J. Lindebergrepresentant går in i styrelsegrupp

Andreas Koschnike är head of e-commerce på J.Lindeberg, men har många års erfarenhet bakom sig från både sport och mode – främst genom digitalt arbete och e-handel. Nu är han en av tre nya medlemmar i styrelsen till branschkansliet Svensk Handel Stil.

Grattis, får man väl säga! Hur känns det här?

– Jättespännande och hedrande! Det är ju med viss respekt för uppdraget, det man representerar i styrelsen är ju medlemmar i en bransch som man själv varit del av under många år. Det ska bli kul att få komma närmare de frågor som är aktuella och se vad vi kan utveckla framåt. Det har varit omtumlande tider inom retail de senaste åren så det här är en väldigt intressant tid att komma in i.

LÄS ÄVEN: Jesper Danielsson från Houdini väljs in i styrelsen för Svensk Handel Stil 

Varför tror du själv att just du har fått platsen?

– Jag tror att man har sett vad jag har gjort under åren. Jag har bakom mig en mix av både fysisk och onlinehandel, både som entreprenör, anställd och konsullt. Under mina tidiga år jobbade jag med actionsporter som skate och snowboard, för att gå vidare in i streetkulturen och så småningom sneakersmode. Under 2000-talet har jag fått uppleva både med- och motgångar, det har varit lite ryckigt. 

Hur tycker du att handelslandskapet ser ut i dag?

– Jag har funderat mycket på den här grejen, är man e-handlare eller är man retailer? Många som varit starka på e-handel går till att öppna fysiska butiker, och andra som varit väldigt fysiska satsar mer på att möta sina kunder online. Det ska bli kul att komma in som specialist på e-handle när det är så många som nyligen har tagit klivet och växlat upp online under pandemin. 

Vad hoppas du kunna uträtta i styrelsen på Svensk Handel Stil?

– Det är svårt att säga på rak arm, styrelsen är extremt kompetent. Det är hög nivå, samtidigt som det går att vädra mycket tankar. Jag har jobbat en hel del globalt tidigare och jag hoppas kunna få med mig nu vad som händer på andra marknader. Som svensk handel säljer du rätt mycket utanför Sverige för att kunna få size på försäljningen. De senaste två åren har slagit olika hårt på olika sätt i olika marknader i Europa.