skapa en franchise.
- Fjällrävens vandringar slutsålda på flera håll Det kostar ingenting att ta sig ut i naturen. Trots det har Fjällräven sålt slut på sina platser för deras vandringar. Ett tydligt exempel på att "trenden" med vandring är här för att stanna, menar varumärket.
- Lågkonjunkturen slår allt hårdare mot småorter När det ekonomiska läget blir allt tajtare så söker sig kunderna till den billiga e-handeln. För butiker som verkar på mindre orter blir det mycket tydligare: "Folk påverkas av media", säger Dan Bergqvist på Allans sport i Leksand.
- Mora mindre känsligt för konjunkturen: "Turisterna kommer hit året runt" Stefan Skoglund driver friluftsbutiken Nära fjället i centrala Mora. Här bjuder inte våren på någon merförsäljning, och förhoppningen är att lågkonjunkturen tvingar kunderna till sommarsemester i fjällen i stället.
- Hööks öppnar i Nordstan Mitt i centrala Göteborg ska Hööks öppna upp. Fram till midsommar kommer ett urval av deras stora utbud finnas att köpa i Nordstan.
- Damerna först – nu lanserar Didriksons herrkollektion för business fashion Efter att Didriksons presenterat sin business fashion-kollektion för damer kommer de nu med fyra jackor för herrar inom samma segment.
- Bajen presenterar nya tröjor Me ett mönster inspirerat av de flaggor som vajar över Tele2 Arena har Craft nu presenterat Hammarbys nya matchtröja.
- Elfsborgs nya tröja – framtagen med hjälp av Textilhögskolan IF Elfsborgs nya tröja har tagits fram med en gul färg som är den rätta för laget. Med färgprover från matchtröjor från 1960-talet och framåt har man nu helt rätt nyans.
- Baddräkten som ska rädda barn från att drunkna En självuppblåsbar flytkropp som skyddar barn från drunkna – efter att de börjat sjunka. Det kan snart bli verklighet, hoppas Niclas Ekdahl som utvecklar en helt ny produkt.
- Nytt forskningsprojekt: Vad händer när vi fasar ut PFAS? Tiden är på väg att löpa ut för PFAS-ämnen. Men hur ska utfasningen ske? Och hur mycket vet vi egentligen om det vi ersätter kemikalierna med? Det ska man ta reda på i ett nytt forskningsprojekt.
- H&M hamnar efter i omställningen – skyller på modetrenden Rymligare kläder ger större klimatuttryck. Det är en av H&M:s slutsatser när deras hållbarhetsarbete går baklänges.
- Vice Golf nya kollektion – uppdelad i tre kategorier Vice Golf lanserar en klädkollektion till kommande golfsäsong för alla sammanhang. Oavsett om det är ett nobelt klubbmästerskap, en halvblöt kompisscramble eller bara vanlig helggolf finns ett plagg att hitta här.
- Hoka lanserar nya sko – Rocket x 2 En ny tävlingssko med ambitioner att serva de absolut främsta. Hokas nya Rocket x 2 är här för att slå rekord.
- Idre Himmelfjäll ökar omsättningen med 27 procent Allt är inte bara mörkt och dystert. I Dalarna har Idre Himmelfjäll ökat omsättningen rejält.
- Sportfiskemässan slog publikrekord Intresset för Sportfiske är stort. Enligt Havs- och Vattenmyndigheten fiskar omkring 2 miljoner svenskar någon gång varje år. Detta märktes av under Sportfiskemässan i Älvsjö.
- Är det här framtidens golfkikare? Med Cube får du en triangulärfunktion. Kommer till Sverige i juni.
- Jaktia öppnar konceptbutik i Karlshamn Duon Pålsson-Börjesson öppnar sin andra Jaktiabutik i vår. Den nya, i Karlshamn, endast fem mil från den första de startade för två år sedan.
- Selected Brands och Reebok med avtal Reebok är mitt uppe i en förändring. Varumärket har sålts av Adidas och har nu säkrat sin nordiska partner.
- Fjällräven uppfattas som mest hållbara Ur ett konsumentperspektiv är Fjällräven det mest hållbara varumärket. Ett värde som förstås inte ska underskattas.
- Adidas hyllar "Odjuret" Djurgårdens IF Djurgårdens nya matchtröja har inspirerats av 70-talet och kampanjas nu av Adidas upphängd på ett citat av blårändernas spelare Rasmus Schüller.
- Adidas förlänger med SvFF – partners i ytterligare åtta år Efter tio år som partner till SvFF är det nu klart att samarbetet förlängs med ytterligare åtta år.
- Hon ska etablera Outtra i Norden Annemarie Zeller är ny marknadschef på Outtra som nu tar sikte på den nordiska marknaden med en digital tjänst som ska driva kunder till de fysiska sport- och outdoorbutikerna.
- Så genomskådar du greenwashing – miljökonsulenten delar med sig Hållbarhet är inte längre en trend – det är en hygienfaktor. Men ju längre vi kommer i hållbarhetsarbetet, desto högre krav får vi på konkreta resultat. Hur ser vi då igenom alla mindre lyckade försök?
- Nya terrängskor från The North Face För den trailintresserade finns nu två nya skor att kika lite extra på. The North Face har lanserat två nya Summit Vectic-modeller.
- Så ska padelutmanaren tampas mot giganter Padel har en stämpel av att vara på utdöende i Sverige. Trots det har nu svenska Coco Padel startats. Målet är att nå ut internationellt och planen är att använda sig av Amazon för att lyckas.
- Didriksons Thyra – skapad för att återvinnas Genom en smart design och med smarta lösningar har Diriksons skapat en anorak i monomaterial, som därför enklare kan återvinnas.
- Stighudar till toppen: Trenden som är här för att stanna Från att vara en udda del av den alpina världen till att mer och mer bli en del av alla åkares vardag. Touring har haft ett enormt genomslag och mycket tyder nu på att aktiviteten att gå upp för berget för att därefter åka ner är här för att stanna.
- Efter fabriksbranden – askan är den bästa jorden Det sägs att en olycka sällan kommer ensam. Fråga bara Fischer, som lär kunna intyga att det stämmer. För efter covid-19 fick de se sin fabrik brinna upp. Och när den nya väl byggts upp utbröt ett krig i nationen. Vi har pratat med företagets vd, Franz Föttinger, som trots alla motgångar är positiv.
- Oroande cykelbutikstrenden: Stor ökning av konkurser Är det notan av covid-19 som vi nu ser? Efter flera extremt fina år har 2022 varit tuff för cykelbranschen, som har sett en dramatisk ökning i antalet konkurser jämfört med de senaste fem åren.
- Nya svenska Tripoint lanserar 14 modeller på samma gång Än så länge har du kanske inte hört talas om dem, men Tripoint har goda möjligheter att framöver ta sig in på sport- och outdoormarknaden med sin stilsäkra funktionsdesign i hållbara material.
- Efter fem framgångsrika år – Nu säljs second hand-butiken När Tracks Recycle verkligen har börjat blomstra väljer de fyra ägarna att göra annat. Därför är den populära butiken nu till salu.
- Umbro lanserar ofärgad unisex-kollektion Miljön är på tapeten när Umbro lanserar sin nya Undyed-kollektion.
- Tenson sponsrar Tjörnbro Arena I samband med att Tjörnbro Arena utvecklas har man nu tecknat avtal med Tenson, som grundades på västkusten för över 70 år sedan.
- Bildspecial: Spana in Pumas nya Arnold Palmer-kollektion Starka färger i "våriga" toner. Detta med modiga mönster av saker vi associerar med Arnold Palmer. Välkommen på modevisning!
- Tredubbling av förmånscyklar 2022 – och dubblering väntar Att cykla till jobbet blev populära än någonsin under pandemin. Och trenden fortsätter även nu, då företag vill erbjuda attraktiva ekonomiska fördelar samtidigt som de bidrar till hälsosammare leverne.
- Polar skapar helt nytt affärsområde – säljer algoritmer Med 50 års erfarenhet av pulsmätarteknik har Polar blivit världsledande. Nu säljer de sina egna algoritmer till andra.
- AIK hyllar Stockholm med cuptröja – skänker hela vinsten AIK hyllar hemstaden i sin specialtillverkade cuptröja. Och all vinst skänker de för att få fler barn och ungdomar att röra på sig.
- Så förenklar Shopify för e-handlare Shopify har varit en stor anledning till att så många e-handlare faktiskt startats upp. Vi tog ett snack med deras Nordenchef, Susanne Holmsäter, för att få lite mer förståelse om vad det är de egentligen gör – och varför de blivit så populära.
- Unisport slår försäljningsrekord Ökad inlation och ekonomisk osäkerhet. 2022 var för många ett tufft år, inte minst för landets e-handlare. Men fotbollspecialisten Unisport påvisar fortsatt en fin tillväxt – trots kris, krig och annat elände i världen.
- Leveransproblemen kom i kapp – nu ska våren räddas av cykelpendlare Som många andra cykelhandlare så har leveransproblemen huggit butiken i ryggen, berättar Micael Svensson, en av två ägare till Sportkompaniet i Karlskrona. Butiken, som är ansluten till kedjan Tvåhjulsmästarna, står nu med stora lager. Men trenden med cykelpendling är stark i staden.
- Temförsäljning och klubbar blir nyckeln till vårförsäljningen Lågkonjunktur och höga elpriser präglar stämningen på Intersport Karlskrona Amiralen, berättar butiksägaren Erik Skagerman. Men tack vare bra klubbförsäljning så har butiken ett stadigt ben att stå på.
- E-handeln backar – kläder och skor fortsätter sälja E-handeln har för första gången sedan 2006 visat på en negativ utveckling. Lågkonjuktur och en osäkerhet lär vara en grundfaktor, men hur sportbranschen påverkas är fortsatt oklart.
- Peak Performance lanserar limiterad atlet-kollektion "Togetherhood". Det är ordet som de två svenska elitåkarna inspirerats av när de tagit fram varsin t-shirt.
- Lange SHADOW – ett nytt kapitel i pjäxans historia En ny pjäxserie, framtagen för att förbättra och förfina. En elegant pjäxa skapad för att ge tillbaka till åkaren.
- Sortimentsbreddningen: Började sälja jeans för att stå på flera ben Peter Blomgren är butikschef på Sportringen i Olofström, en butik han drivit under sagda flagg i drygt tre år. Innan dess var han knuten till Intersport. Och koncernbytet har lett till att han kunnat bredda sortimentet, vilket har visat sig varit viktigt för butikens livskraft på bruksorten.
- Oakley i samarbete med världsstjärnan Oakley har skapat en specialkollektion tillsammans med Kylian Mbappé – en av världens bästa fotbollsspelare.
- Macade Golf går in i en ny era Sedan 2019 har svenska Macade Golf inte bara tagit stora marknadsandelar i Sverige. Med internationell framgång, sponsring av storstjärnor och en tydlig närvaro digitalt finns mycket som pekar på att resan bara börjat.
- Under Armour förlänger med "Leijonat" Våra grannar har ett av världens bästa hockeylandslag och nu förlänger de med Under Armour, för att fortsätta briljera på isen.
- Thule får ny vd efter cykelnedgången Cykelbranschen svajar vilket får konsekvenser för Thules vd Magnus Wellander, som tvingas lämna sin tjänst. Men Thules vd-byte fick marknaden att reagera.
- Sandqvist inför fyradagarsvecka: ”Du presterar bra om du mår bra” Sandqvist har valt att lämna måndag-till-fredag för att istället tillåta sin personal att endast arbeta fyra dagar i veckan. Målet är nu att effektivisera för att man inte ska göra mindre arbete i veckan.
- Hilleberggrundarnas produktinnovation: Pulka för ryggsäcken Först ut var den jämtländska fjällpulkan. Nu släpper Jemtlander en helt ny sorts produkt som vi inte sett tidigare: Ett pulkaskal för att dra ryggsäcken i snön.
- Svenska Kang tillverkar teleskopstav av linfiber Efter succén med bambu väljer Kang att använda sig av lin när de nu presenterar sin nya teleskopstav. – Vi ville ta fram en stav som tål riktigt hård åkning, säger Amelia Lembke.
- Rab lanserar Cinder – skapat för äventyrlig cykling En helt ny kollektion har tagits fram, med målet att få fler att äventyra och utforska med cykeln.
- Utmanaren på marknaden – den jämtländska pulkan Många år på vinterfjället har gett entreprenörerna i familjen Hilleberg kunskaper som få kan stoltsera med. Nu utmanar de marknaden med en egen fjällpulka.
- Vinterns hetaste säsong står för dörren På kort tid har Vemdalen Ski Shop byggt upp ett gott rykte som en nischad specialistbutik. Mitt i ett växande turistparadis hittar vi den unga skidbutiken, men med en personalstyrka som samlar många år av skiderfarenhet.
- Daniel Lindström: Jag blev surfare redan när jag köpte stilen Vågorna dånar in över stranden. För att vara i början av januari är vädret ovanligt insmickrande – sol, klarblå himmel, 19 grader i luften och ungefär samma temperatur i vattnet. Förutsättningarna kunde inte vara bättre.
- Burton lanserar två kollektioner tillsammans med RUN DMC Walk this Way! Eller ja, det kanske blir lite "tricky". Men du kan i alla fall glida ner för backarna klädd i Burtons prylar med Run DMC-inspiration framöver.
- Eldriven myggbettsbehandlare på väg in i Sverige Less på myggjävlar som får huden att klia i dagar? Här kommer en ny sorts värmebehandling från Tyskland som ska stoppa kliet.
- Sportbutiker fortsatt drabbade av brott När Svensk Handel sammanfattar trygghetsläget för svenska butiker under 2022 så ser det fortsatt mörkt ut.
- Julbo lanserar högteknologisk Mips-hjälm En fullmatad teknologisk störtloppskruka. Dessutom med en moderen design som lär göra att ännu fler vill bära hjälm i backarna.
- Revolution Race-grundarna sålde aktier för 135 miljoner Paret Nyrensten har sålt 12 procent av sitt totala innehav i outdoorjätten.
- Innovation ger plagg multistorlekar Tryck på en knapp och kläderna ändrar storlek efter din kroppsform. Låter det som science fiction? Det är precis vad textildesignern Sam Issa har haft som mål – och nu är det dags för honom att visa upp sin skapelse för världen.
- Längdcentrum: "Vi ska ha världens bästa personal" En halvtimme från Vasaloppstarten hittar vi en liten butik med stora ambitioner. Mitt i spårcentralen kan man få all hjälp man behöver inför sitt skidköp.
- Sport och outdoor går mot trend: Blir bättre på kundmöten Sport- och fritidsbutiker är lite bättre än genomsnittet. På vad? Jo, på att ha kunnig och trevlig personal. Vi har pratat med Intersport och XXL som båda hamnade på topplistan i en färsk undersökning.
- Adidas lanserar nytt varumärke Adidas-familjen växer med nya "Adidas Sportswear", som ska rikta in sig på vardagskläder med "sport i grunden".
- Fjällrävens nya kollektion ska få fler ut i naturen Fjällräven presenterar flera spännande nyheter till SS23. Bland annat en ny ryggsäck och regnkläder.
- Röhnisch med omsättningsrekord 2022 Efter ett alldeles lysande 2021 följer Röhnisch upp detta med ett ännu bättre 2022.
- Amazon erbjuder cykelmontering i brittiska hem Den svenska cykelfirman Mioo tecknar serviceavtal med Amazon i Storbritannien: Från och med nu kommer även de som beställer på nätet kunna få sina cyklar monterade.
- Nike samarbetar med e-sportsorganisation E-sport och "vanlig" sport närmar sig ytterligare, nu när Nike presenterar ett samarbete med en av världens största e-sportsorganisationer.
- Gratis träningsglasögon till barn – tiotusentals har delats ut Sedan tre år tillbaka samarbetar optikern Synsam med Generation Pep, med ett gemensamt mål: Att barn ska få glasögon som tål lek, träning och aktivitet. Nu berättar de hur många glasögon de lyckats dela ut hittills.
- Casalls sport-BH:s – nu med bevisad livslängd Casall Sports har tillsammans med University of Portsmouth kommit fram till att deras sport-BH:s har en livslängd som är bättre än de flesta.
- Populära löparvarumärket gör egna skor För första gången har amerikanska Tracksmith skapat sina egna löparskor, som går i samma designlinje som deras kläder i övrigt.
- Lundhags nya ryggsäckar – satsar på lättvikt I samband med butiksöppningen lanserade Lundhags en världsnyhet: Nya ryggsäckar. I och med det kliver Lundhags in i lättviktssegmentet.
- Titleist lanserar svarta wedgar SM9-wedgarna från Vokey kommer nu i en ny, helsvart, version.
- Team Sportia och Cykelgiganten till Arlöv I Burlöv Center ska syskonen Jesper och Johanna Andersson öppna ytterligare en butik. Eller ja, det blir faktiskt två butiker som de öppnar.
- Lundhags öppnar i Stockholms friluftsnav – stor butiksöppning Mitt på Kungsgatan i Stockholm har det kommit en nykomling. Eller, tja, så nya i branschen är de inte. Men att ha en egen brand store är nästan helt nytt för jämtländska Lundhags. Sportfack var på plats under invigningen!
- Sporthandeln minskade under fjärde kvartalet Sportindex, framtaget av branschorganisationen Svenskt Sportforum, visade ett väntat tapp under fjärde kvartalet 2022.
- TaylorMade lanserar putter med viktskenor Framtiden på greenerna? Det känns inte som en omöjlighet att viktskenor snart kommer vara standard även på mallet-putters.
- J.Lindeberg ingår avtal med SvFF Svenska landslagen på dam- och herrsidan kommer från och med nu vara klädda i JL-kläder till och från matcherna.
- Reebok lanserar nya Nano X3 En ny version av Reeboks populära Nano-serie har nu lanserats. Och det är med en rejäl förändring. Dels visuellt, dels tekniskt.
- Nike lanserar bok – visar designvisioner för kommande 50 år Efter över 50 år av att vara innovativ och i framkant väljer Nike att publicera en bok där man siar i framtiden.
- Ebba Kleberg von Sydow startar eget varumärke Ebba Sports skapar kläder för aktiva personer som balanserar träning och familjeliv, möten och aktiviteter.
- Jackan "alla" snackar om från succéserien – nästa stora trend? Kanske är det trucker jackets som vi alla kommer klä oss i framöver. Det är nämligen vad huvudrollsinnehavaren i succéserien The Last of Us bär i nya hypeserien.
- Camping och hiking trendar på andrahandsmarknaden Om det är för att outdoormänniskor är mer miljömedvetna, vill göra ett kap, eller har tröttnat låter vi vara osagt. Men klart är att kategorin aldrig någonsin varit hetare på andrahandsmarknaden.
- Sveriges största band uppträder i outdoorkläder – påverkar försäljningen Musikduon Hooja har blivit en musikalisk succé, vilket gör dem till några av de största i Sverige. Väl på scen bär de outdoor-kläder och i sin hemstad har man nu sett en förändring i försäljningen.
- Den finska strumpjätten som hoppas på svensk marknad Sukkamestarit har producerat strumpor till större delen av Europa, även Sverige, men få känner till dem. Nu hoppas de på att deras nyaste varumärke Uphill sport ska bli ett namn även hos svenskar.
- Framtiden är här: Innovation möjliggör att kläder får multistorlekar Tryck på en knapp och kläderna ändrar storlek efter din kroppsform. Låter det som science fiction? Det är precis vad textildesignern Sam Issa har haft som mål – och nu är det dags för honom att visa upp sin skapelse för världen.
- Save the duck har öppnat i Sverige Försiktigt, nästan ljudlöst, har Save the duck öppnat en butik i Westfields Mall of Scandinavia. Vi tog ett snack med irländaren som rattar det italienska varumärkets första butik i Sverige.
- Craghoppers lanserar fleece – till 30 procent skapad av föroreningar Lanzatech har skapat ett sätt att göra föroreningar till ett nytt material. Craghoppers har med hjälp av deras koldioxidfermentering skapat en helt ny fleece-serie.
- De förenklar för kunden – och säljer mer Hello Ebbot ska med smart teknologi göra det enklare för kunden att hitta rätt i sina digitala köp. Och för de butiker som använder tjänsten ökar försäljningen.
- Butiken som säljer flest brädor i Sverige Bröderna Rickard och Henrik Bergstedt lyckades med en analog PowerPoint presentera vad de ville göra vid Osthangs liftsystem. Nu säljer de flest brädor i Sverige. I alla fall över disk.
- Är det så här en elcykel ser ut i framtiden? Japanska Edgenity har skapat en elcykel fullmatad med den senaste teknologin i ett viktmässigt lätt format. Dessutom till ett pris lägre än de flesta elcyklarna vi ser på marknaden i vanliga fall.
- Didriksons lanserar business fashion-kollektion – ”Drivs av innovation" 110 år av design utmejslad från västkustens tuffa klimat. Detta har nu också smygit sig in i Didriksons senaste kollektion – skapad för något mer än havet.
- Puma skapar kollektion med Koché – närmar sig modevärlden Sport och mode behöver inte vara två skilda saker. Puma har tillsammans med hypeade Koché skapat en träningskollektion med inspiration från modebranschen.
- Åik – Cakes nya elcykel med revolutionerande egenskaper "Åik" betyder "Stor och tung last" på gutniska. OCh det passar bra med tanke på Cakes nya elcykels intressanta egenskaper.
- "Sporttvätt" blir nyord 2022 Sportåret 2022 har gjort avtryck även i det svenska språket. Ordet "Sporttvätt" finns med på årets nyordslista. Men vad betyder det?
- Silva köper Primus: "En perfekt matchning" Två svenskgrundade företag ska bli ett när Silva förvärvar klassiska Primus. Till våren går affären i lås.
- XXL vinstvarnar och lämnar Österrike Det går trögt för XXL. Nu meddelar de att man lägger ner sin verksamhet i Österrike och varnar för en minskad marginal under fjärde kvartalet.
- ICIW mot Europa – Avtal skrivna med Zalando och Peek & Cloppenburg Icaniwill avslutar 2022 med en jättenyhet. Träningsvarumärket har nämligen signat avtal som gör att deras produkter nu säljs i totalt 20 länder.
- Jultrender i sporthandeln – Fotbollströjor, pulsklockor och stickat Vi tog oss ner på stan för att höra hur det går i julhandeln. Ganska så bra, visar det sig. Även om det kanske inte blir något rekordår.
- Nominera till Gear of the Year 2022! Efter ett år av utveckling, utmaningar och innovation är det dags att avgöra vilka som faktiskt gjort det bäst. Därför söker vi nu nomineringar till årets Gear of the Year!
- Spektrum samarbetar med punkband Svenska goggles-tillverkaren har skapat en limiterad goggle för att hylla svenska punkbandet Millencollin. Och de lanseras i en extremt limiterad upplaga.
- EXKLUSIVT: XXL:s nye vd: ”För roligt för att tacka nej till” Jakten på hans Pål Wibes ersättare har tagit lite tid, men nu har XXL hittat rätt man för jobbet. Vi tog ett snack med deras nye vd, Freddy Sobin.
- Hon blir vd för Hööks – ”Stolt och ödmjuk" En tidigare landslagsryttare med retail i blodet. Hööks kunde inte gärna hitta en bättre vd än den man nu anställt.
- Svensk Handel tror julhandeln går ner – med 1 miljard (!) Färre antal paket och till ett lägre värde. Så ser Svensk Handels prognos ut.
- Nya sulor – framtagna för padel Padelspelare får ofta skador. Mycket på grund av fysiska förutsättningar, men också på grund av fel utrustning. En ny sula har därför framtagits för att göra livet enklare för både motionärer och professionella spelare.
- Hyperice sponsrar elitlag i behov av återhämtning Med jobb, studier, träningar och matcher i ett stort virrvarr är det inte helt enkelt att ständigt känna sig återhämtad för landets främsta damhockeyspelare. Men Hyperice ska nu ändra på detta. I alla fall för ett av lagen.
- Vans lanserar kollektion inspirerad av bowling och Kansas Vans har lanserat en kollektion vi inte nödvändigt vis visste att vi behövde. Men när vi väl sett vad som skapats känns det helt perfekt.
- Fiskenät blir kläder för väder Kan fiskenät gå tillbaka till fiskarna - trots att de är utslitna? Javisst!
- 11 år gammal tröja vann Scandinavian Outdoor Award I en tid när produktutveckling och "att vara i framkant" är saker många varumärken strävar efter, sticker årets "Overall"-vinnare ut i mängden. Den är nämligen mer än ett decennium gammal.
- Behåller priserna under Black Friday – skänker del av omsättningen Det finns goda anledningar att som konsument besöka Team Sportia i Uppsala under Black Friday-helgen. Men kanske inte om det är låga priser man söker, snarare om man är ute efter att göra något gott för världen.
- Tretorn samarbetar med Oscar Jacobson – "Vill hjälpa mannen" Tretorn ligger sannerligen inte på latsidan. Efter att nyligen ha presenterat sitt samarbete med spanska giganten Zara, har man nu presenterat nästa partnerskap.
- Han blir Åka Skidors nya chefredaktör Niclas Sjögren, välkänd skribent och redaktör inom outdoor, äventyr och skidor, tar över som Åka Skidors nya chefredaktör.
- Vindpinad skippar Black Friday – skapar istället lotteri för att hjälpa naturen I en tid när den ena kedjan efter den andra skapar Black Friday-reor väljer Oskar Knubbe och hans Vindpinad att göra något helt annat. – Att hetsa kunder till ogenomtänkta köp är ruttet i alla avseenden, säger han.
- J.Lindeberg lanserar nytt retail-koncept – NK först i världen Alla världens J-Lindeberg-butiker kommer att få ett gemensamt ansiktslyft. Och först i världen med nya butikskonceptet blir butiken på NK.
- New Balance samarbetar med Stone island Italienska lyxmärket kommer nu inte bara synas på fotbollsläktarna, utan också på planen.
- Tretorn skapar kollektion med global samarbetspartner Spanska retailjätten Zara har tillsammans med svenska Tretorn skapat en kollektion av skor och väskor. Allt säljs nu över hela världen.
- Haglöfs håller fast vid Black Friday-strategin Nix! Haglöfs kommer inte i år heller att delta i Black Friday. Outdoorvarumärket har sedan ett antal år hållit fast i sin strategi för att på så sätt värna om både deras anställda och planeten.
- Bergsbo signar med stort varumärke Från och med 1 december har La Sportiva en ny agent i Sverige.
- Sportfacks nya satsning: Dubblar upplagan för att nå hela branschen Story House Egmonts ledande branschtidning Sportfack satsar på dubblerad upplaga och distribution till Sveriges alla sport- och outdoorbutiker från 2023.
- The North Face senaste lansering: klätterskor Det är inte varje dag konsumenter är på jakt efter ett par rejäla klätterskor. Men om så skulle vara fallet har The North Face nu tagit fram modeller som ska passa för ändamålet.
- Umbro lanserar ny sko lagom till VM Umbros nya fotbollssko använder ett nytt material som både ska vara elastiskt och stabilt på samma gång.
- Bagheera ingår partnerskap med Svensk Orientering Svensk Orientering och O-ringen har ingått i ett avtal med svenska varumärket Bagheera. Partnerskapet sträcker sig över fyra år.
- Under Armour tog första maratonsegern Efter att under flera år tappat andelar bland eliten har Under Armour nu kommit tillbaka. Och det med en enorm framgång.
- En plats för trivsamma affärer – så blir Ispo 2022! Efter flera års avbrott på grund av pandemin är det nu dags för Ispo Munich att återigen sammanföra hela sportindustrin. På ett nytt datum blir det verkligen en nystart för mässan och dess deltagare. Dessutom kommer man enkelt kunna göra affärer. Men precis som i somras finns det ett lika stort värde i det sociala. I alla fall om man frågar en riktig veteran i branschen . . .
- Trött på mötesstrul? Sharp gör mötet enkelt Livet är det som pågår medan någon försöker dela sin skärm på ett Teams-möte.
- Patrik Frisks oväntade köp – Ulricehamn Ski Center Från styrelserum och viktiga miljonbeslut till något helt annat. Patrik Frisk, Under Armour tidigare vd, har köpt en skidanläggning i Västergötland.
- Joachim Höök slutar som vd Efter snart 13 år väljer Joachim Höök att avgå som vd för den stora hästsportkedjan, startad av hans farfar.
- Icebugs oväntade drag – tar fram "otrendig kollektion" Att arbeta med sport- och outdoor handlar allt som oftast om att sälja produkter till konsumenter. Men Icebug har en lite annan vinkel in i detta.
- IK Sävehof och Stadium med nytt huvudpartneravtal 23 år efter ett inlett partnerskap har IK Sävehof och Stadium förlängt sitt samarbete.
- Bergans och Safeback SBX vinner Ispo-priser. Ispo har prisat Bergans och SafeBack SBX:s ryggsäck Y MountainLine Daypack 40L.
- Uniqlo fortsätter sponsra skidförbundet Uniqlo och svenska skidförbundet inledde ett samarbete 2021. Nu är det klart att detta får en förlängning.
- Rüssel lämnar posten – han är Pinewoods nye vd Efter drygt 30 år lämnar Rainer Rüssel rollen som vd på Pinewood, bolaget han själv grundade. Och föga förvånande har det ursmåländska bolaget hittat en ny ledare från samma landskap . . .
- Astrid Wild lanserar skaljacka Efter flera års arbete har AStrid Wild tagit fram en skaljacka.
- Champion ger sig in i Norge – stärker säljteamet Champion ska stärka sin position i Norden genom att nu ha anlitat en säljare i Norge.
- Head med udda kampanj – söker aspirerande padelproffs Head är på jakt efter framtida världsstjärnor inom padeln. Detta på så sätt att de ska sponsra åtta svenska spelare under nästa säsong för att på så sätt få dem att leverera i en stortävling 2023.
- Sporthandeln minskade med 4,7 procent Svenskt Sportforum har släppt sitt senaste Sportindex och siffrorna är inte speciellt upplyftande.
- Ny golfbutik i centrala Stockholm Det hör inte till vanligheterna att en golfbutik öppnar i centrala Stockholm. Men i Sturegallerian kommer kunder nu kunna få skräddarsydd utrustning då Happy Golfer öppnar fysiskt.
- Nya Woolf Merino ska inta Europa Underställ i Merino och en linje för performance. Detta är vad konsumenter kan ta del av från nya Woolf Merino från Hemsedal i Norge.
- XXL tappade rejält – ska nu kapa kostnader Butikspeersonal kan riskera att bli av med jobbet på XXL. Anledningen är ett svagt tredje kvartal och en påtvingad omställning kommande period.
- Osprey närmar sig hållbarhetsmålen Högt uppsatta klimatmål har nu gjort att Osprey själva anser sig vara bäst inom sin kategori.
- Flowlife ska inta Europa – tar in kapital Flowlife har tagit in pengar för att expandera i Europa.
- Vans lanserar robust sko för alla väder En ny version av Vans MTE-skor har nu lanserats.
- Skor och kläder sålde bra i september – men nu är det ovisst Starka september visade fina siffror när en ny höstgarderob skulle införskaffas. Men nu ser det mörkt ut, menar Svensk Handel.
- Suunto lanserar ny superklocka En ny version av Suuntos 9 Peak-klocka har skapats. Den nya, Pro-varianten, är en ännu värre version av det vi redan sett från finska varumärket.
- Han tar över Revolution Race Efter Pernilla Nyrenstens avhopp har ersättaren nu hittats.
- Crescent storsatsar på elcyklar – "En gamechanger" Tolv nya elcyklar lanseras av Crescent. Detta är deras största elcykelsatsning någonsin och ger en känsla av hur det lär se ut framöver.
- Flowlife lanserar nya Flowgun One En helt ny massageupplevelse utlovas från Flowlife nu när de lanserar sin nya premiumpistol.
- Garmins kampanj skänker pengar till cancerforskning Rör på dig med din Garminklocka. Registrera träningen och samla därmed ihop pengar till cancerforskningen. Hur smart som helst!
- Zalando och Nike inleder "strategiskt samarbete" Nike har valt att ingå i ett samarbete med e-handelsjätten Zalando. Exklusiva produkter kommer bland annat att säljas i Sverige.
- Bn3th börjar ta fart: ”Vi är inte perfekta men vi försöker i alla fall” Underklädestillverkaren med en egen patenterad teknologi har börjat ta fart. Samtidigt arbetar bolaget med godhet som en av sina viktigaste ståndpunkter.
- The North Face presenterar ny kollektion
Den senaste NSE-kollektionen har nu lanserats från The North Face. Tanken är att den ska omfamna framtiden samtidigt som den hyllar det förflutna. Detta görs genom en experimentell design av funktionella och praktiska plagg. The North Face vill att kollektionen ska ha en "dynamisk känsla av individualism och uttrycksfullhet" som låter klädernas bärare "skapa sin…
- Craft och handbollslandslaget presenterar ny tröja Inspirerat av gräsrotshandbollen och planens linjer. Craft har presenterat landslagens nya handbollströjor.
- Stigas snowracer firar 50 med specialutgåva Med en retrodesign väljer Stiga att fira Snowracerns 50-årsdag.
- Puma – nu med norsk hemsida Det tog sin lilla tid, men nu har även Norge fått en egen Puma-hemsida.
- New Balance och Carhartt WP samarbetar En klassisk NB-sko har genomgått en Carhartt-ifiering. Till den har de också skapat flera andra plagg i en ny kapselkollektion.
- Svenska Oxdog presenterar egna padelrackets Oxdog smashar sig in i padelvärlden med en helt ny kollektion av racketar och andra produkter.
- YMR Track Clubs pop-up-butik har öppnat – ”Ett test för oss” Mitt i Stockholm har YMR Track Club startat sin egen pop-up-butik. Det är första gången som varumärket finns i en fysisk butik i egen regi.
- Fjällräven återskapar expeditionsevent med hundspann Fjällräven kommer återigen skapa en expedition med hundspann för 20 lyckligt lottade deltagare.
- Gore-Tex lanserar nytt material Gore-Tex slår på stora trumman och presenterar sitt nya material som vi redan i höst kommer se användas av flera varumärken.
- Theveas rekordår – 80 procent tillväxt med lönsamhet 2021 var ett minst sagt gynnsamt år för Thevea Brands Group. Bolagets omsättning ökade med hela 80 procent och landade på 432 miljoner kronor. Dessutom steg lönsamheten än mer och e-handelsaffären växte med hela 260 procent.
- De blir ny sponsor till landslaget Efter det oväntade uppbrottet har svenska skidlandslaget en ny sponsor när det kommer till kläder. För första gången ska Ridebrain skapa kläder och direkt sponsrar de landslaget.
- Ecoride flyttar produktionen till Sverige – stora planer för framtiden Martin Walleräng har tagit sitt kära Ecoride till Sverige. En ny fabrik slår nu upp portarna och målet är att man kommande tre år ska producera 100 000 elcyklar.
- Scott lanserar pendlarkollektion Till och från jobbet sitter många på en Scott-hoj. Nu kan konsumenter också klä sig i Scott-kläder.
- Ta kål på tekniktrasslet med hjälp av Sharp Dator som hänger sig, blinkande skrivare, trasiga skärmar – anledningarna till att slita sitt hår på kontoret är många. Sharp har lösningen på din IT-huvudvärk.
- Veckans företag: Två cyklar från Ghost I ett antal veckor presenterar vi här cyklar från Ghost. Först ut är två mtb-hojar, varav den ena är eldriven. Båda erbjuder dock 100 procent körglädje!
- Pinewood samarbetar med Håll Sverige rent Håll Sverige Rent-dagen äger rum 17 september. Som en del av detta vill Pinewood vara med.
- Puma Golf och Palm Tree Crew med ny kollektion Puma Golf fortsätter att samarbeta med Palm Tree Crew. Tillsammans har de tagit fram ytterligare en golfkollektion som bryter normer.
- Care of Carl säljer nu sportkläder De har vuxit sig stora genom försäljning av herrkläder för både vardag och fest. Nu kommer de också att sälja produkter för den aktive.
- Patagonias nya ägare: naturen Patagonia har gjort en rekonstruktion som innebär att all vinst ska gå till arbete för att hjälpa naturen. Och det är inga små summor det nu handlar om.
- Se Salomons nya logotyp Salomon har presenterat en ny logotyp och ett nytt monogram.
- Decathlon med egen kolfibersko – lägst pris i klassen Kiprun by Decathlon har kommit med en ny skomodell. Med kolfiberplatta och extremt låg vikt ska den konkurrera med etablerade giganter. Detta samtidigt som priset är betydligt lägre än vad de andra varumärkena levererar.
- E-barometern visar – så mycket tappar kategorin "Sport och fritid" Vi är på väg in i en lågkonjuktur. Det visar sig också när det kommer till försäljningen av sport- och fritidsprodukter.
- Ny svensk e-handel – ska ha 150 varumärken En ny, enorm, e-handel är i sin linda. Marc Nylander, skapare av NK Sport, är grundaren av Ka-Yo.com.
- Lumeotech med i Draknästet – "Mer nervöst än vad vi förväntade oss" Vi tog ett snack med Leo Wu, grundaren av LumeoTech, efter deras deltagande i Draknästet.
- Nyversion av Arc'teryx klassiska cardigan Efter 15 år kommer nu en ny, återvunnen, version av Arc'teryx Covert Cardigan.
- Lidingöloppet går att följa från tv-soffan För första gången ska Lidingöloppet sändas i tv.
- Stadium elektrifierar transporter Stadium gör vad de kan för att nå sina egna, högt uppsatta, klimatmål. Som en del i detta börjar de frakta elektriskt.
- Team Sweden bryter med Huski – har inte fått betalt Fina kläder som fungerat som det ska. Men Huski Wear har inte betalat, vilket gör att Ski Team Sweden Alpine nu bryter avtalet.
- Tudor lanserar cykelkläder I vanliga fall är det kronografer, dykarur och andra klocktyper som Tudor brukar syssla med. Men sedan de startat ett lag av proffscyklister har de också valt att börja sälja sina egna kläder till hojen.
- Obehandlad ull från Ivanhoe i höst Ivanhoe har tagit fram en ny kollektion med miljövänligt ull.
- Idre Himmelfjäll miljardsatsar – ”Tar en stor framtida plats på fjällkartan” Idre Himmelfjäll må vara en ung anläggning. Men känslan är att de är här för att stanna. Nu presenterar de en ny, enorm, satsning kommande år.
- Så många har info om hållbarhetspolicy – hälften saknar Att prata hållbarhet ses alltmer som en hygienfaktor inom näringslivet – men hur ska det kommuniceras? Vi har granskat några av marknadens allra största aktörer, för att ta reda på om det är lätt att hitta deras hållbarhetspolicys. Resultatet är varierat.
- Champion vill påminna om deras skapande av hoodien Med en ny kampanj som syns i alla möjliga kanaler vill Champion påvisa att det var de som skapade hoodien – ett basplagg i den moderna garderoben.
- Stiga lanserar nytt padelracket Nytt och spännande från Stiga – med den skicklige spelaren i kundfokus.
- Williams sista föreställning – iklädd guld och diamanter En levande legendar och tennisens stora drottning tackar för sig. Serena Williams klädde sig i guld och diamanter under första matchen av hennes sista stora föreställning.
- Peak Performance nyrekryterar Två nya ansikten syns i Peak Performance lokaler. En ny CFO och ny VP Marketing har nämligen rekryteras.
- Nytt ultralopp i Sörmland – Hoka sponsrar För dig som gillar ultralopp och god mat finns det nu en ny tävling att delta i. Tillsammans med Hoka anordnas nämligen Sörmlands 100 Endurance Run.
- Två nya cyklar från Meter Lagom till höstrusket kommer Meter med två nya cykelmodeller.
- Didrikson sponsrar golftävling Didriksons förknippas inte med golf. Men de förknippas med Västkusten. Därför har de valt att gå in som titelsponsor till en svensk proffstouren ute på Skaftö.
- Vandring poppis som sommarträning Solosporter utomhus är i topp när svenskar planerar sin träning under semestern, och allra mest poppis är vandring. De organiserade lagsporterna hamnar i botten på listan.
- Nyresten inte längre vd på Revolution Race
Tillsammans med Niclas Nyresten grundade Pernilla Nyresten Revolution Race. Nu väljer hon att avgå från vd-posten. Detta innebär att bolaget byter ledare efter att det grundades för nio år sedan. I en kommentar säger Nyresten att hon på grund av bolaget fått lägga många andra prioriteringar åt sidan och att det här är ett beslut…
- Fortsatt skakigt för handeln – förluster och toppar E-handeln minskar men butikshandeln ökar. Och även om det är svårt att förutspå det ostadiga läget så verkar det vara många som vill skaffa sig nya löpardojor just nu.
- Asics och Stadium samarbetar med Clara Henry Stadium och Asics gör en influencersatsning. Det närmaste året har de tecknat avtal med ultralöparen Clara Henry.
- J.Lindeberg samarbetar med Robbie Williams The Open spelas på St Andrews. Därmed lanserar flera varumärken nya produkter till golfbanan. J.Lindeberg är inget undantag.
- XXL med svag kvartalsrapport XXL hade ett tufft andrakvartal. Det visar siffrorna i deras senaste rapport.
- Fila gör comeback på fotbollsplanen De gjorde stort väsen av sig under slutet av 1990-talet. Nu är de tillbaka. Fila på fotbollsplanen alltså.
- Cardi B och Reebok med ny kollektion Dramatiska plagg för alla kroppstyper. Så kanske man kan sammanfatta andra delen av det här samarbetet.
- Kungsberget utvecklar sommarsatsningen Fler leder, padel och beachvolley. Kungsberget jobbar för att bli än mer attraktiva under sommarmånaderna. Och det går bra, sett till antalet bokningar.
- Merrell lanserar hållbarhetsplattform 300 000 par skor ska räddas från att slängas på tippen med Merrells nya "ReTread"-program.
- Champion med Stranger Things-samarbete Nya plagg från Champion inspirerade och skapade för den populära serien.
- Titleist hyllar The Opens 150-åriga historia Med en specialkollektion kommer spelare kunna använda sig av Titleist-produkter färgade i klassiska majorns tecken.
- Thermore lanserar nya Evodown Ett helt nytt material lagom till företagets 50-årsdag.
- Shimanos 105 firar 40 – växlar upp till elektronik 40 år efter debuten får Shimano 105 en rejäl uppdatering.
- Amazfit testade klocka i rymden Om man klarar av att fungera i rymden finns goda möjligheter att fungera på Tellus. Amazfit har skickat upp en klocka ut ur atmosfären för att se vad den går för.
- Bookman tar in 7,3 miljoner Efter en ny kapitalrunda har Bookman tagit in 7,3 miljoner och fått en ny majoritetsägare.
- ICIW blir huvudpartner till Helsinki Marathon ICanIWill fortsätter att göra nedslag inom löpningssegmentet genom att sponsra Finlands egna marathon i Helsingfors.
- Här är årets GOTY-vinnare Sportfacks läsare har fått lägga sina röster på de nominerade i Gear of The Year. Nu har vi också ett resultat. Här är årets vinnare av det prestigefyllda priset som delades ut i samband med Sportbranschens dag!
- Röhnisch med ny styrelseordförande Efter sex år kliver Susanna Campbel av från posten.
- Puma förlänger med Swedish Golf Team Puma Golf fortsätter att dressa den svenska eliten på världens alla golfbanor.
- J.Lindeberg levererar bästa resultatet någonsin Det går bra nu. J.Lindeberg levererar bästa resultatet någonsin och den globala expansionen fortsätter.
- Scott lanserar nya Foil RC – deras snabbaste någonsin
Scott vill ta täten i segmentet Aero bikes. Detta genom att lansera helt nya Foil RC. Cykeln är skapad för att fungera när så väl amatörer som världselit använder den och enligt Scott själva är det deras snabbaste cykel någonsin. Scott Foil RC har varit premiumhojen hos Scott i många år och den har varit…
- Icebugs kaxiga drag – öppnat stödlinje Icebug är i framkant när det kommer till miljöarbete. Nu öppnar de en stödlinje dit andra företag kan ringa om man lider av greenwashing.
- Warberg IC och Unihoc inleder samarbete Två giganter inom innebandyn börjar att arbeta tillsammans.
- Spektrum presenterar nyheter Två nya glasögon från Årebaserade Spektrum.
- Snart kan e-handlare bli Svanenmärkta Som näthandlare ska man kunna erbjuda konsumenter ett mer hållbart leveransval.
- Nyhet: Fråga juristen! Nu startar vi ett nytt projekt tillsammans med Hedins Juristbyrå.
- Craft samarbetar med Svensk Volleyboll Craft fortsätter att signa med olika svenska förbund. Svenska Vollebollförbundets landslag kommer bära kläder från Craft fram till och med 2026.
- Träningskläder för kvinnor som lämnat tonårslivet bakom sig Pandemin blev en katalysator för Anna Eklund och Lottis Sparrman. Tillfället var uppenbart att skapa sitt egna sportvarumärke och nu ser vi resultatet. Get Refilled är skapat av kvinnor, för kvinnor.
- Garmin lanserar solig klocka för löpning Garmin har med ny teknologi skapat en klocka med en batteritid på 20 dagar i smartwatchläge och 49 timmar med GPS påslagen.
- SGN Sport växer efter förvärv av fem butiker Den stora gruppen av sportbutiker blir ännu större.
- Oro i svenska handeln – här är orsakerna Prognosen för framtida affärer ser återigen sämre ut än förra månaden. Och det finns flera anledningar till detta.
- Merrell samarbetar för att hålla Sveriges stigar rena Ett spännande samarbete med outdoorvarumärket Merrell, Håll Sverige Rent och Aim Challenge ska förbättra vår egen natur.
- Haglöfs ändrar i organisationen: ”Ger mer förståelse, klarhet och expertis” Haglöfs förändrar i organisationen och befordrar flera inom de egna leden.
- Tommy Jeans samarbetar med NBA med ny kollektion Sport och streetmode möts när Tommy Jeans skapar en kapselkollektion tillsammans med basketligan på andra sidan Atlanten.
- Fler lägger pengar på semestern – men inte på resor Det lutar emot att många kommer stanna hemma i Sverige på semestern. – Dels vittnar undersökningen om att många har fått upp ögonen för svenska semesterorter, men i år bidrar också de långa passköerna till att fler väljer att stanna i Sverige i sommar, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.
- Björn Borg med enorm ökning Det går fortsatt kanonbra för Björn Borg när 2021 blivit 2022. Varumärket fortsätter att öka sin försäljning.
- Grundéns tar fram vadare tillsammans med Gore-Tex Grundéns har tagit fram vadare och vadarstövlar tillsammans med Gore-Tex.
- Del 1: Sportfack startar varumärke En helt ny artikelserie inleds nu på Sportfack. Vi startar ett imaginärt varumärke inom sportbranschen och för att lyckas med det kontaktar vi experter i branschen för att skapa något hållbart. I den första delen försöker vi lista ut något väldigt viktigt: vad ska vi syssla med?
- Så ska formgjutna inlägg bli roligare – och lättare Formgjutna skoinlägg som kommer hem med posten. En innovativ startup hoppas göra god fotkomfort mer tillgängligt för alla.
- Patrik Frisk avgår som vd för Under Armour Under Armours svenske vd väljer att säga upp sig från och med 1 juni.
- Dormyutmanaren är här – nu öppnar Golf Sky En ny golfjätte har kommit till stan. Finska Sky Golf har tagit sig över Östersjön för att utmana den svenska marknaden med ett nytt koncept.
- Icebug med fina siffror – men vill inte växa mer Icebug ökar sin omsättning för varje år som går. Svenska företagets vd, David Ekelund, vill nu att tillväxten lugnar ner sig.
- Proscott Agency blir agent för ytterligare ett varumärke Sedan tidigare har de varit inriktade på golf och det är de även med nya varumärket i portföljen. Men de öppnar också för en ny marknad.
- Garmin ökar cykelsäkerheten med ny radar För alla landsvägscyklister finns nu en liten extra trygghet. Garmin har lanserat sin RCT716-radar som också spelar in film på det som sker baktill vid en eventuell olycka.
- Fjällräven och Specialized presenterar tredje delen av samarbetet Spana in några av höjdpunkterna här!
- Här öppnar Stadium Outlet 2023 Stadium Outlet fortsätter att expandera. Nu är det klart att en ny butik ska öppna, men det tog tid innan de ville flytta dit.
- Rab ger sig in i nytt segment Välkommen till cykelbranschens underbara värld.
- Bästa e-handelskommunerna i Sverige – så många startades 2021 Många svenska företag har startat e-handel 2021. Flest per capita hittas i Solna men det är en relativt stor spridning när man ser topplistan.
- Jaktia prisas – utsedda till årets franchisekedja Svenska Franchise Föreningen har sagt sitt.
- Europa kan få 50 miljoner nya cyklister I alla fall om man ska tro Tony Grimaldi, vd för Cycleurope.
- Van der Poel utvecklar brillor Nils van der Poel har lagt skridskorna på hyllan. Men han har redan ett nytt uppdrag. Nu som affärsutvecklare för Synsam.
- Craft med ny Vätternrundan-kollektion För den som ska göra en klassiker och inte riktigt vet vad som man ska ha på sig under själva cykeldelen: Se hit!
- Fritidsfisket ökar lavinartat – så många svenskar fiskar Sportfiske är stort. Det är enormt stort. En färsk undersökning visar att 1,7 miljoner svenskar ägnar sig åt fritidsintresset.
- Podiatech anlitar säljansvarig Ronnie Johannesson är ny säljansvarig för Podiatech, som arbetar med produktion av formgjutna sulor.
- Mips rapporterar lysande kvartal Efter ett stårlande förstakvartal 2022 kommer Mips nu att se över sina långsiktiga mål, som helt enkelt är för lågt satta.
- Casall fortsätter tillväxten och nyanställer Det går bra nu. Casall berättar att de förväntar sig fina resultat under 2022 och att de dessutom nyrekryterat.
- Garmin samarbetar med Star Wars-världen för att fler barn ska aktivera sig Med speciella armband vill Garmin få barn att aktivera sig ännu mer.
- Hövding uppköpt – avnoteras från börsen Hövding har bytt ägare och avnoterats från börsen.
- Ny samarbetskollektion från The North Face – inspireras av klätterkulturen på 70-talet Hur såg klättrare ut på 1970-talet i Kalifornien? Kanske lite så som The North Face och Online Ceramics nya kollektion ser ut.
- Nya skon klarar företagets egna miljöstandarder New Balance nya skomodell klarar företagets egna krav för att vara hållbara.
- XXL öppnar nytt – igen XXL öppnar sin butik i Borlänge om en månad ungefär. Redan nu står det klart vart nästa etablering blir.
- Veckans företag: Kvalitet i fokus hos Hestra I 86 år har Hestra tillverkat handskar. Med ett tydligt fokus – handskar av absolut högsta, möjliga kvalitet. Oavsett vem användaren är. Knattarna som tar ankarliften upp i Yxbacken utanför Norrköping ska ha lika bra förutsättningar som de alpina landslagsstjärnor som jagar hundradelar i Cortina.
- Downhillcykling fortsatt stekhett Cykel är fortsatt väldigt hett. Inte minst downhill-varianten. Detta vittnar Vallåsen om som hade fullt med folk i backarna under påsken.
- Skridskostjärna blir lägerledare för Skistar Efter en intensiv och lyckad karriär där han i princip vunnit allt som går att vinna, lämnar Nils van der Poel de olympiska skridskoisarna. I stället blir han tränare på ett ungdomsläger, i uppdrag som ambassadör för Skistar.
- Veckans produkt: Smart och säkert från Kryptonite Flexibelt som ett kättinglås, men ändå lika enkelt att ta med sig som ett bygellås.
- Intersport samarbetar med Foodora Intersport har inlett ett samarbete med Foodora för att därmed göra det möjligt att som konsument få hem sin produkt inom 30 minuter från köp via sin e-handel.
- Rossignol presenterar miljövänligare skidmodell Det går kanske inte riktigt lika snabbt som inom andra branscher. Men skidtillverkare börjar göra sitt för att bli mer miljömedvetna. Rossignol är definitivt ett av de företagen.
- Oxdog ger sig in i padeln – ska revolutionera med unika patent Oxdog har sedan länge varit stora inom innebandyn. Nu ger de sig in på padelmarknaden med racketar de lovar ska revolutionera sporten.
- E-handeln sjunker kraftigt i Sverige 2021 var ett magiskt år för e-handeln. Nu kommer baksmällan. Siffrorna håller för andra månaden i rad inte samma nivåer som året innan.
- Mioo expanderar – siktar in sig på två stora marknader Sverige och Storbritannien räcker inte till. Mioo ska nu ge sig ut i Europa och USA.
- Han blir ny vd för Svenskt Sportforum Claes Forsberg lämnar posten som vd för Svenskt Sportforum. Nu har hans ersättare hittats.
- Veckans produkt: Ullr anorak – för generation Z Helly Hansen utvecklar produkter ihop med professionella inom ski, segling och outdoor, produkter som sedan landar på marknaden för att möta de behov som konsumenten har inom sina olika aktiviteter.
- Flowlife anordnar påskäggsjakt! Ett smart sätt att aktivera sina sociala medier samt öka besöksantalet på sin hemsida. Flowlife har tänkte lite ägg-stra.
- Allt inför Retail Workshop at Mandel Det närmar sig nu. Därför berättar vi om eventet på Mandel Showroom 21 april.
- Twiceme samarbetar med O'Neal Twiceme kommer snart att finnas tillgängligt för cyklister och motorsportentusiaster. Allt för att skapa en säkrare tillvaro.
- De ska ta Coxa Carry till Asien och Mellanöstern Coxa Carry vill vara tillgängliga i Asien och Mellanöstern. Tillsammans med Aspire Brands ska detta nu ske.
- Röhnisch firar 20 år inom golfen Tuta! Röhnisch firar 20 år inom golfen med en ny kampanj riktad mot en växande målgrupp.
- Haglöfs presenterar kollektion “Less is more”. Det är filosofin som gett namn till Haglöfs L.I.M-serie där tanken är att utmana gränserna för funktion, teknik och vikt när det kommer till vandringskläder.
- Woolpower fortsätter samarbeta med spillull Tidigare var det Icebugs-skor. I vår släpper de Trangia-fodral. Woolpower fortsätter att stärka sin miljöprofil genom att erbjuda sitt överblivna material till andra leverantörer.
- Bajen och Craft – hand i hand Hammarby Fotboll har de senaste tre åren haft Craft som huvudpartner. Nu förlängs avtalet fram till 2028.
- Naturkompaniet har nyöppnat i storstan I nya fräscha lokaler har Naturkompaniet åter öppnat sin butik i centrala Stockholm.
- Meter lanserar landsvägsracer – i endast 25 exemplar För den på jakt efter strålande prestanda samtidigt som man är (nästan) unik finns det anledning att spana in nya Rift lite extra noga.
- Veckans produkt: Black Diamond lanserar nya laddningsbara lampor I vår expanderar Black Diamond sin kollektion av prisbelönta, slitstarka och kompakta pannlampor med nya R-serien.
- Ecco stannar i Ryssland – ”Detta kan kosta oss ekonomiskt” När företag flyr Ryssland väljer Ecco att stanna kvar. Detta för att bevara säkerheten och tryggheten hos sina anställda.
- Lazer lanserar helintegrerat rotationsskydd för cykelhjälmar Efter många långa år av forskning och produktutveckling presenterar Lazer nu en ny hjälmteknik kallad KintiCore.
- Efter kritiken: Decathlon stänger i Ryssland Decathlon sågades i sociala medier för ägarfamiljens beslut att fortsätta sin verksamhet i Ryssland. Nu kom kovändningen: "Går inte att verka i Ryssland".
- Hovland förlänger med J.Lindeberg J.Lindeberg har varit med sedan Viktor Hovlands första dagar som proffs. Nu förlänger man med sin stjärna.
- Svenska cykellandslagets nya dress inspireras av historien ”Vad skönt det är med poliser ibland!”
- De tre kan bli Årets affärskvinna Och de nominerade är …
- SKF gör lager för skateboards Det var kanske inte riktigt vad man hade förväntat sig att läsa. Men SKF meddelar att de ska skapa kullager för skateboardåkare.
- Didriksons firar Världsvattendagen med speciellt framtagen jacka Didriksons nya Whyra-jacka är framtagen tillsammans med WaterAid Sverige och kommer generera pengar till deras välgörenhet.
- Puma med ny sko lagom till mästerskapen Inspirerade av trollgubben Neymar Jr har Puma tagit fram en ny sko.
- Postnord ska minska luftskickandet 30 procent av det som fraktas i lastbilar är luft. Detta ska Postnord göra något åt genom ett samarbete med AI-företaget Skrym.
- Mizu lanserar nya flaskor Nya, lite vidare, flaskor har tagits fram av Mizu som fortsätter sin Europasatsning.
- XXL stänger ytterligare en outlet Och så var de bara en. XXL kommer att stänga en av sina sista två outlets vid norska gränsen.
- Ny färgkombo på Umbros bästsäljare Velocita Pro har fått en ny färg för att man ska kunna kliva ut på fotbollsplanen med stil.
- Kemister slår larm: Sportflaskor läcker kemikalier Flaskor av plast är inte så bra för hälsan. Flera giftiga ämnen har hittats i vattnet som befunnit sig där i.
- Rabs nya sovsäckar – med återvunna material En ny kollektion av sovsäckar har presenterats av Rab. Dessa med mer återvunnet material för att göra ett mindre klimatavtryck.
- First Camp etablerar “Kayakomater” Med ett smart system kommer glada campare att kunna hyra kayaker på flera av First Camps platser.
- Osprey lanserar en ny serie – använder sig av 3D-printers Osprey har presenterat sin nya serie kallad Unltd. Enligt dem själva är serien skapad för att utnyttja den snabbt utvecklande teknologin för material som hittills inte använts inom ryggsäckar.
- Crescent blir partner till team Efter att i många år stöttat cyklande ungdomar på väg mot toppen genom sitt egna Team Crescent väljer cykeltillverkaren nu att lägga i nästa växel.
- Utmana dig själv med en cykelsemester i Alperna Annons från Sambla
- Garmin köper Easyhunt Easyhunt har köpts upp av Garmin. Detta innebär att konkurrenten med deras framgångsrika programvara för användarvänlighet snart kan integreras i Garmins produkter. Men det kommer inte utan ett potentiellt problem...
- Välkommen till Sportbranschens Dag "För sportbranschen av sportbranschen. I vår rätta miljö."
- Mandel arrangerar mediedag I mitten av april ska 25 varumärken visa upp nyheter från kommande kollektioner för 70 noga utvalda journalister och influencers inom sport- och outdoor-segmentet.
- Ecco samarbetar med J.Lindeberg – skapar exklusiv golfsko Vem har sagt att J.Lindeberg bara ska göra kläder? Nu har de startat ett spännande samarbete med Ecco för att tillsammans skapa en golfsko med futuristiskt utseende och Eccos välkända teknologi.
- Ny sko och ny teknologi från Asics Små lätta moln ser vi på Asics himmel, med deras nya Gel-Nimbus 24-sko.
- Veckans produkt: Utvecklad med världens bästa alpina åkare Två av de nya jackorna i Helly Hansens exklusiva HOD-serie, Kitzbuhel Stretch Infinity Jacket och W St Moritz Infinity Jacket är framtagna ihop med Norska Alpina Landslaget – Attacking Vikings, och där uttrycket bygger på en mix av det norska arvet, tekniska material och detaljer samt en tidlös och lyxig skid-estistik.
- Så kan kriget kan påverka sporthandeln Det är förstås inte speciellt viktigt i jämförelse med vad som just nu pågår i Ukraina. Men för sporthandeln kan kriget påverkas allvarligt gällande leveranser.
- Ny produkt för hockeyklubbor kommer nu till Sverige
En ishockeyklubba kostar mycket, oftast flera tusen kronor. Självklart är den skapad på ett visst sätt för optimal funktion. Men en del av hockeyn har varit lite förbisedd. Längst ner på klubban finns bladet, den del som har kontakt med pucken. Där har man historiskt använt sig av en billig tejp för att pucken ska…
- Craft förlänger samarbete med Gymnastikförbundet EFter tre lyckade år meddelar Craft och Gymnastikförbundet att de förlänger sitt samarbete.
- Naturkompaniet fortsätter satsa på klädvård I samtliga 36 Naturkompaniet-butiker kommer man att kunna reparera sin utrustning och sina kläder. För att på så sätt minska konsumtionen.
- Fristads klimatkompenserar outdoorkläder Alla varumärken: Se hit! Fristad meddelar att de klimatkompenserar för hela sin outdoorkollektion.
- Dynafit lanserar exklusiv – 80-talsinspirerad – kollektion 80-talet ringde och ville ha tillbaka sin stil. Självklart, svarade Dynafit som till kommande säsong lanserar senaste teknologin i 80-talets färg- och formspråk.
- Röhnischs bästa tid är nu Röhnisch fortsätter sin fina tillväxtresa och presenterar rekordsiffror för 2021.
- J.Lindeberg skapar kollektion för racketsport Sedan starten har J.Lindeberg skapat kläder för golfbanorna runt om i världen. Med Jesper Parnevik som en tidig användare av kläderna var de till och med det företag som ändrade golfmodet från enorma chinos till mer figursytt, likt det vi ser idag. Nu ger de sig in i racketsportsvärlden.
- "Paxa" begagnade produkter hos Cake Hört talas om Cake? Inte tårtan då, utan det svenska företaget som tillverkar elektriska motorcyklar. Nu har de inlett ett projekt där de ska sälja begagnade hojar.
- Gymkedja med återhämtningspartner Hyperice är nu officiell återhämtningspartner till Nordic Wellness, Sveriges största gymkedja.
- Therabody lanserar första sladdlösa stövlarna Therabody heter företaget bakom RecoveryAir, som tillverkar ”pneumatiska kompressionsstövlar” (säg det snabbt fem gånger). Nu lanserar de en helt ny serie produkter, bland annat med sina första stövlar helt utan sladd – JetBoots.
- Här är mössan alla snackar om Få svenskar är väl så mycket på tapeten som Nils van der Poel för tillfället? Därmed har många också fokuserat på hans lite speciella huvudbonad. Vi har kollat upp vad det egentligen är han haft på skallen.
- Scott med fyra ISPO-segrar ISPO Awards 2022 är avgjord och Scott Sports tog hem fyra priser för sina vinterprodukter.
- Promasks ägare vill sälja
Promask har sedan starten 1996 blivit ett av de världsledande bolagen inom målvaktshjälmar. Nu kan det bli ditt, då ägaren Jörgen Wikström inte längre har tid.
- Icaniwill med största kollektionen någonsin – 96 (!) produkter Icaniwill presenterar en helt enorm kollektion med kläder för löpning.