Behåller priserna under Black Friday – skänker del av omsättningen

Det finns goda anledningar att som konsument besöka Team Sportia i Uppsala under Black Friday-helgen. Men kanske inte om det är låga priser man söker, snarare om man är ute efter att göra något gott för världen.

Reor under Black Month, Black Week och Black Friday finns det gott om. En majoritet av alla inom branschen deltar på ett eller annat sätt. Det gör också Team Sportia i Uppsala. Men de har valt att ta en annan vinkel in i det hela.

Istället för att rea ut produkterna väljer de att behålla sina ordinarie priser under Black Friday och helgen som följer. Men 10 procent av omsättningen exklusive moms skänker de till UNHCR för att på så sätt hjälpa till och bidra till den ukrainska befolkningen.
– Vi fick idén redan i våras. Ryssland hade precis invaderat Ukraina och allt det fruktansvärda startade. Vi ville hjälpa till och gjorde då det med hjälp av vinterrean. Just då dubblades alla insatserna för välgörenhet och vi lyckades samla i hop nästan 70 000 kronor, så det blev jättebra, säger Patrik Ingesson, som är butikschef i Uppsala.

Efter den framgångsrika kampanjen under våren hade man redan då bestämt sig för hur man skulle göra nu när Black Friday stundade. Och Ingesson är tydlig med vad han själv tycker om den stora reaperioden.
– Det är världens sämsta påfund och bland det sämsta vi tagit från USA. Vi vill inte vara med och bidra till konsumtionshetsen och istället göra något annat. Samtidigt blir det värre och värre i Ukraina. Vi gnäller på höga elpriser samtidigt som de inte har någon el alls . . .

– Så vi valde att köra på samma grej. 10 procent av vår omsättning den här helgen kommer vi att skänka till UNHCR.

Team Sportia i Uppsala är experter på cykel men framför allt längdskidor. Ingesson menar att en rea på vinterprodukterna nu vore dumt och istället hoppas han få in kunder på så sätt att man som konsument istället för att leta klipp ska bidra till en bättre värld.
– Har man utrymme i budgeten att köpa längdskidor så kan man göra det nu och samtidigt vara med och bidra. Vår säsong börjar precis nu så det vore dumt att dumpa priserna.

På butikens Facebooksida har hyllningarna till greppet varit stort. Nu hoppas Patrik Ingesson att det också ska generera intäkter till butiken.
– Ja, det verkar som att många gillar det och nu hoppas vi att få in kunder. Vi är inte en speciellt stor butik här i Uppsala, men just på längdskidor är vi stora. Så där hoppas vi att ha en del försäljning.

– Det är ingen skillnad för oss i jämförelse med andra butiker. Vi har också fulla lager och det är klart det finns en viss oro. Men samtidigt är den här kampanjen vad vi vill göra. För oss är det viktigt att man bryr sig om varandra och det är viktigt att vara medmänniskor i en tid när många har det tufft. Det finns saker som är viktigare än ett bra balanserat lager.

Berätta mer om reaktionerna.
– Vi har fått väldigt mycket uppskattning. Jag fick faktiskt ett telefonsamtal från en kund som inte kunde komma förbi i helgen och handla, men som ändå ville vara med och bidra just i vår kampanj. För oss är kundrelationen nästan det viktigare än vad som står på sista raden, det är den vi lever av.
– Att sälja grejer är grunden naturligtvis och det är såklart kul om man har något kvar på sista raden. Men det som värmer extra är när våra kunder är nöjda med sina grejer. Att våra kunder är med på våra läger och allt sådant. Vi vill ha en närhet till våra kunder och att de är genuint nöjda.