Köpcentrumen ökade 2022 – försäljning på pre-pandemiska nivåer

Av naturliga orskaer dippade försäljningen i köpcentrum under pandemin. Men snabbt lyckades man återhämta sig. Hur 2023 blir återstår väl att se...

Hui har presenterat en köpcentrumkartläggning som visar att den totala omsättningen i köpcentrum och handelsområden ökade med 8,1 procent i löpande priser under 2022.

Efter två tuffa pandeminår lyckades köpcentrumen hitta tillbaka till bättre siffror och under fjolåret ökade omsättningen med hela 11,4 procent i köpcentrum medan handelsområden ökade med 5,0 procent.
Rapporten från HUI baseras på data från SSCD och sammanställer nyckeltal från samtliga svenska köpcentrum och handelsområden. Anledningen till att köpcentrumen återvände till sina fina siffror menar HUI berodde på att pandemirestriktionerna togs bort och att konsumenter återgick till kontorsarbete och andra aktiviteter som varit begränsade under pandemin.

Ingen chock direkt. Inte heller att e-handeln minskade, då fler kunde ta sig till fysiska butiker för att känna och klämma innan de köpte produkten.
– Handel på kommersiella platser som köpcentrum, gallerior och handelsplatser är återigen motorn för svensk detaljhandel. Ett tydligt bevis på att svenskarna prioriterar service och upplevelser, säger Kajsa Hernell, VD för NCSC.

Michael Cronholm, COO på HUI fyller på.
– Pandemin är över, e-handeln tappar andelar och handel i närhet av kontor samt destinationshandel återtar marknadsandelar. Westfield Mall of Scandinavia återtar förstaplatsen bland Sveriges största köpcentrum och gränshandelscentrumen är återigen ett mecka för norrmännen.

Hur siffrorna kommer att se ut för 2023 återstår att se. Men känslan är att lyftet 2022 kan komma att bromsas in något, med tanke på världsekonomin, krigen och så vidare…