Hello Ebbot ska med smart teknologi göra det enklare för kunden att hitta rätt i sina digitala köp. Och för de butiker som använder tjänsten ökar försäljningen.
Hello Ebbot ska med smart teknologi göra det enklare för kunden att hitta rätt i sina digitala köp. Och för de butiker som använder tjänsten ökar försäljningen.
Att hjälpa kunder att välja rätt produkter är en stor del av att arbeta i en butik. Men hur gör man köpen enklare för kunder digitalt? Frågan är klurig och det finns många olika lösningar. Filtrering på hemsidan för att underlätta för kunderna är vanligt. Nystartade Hello Ebbot har skapat ett hjälpmedel som har potentialen att bli betydligt bättre än så.
Med hjälp av mjukvaran de bistår med kan man nämligen som butik skapa egna guider som leder kunderna till att till slut klicka hem produkten. Axel Hellström är Head of Growth på bolaget. Han ger ett bra exempel på vad deras program kan bidra med.
– Det är väldigt vanligt att man som digital konsument tvekar och är osäker vilket leder till att man googlar eller kollar efter recensioner och information på annat håll om en produkt. Och när det sker är det en stor risk att man som butik tappar kunden. Men om man hjälper kunder att hitta rätt produkt direkt säljer man mer produkter helt enkelt.
– Vi arbetar med Jones Snowboards och vi kan redan nu se ett stort antal minskade returer. Dessutom kommer kunden till köp betydligt snabbare och butikens convertion rate har ökat med 50 procent.
Hello Ebbot är en prenumerationstjänst och varje butik styr parametrarna som ska leda till försäljning. De värden som butiken själv lägger in kommer att avvägas under kundens köpresa. Så om du har slut på en viss storlek kommer kunden rekommenderas en annan modell. Du kan också rikta kunder mot produkter där du har bättre marginaler eller större lagersaldo. Du bestämmer vad du vill sälja samtidigt som kunden längs vägen slussas fram till produkter med hög sannolikhet att passa för ändamålet, om det så är en löparsko eller snowboard.