Än så länge har du kanske inte hört talas om dem, men Tripoint har goda möjligheter att framöver ta sig in på sport- och outdoormarknaden med sin stilsäkra funktionsdesign i hållbara material.
Nystartat Elina Svensson är vd för Tripoint, ett helt nystartat varumärke med fokus på glasögon. Och det är en expert som startar upp, Svensson har nämligen glasögonbranschen i blodet. Hennes far startade nämligen Future Eyewear en gång i tiden. För Elina Svensson är det dock inte bara blodsband som skapat grunden för nya företaget, som hon skapat tillsammans med kumpanen Jesper Englund. Nej, efter att ha jobbat inom familjeföretaget har hon plockat upp både det ena och det andra när det kommer till glasögon. Nu var det dock dags att starta något eget.
Det har länge varit en dröm att starta upp något eget. Det känns jättehäftigt att jag går i min pappas fotspår och tar vidare det han skapade en gång i tiden, samtidigt som jag får göra något eget av det.
Han är inte aktiv i företaget men jag använder honom som ett bollplank emellanåt. Ibland är han lite väl nyfiken och frågvis, men han får snällt vänta på lanseringen som alla andra, säger Svensson.
Och vad Elina Svensson skapat kallas Tripoint, efter den geografiska punkten där tre länder möts. Treriksröset har vi längst upp i norr. Totalt finns det 175 av dessa världen över. Gemensamt med de flesta av dessa är att de inte är helt enkla att ta sig till, utan kräver sin fysiska aktivitet. Därför passar namnet Tripoint väldigt bra, menar Svensson.
Att ta sig till de här platserna kräver i regel bra utrustning och därför kändes det klockrent för oss. Det är den typen av teknik som vi vill använda oss av. Tripoint tillverkar tekniska bågar med tekniska material som ska tåla mycket.
I grunden kommer Tripoint att leverera tre grundmodeller men totalt är det 14 olika versioner som kommer finnas tillgängliga för konsumenter. Ramfärger och linser kommer skilja sig åt och Svensson berättar att två av de tre grundmodellerna kommer att vara väldigt tekniska.
Det är två modeller med flera justeringsmöjligheter. Man kan byta linser, justera skalmarna och vi använder oss av ett klicksystem för näsan. Glasögonen sitter perfekt efter din ansiktsform och din egen näsa. Dessutom kan vi erbjuda de här modellerna med slipningsmöjligheter.
De två tekniska bågarna är skapade för sport och lifestyle. Skapade i nylon har de en lätt vikt automatiskt, samtidigt som de är sköna att ha på sig. Tanken är att de ska ha funktionerna som krävs för att fungera under aktiviteter, men stil nog att kunna bäras i bilen eller på stan. Glasögonen har också en nylonlins vilket, enligt Svensson, innebär en extremt klar sikt samtidigt som det är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv. Faktum är att miljön varit viktig under skapandet av nya Tripoint. Nylonet är biobaserat och förpackningarna är skapade med minimalt antal delar och ofärgad pappbox i FSC-certifierat material. Ingenting lämnas till slumpen när det kommer till hållbarhet.
Den tredje grundmodellen är lite mer av en hybrid, som Svensson själv säger. Den är casual i sitt uttryck och går mer mot fashion-sidan.
– Men de har fortfarande egenskaper man söker och de är skapade för att göra aktiviteter i. De har också en låg vikt, nylon i ram och lins, dessutom med gummi på insidan av skalmarna. De är till för de som vill ha ett par schyssta brillor att ha på stan eller att sporta med samtidigt som de har en mer ”vanlig” look.
Att ta sig till de här platserna kräver i regel bra utrustning och därför kändes det klockrent för oss. Det är den typen av teknik som vi vill använda oss av. Tripoint tillverkar tekniska bågar med tekniska material som ska tåla mycket.
I grunden kommer Tripoint att leverera tre grundmodeller men totalt är det 14 olika versioner som kommer finnas tillgängliga för konsumenter. Ramfärger och linser kommer skilja sig åt och Svensson berättar att två av de tre grundmodellerna kommer att vara väldigt tekniska.
Det är två modeller med flera justeringsmöjligheter. Man kan byta linser, justera skalmarna och vi använder oss av ett klicksystem för näsan. Glasögonen sitter perfekt efter din ansiktsform och din egen näsa. Dessutom kan vi erbjuda de här modellerna med slipningsmöjligheter.
De två tekniska bågarna är skapade för sport och lifestyle. Skapade i nylon har de en lätt vikt automatiskt, samtidigt som de är sköna att ha på sig. Tanken är att de ska ha funktionerna som krävs för att fungera under aktiviteter, men stil nog att kunna bäras i bilen eller på stan. Glasögonen har också en nylonlins vilket, enligt Svensson, innebär en extremt klar sikt samtidigt som det är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv. Faktum är att miljön varit viktig under skapandet av nya Tripoint. Nylonet är biobaserat och förpackningarna är skapade med minimalt antal delar och ofärgad pappbox i FSC-certifierat material. Ingenting lämnas till slumpen när det kommer till hållbarhet.
Den tredje grundmodellen är lite mer av en hybrid, som Svensson själv säger. Den är casual i sitt uttryck och går mer mot fashion-sidan.
– Men de har fortfarande egenskaper man söker och de är skapade för att göra aktiviteter i. De har också en låg vikt, nylon i ram och lins, dessutom med gummi på insidan av skalmarna. De är till för de som vill ha ett par schyssta brillor att ha på stan eller att sporta med samtidigt som de har en mer ”vanlig” look.
Tripoint lanserar sina produkter i mars och har så sakteliga börjat kontakta återförsäljare. Elina Svensson bjuder på en enastående optimism och känslan är att hon och hennes kollega Jesper Englund har kommit extremt långt redan nu. Men glasögonbranschen är relativt snårig. Det finns många konkurrenter och stora giganter där ute, som kan växa på erfarenhet. Detta är dock inget som Svensson och Englund räds utav.
– Vi känner att det finns en öppning för vårt varumärke. Jag gillar sport men älskar mode och fashion ännu mer. Jesper är tvärtom. Så vi kombinerar våra intressen för att skapa något nytt helt enkelt. Det finns många som vill ha jättetekniska glasögon men också med attribut som är mer vardagliga, så att man kan bära dem på stan.
Tripoint är än så länge i sin linda men redan nu har en administratör anställts. Tids nog ska också en säljare in och målet är att ta sig utomlands med sina produkter. Fokus är dock på Sverige vid lansering, även om internationella affärer är en del av framtidsplanerna. Och intresse finns det, menar Elina Svensson.
– Vi har faktiskt sett ett väldigt bra intresse för våra produkter. Jag känner mig just nu ganska så säker på att Tripoint kommer synas ganska mycket till hösten och vintern ute i landets sportbutiker. Men nu till våren ligger fokus på att lansera det här online.
Elina Svensson andas, äter och sover Tripoint just nu. Till Sportfack berättar hon att ”99,5 procent av tid går till att tänka och fundera på hur man ska göra med Tripoint framöver”. Målet är att vara så väl förberedda som möjligt, samtidigt som hon erkänner att tankarna också går till det ekonomiska läget i landet med en tuff ekonomisk sits för många.
Men när är det bra att lansera och när är det dåligt? Det där är svårt att förutspå och det är svårt att ”vänta ut läget”. Det kanske låter som ett smartare val enligt vissa men när vi väl kom på det här var det bara att tuta och köra, det fanns inga andra alternativ.
Jag känner en förhoppning att vi tas emot väl men vi ska vara ödmjuka över marknaden de kommande åren som kommer vara tuff för många. Men varumärkesmässigt kan vi inte vänta. Vi brinner för det här och vi kan inte hejda oss, säger Elina Svensson.