Färre antal paket och till ett lägre värde. Så ser Svensk Handels prognos ut.
Vi svenskar lär få färre julklappar i år. I alla fall om man ska gå på Svensk Handels prognos. De har nämligen meddelat att den totala julklappshandeln ska uppgå till 22 miljarder kronor i år, vilket i och för sig är mycket, men trots allt en minskning med 1 miljard jämfört med Svensk Handels uppföljande mätning efter fjolårets julklappshandel.
Det är även ett markant tapp i volym, då den höjda prisnivån leder till att pengarna räcker till färre varor. Dessutom är det klart att drygt var tredje svensk planerar ett minskat inköp av julklappar, vilket är i nivå med pandemiåret 2020.
– Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig. Vi hoppas nu på en god jul för landets alla handlare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Sju av tio handlare uppger till Svensk Handel att julhandeln är viktig för försäljningen.
– Att julhandeln blir allt viktigare beror till mångt och mycket på att handlare under denna period hoppas på en god omsättning, vilket behövs inför de första månaderna på det kommande året som vi av erfarenhet ofta är svagare handelsmånader. Många handelsföretag är alltså beroende av en bra julhandel, säger Sofia Larsen.
Samtidigt har handlarna nu fått större konkurrens av e-handeln. Pandemin gjorde att fler fick upp ögonen för att beställa digitalt och detta är något som många vill fortsätta med. 7 av 10 konsumenter uppger att de kommer att handla några av alla julklappar online i år. Mycket av den höga siffran kan man också härleda till Black Friday, då nästan 6 av 10 konsumenter uppger att de handlade julklappar under den perioden.
– Det är givetvis glädjande för många av våra medlemmar som bedriver e-handel att intresset kring att handla online fortsätter att växa, inte minst givet den tuffa internationella konkurrens som finns. I rapporten går även att läsa att fler kommer att handla sina julklappar i lokala butiker, vilket visar på att vi i våra konsumentmönster uppskattar såväl fysisk som digital handel, säger Sofia Larsen.