Efter ett år av utveckling, utmaningar och innovation är det dags att avgöra vilka som faktiskt gjort det bäst. Därför söker vi nu nomineringar till årets Gear of the Year!
Äntligen är det dags att avgöra vilka som faktiskt gjorde bäst ifrån sig under året 2022. Men innan det är dags att rösta fram vinnare i någon av de sju kategorierna är det läge att nominera dina favoriter i alla kategorier (eller bara några kategorier om du föredrar det).
Fram till och med 17 januari kommer vi ta emot nomineringar som därefter ska silas ner till ett antal nominerade per kategori. Målet är att vi därefter ska presentera de nominerade i första numret av Sportfack 2023.
– Det ska bli väldigt roligt att se vilka sportbrnaschen nominerar i de olika kategorierna. När vi sedan gör ett urval kommer vi dels basera det på antalet nomineringar vi får in av en viss sak och dels efter en diskussion inom den mycket rutinerade Gear of the Year-juryn, säger Jesper Johansson, chefredaktör.
Nytt för i år
Till årets Gear of the Year kommer vi inte längre ha kvar kategorin ”Årets kampanj”. Anledningen till detta är att vi dels sett hur få förslag som kommit in i jämförelse med de andra kategorierna och dels för att det är en lite svårdefinierad kategori överlag. Men det vakuum som skapas av att en kategori försvinner kommer dock att fyllas. Nytt för den här gången är nämligen att vi använder oss av kategorin ”Årets e-butik”.
– Vi upplever att ”Årets butik” blir för brett om både e-handlare och fysiska butiker ska tampas i samma kategori. De båda typerna av affärer är förstås enormt viktiga för branschen och förtjänar därmed varsin kategori och vinnare. Det ska bli kul att se hur den nya kategorin faller ut, sett till antalet nomineringar, säger Johansson.