Nu ryker gymkorten!

Svenskarna har börjat välja bort en hel del fasta abonnemang i år som ett direkt resultat av lågkonjunkturen. Gymkort är ett av dem.

Tech-bolaget Anyfin har gjort en sammanställning över fasta abonnemang som avslutades mest under året 2023. Konsumenterna har hört budskapen från ekonomiartiklar och morgonsoffor länge nu: att de borde se över alla våra fasta abonnemang och prenumerationer för att klara av de sämre tiderna, med stigande räntor, högre boende- el- och matkostnader och en svag krona på det. 
– 2023 har varit ett tufft ekonomiskt år, inte minst för svenskarnas plånböcker. Vi ser därför att trenden att avsluta sina abonnemang kommer att fortsätta in i 2024 då det är ett smidigt sätt att spara in några hundralappar, säger Felix Sjöholm, ekonomihälsoexpert på Anyfin.

Sparivern omfattar både streaming- och ljudbokstjänster, men även gymkort och medlemskap ligger risigt till, enligt sammanställningen. Här är de abonnemang som avslutats procentuellt sett mest av alla uppsägningar under 2023:

Fitness24Seven: 13.7 %
Nextory: 11.6 %
Hyresgästförening: 9.6 %
Disney+: 9.1 %
Viaplay: 8.1 %
Nordic Wellness: 7.1 %
Storytel: 7.0 %
Discovery+: 6.1 %
HBO Max: 6.0 %
Netflix: 5.3 %
*Siffrorna baseras på siffror från Anyfins abonnemangstjänst.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="33724" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]