Den svenska cykelfirman Mioo tecknar serviceavtal med Amazon i Storbritannien: Från och med nu kommer även de som beställer på nätet kunna få sina cyklar monterade.
Cykelservicefirman Mioo tecknar avtal med Amazon. Nu kan alla Amazons kunder i England, som får en cykel hemlevererad, även få hjälp med att montera cykeln.
”Det är en mycket uppskattad service av e-handelskunder som inte själva har kunskap, tid eller de verktyg som behövs för att göra cykeln körklar efter leverans. För e-handlaren är det en vinst eftersom antalet reklamationer och kundtjänstärenden minskar markant i de fall kunden fått monteringshjälp”, säger Tomas Grönqvist, VD och grundare.
Nästa land ut på tur är Tyskland. Men att montera och reparera cyklar i kunders hem har länge varit affärsmodellen för Mioo. De är etablerade i både Sverige och Storbritannien och siktar på att kliva in på den tyska marknaden inom kort. Kunderna tecknar ett serviceabonnemang baserat på hur mycket service de vill ha under ett år. Tjänsten utförs i verkstad eller i hemmet, av alltifrån professionella cykelmekaniker till cykelentusiaster som gör det som extrajobb.
Mioo grundades 2019 av Tomas Grönqvist, före detta tävlingscyklist och opinionsbildare inom cykelfrågor med utgångspunkt att ge bättre möjligheter för människor att använda sig av cykeln som transportmedel.