Reparationer blir tryggare än cykelförsäljning i höst

Sedan slutet av 50-talet har Posa Cykel levererat både hojar och reparationsservice till de Gävlebor som behöver ta sig fram på två hjul. Och till skillnad från många andra cykelbutiker i landet så är allt inte nattsvart. Tomas Holmqvist är butiksägare på Posa Cykel.

Hej! Hur mår butiken just nu?

– Den här butiken mår jättebra! Vi riktar in oss mer och mer mot verkstad och det tror jag att vi har gjort rätt i, och dragit ner på cyklarna i tid. Vi har successivt under 8–10 års tid höjt värdet på de cyklar vi säljer, och försökt plocka bort billigare grejer i sortimentet för att kunna avsätta mer tid till vår verkstad, säger Tomas Holmqvist. 

Det låter som en bra metod för att behålla kunderna länge?

– Ja, men framförallt kan vi verkligen speeda upp verkstaden. Vi garanterar 24 timmars service, men eftersom vi har sms-aviseringar så får kunden ofta sin cykel samma dag. Det är uppskattat. 

Vilken typ av kunder är det som kommer till er?

– Det är mest vardagspendlare, det är där pengarna kommer in. Träningscyklar som ska servas tar ofta väldigt lång tid, och det kan vara svårt att ta betalt för det. Vardagscyklingen är större, ingenting ligger egentligen för långt bort här för att man ska kunna cykla. Men det blir fler och fler som kommer in med förmånscyklar som de vill ha reparerade, då tappar vi gamla kunder som kunde ha köpt cykeln av oss i stället. 

Vad säljer ni bäst av just nu?

– Våren har varit tuff, och vi har inte sålt så jättemycket. Vi har ägnat oss åt verkstaden i stället. Det var brist hos leverantörerna, och de ville att vi skulle lägga en andra order, men det håller vi inte på med. Vi har ett väldigt slimmat lager cyklar just nu. Och det är därför vi mår bra, vi har inte handlat på oss massa grejer som ändå inte blir sålda. 

Hur ser konkurrensen ut i ert område?

– Man hör från branschkollegor att de sitter med väldigt stora lager. Det stör hela marknaden när någon får panik och börjar rea ut, ingen tjänar pengar på det egentligen. Sportbutikerna i Gävle rear ut för fullt. 

Hur ser ni på den kommande höstsäsongen?

– Den ser vi med tillförsikt på. Det är mycket service och verkstad för oss varje höst, och sedan kommer dubbdäckssäsongen som är stor för oss. Det blir mycket is här, och mycket dubbdäck. Vi kör också ett däckhotell, säger Tomas Holmqvist.

Sverigeresan. I en artikelserie tar vi oss Sverige runt för att prata med er. Hur mår ni? Vad är det senaste i butiken? Vad borde vi känna till? Den här månaden pratar vi med butiker i Gävleborg.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="30487" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]