Så ska padelutmanaren tampas mot giganter

Padel har en stämpel av att vara på utdöende i Sverige. Trots det har nu svenska Coco Padel startats. Målet är att nå ut internationellt och planen är att använda sig av Amazon för att lyckas.

Padeldöden har vi alla hört om. Sporten är kanske inte på väg framåt och uppåt i Sverige. Ändå har ett nytt svenskt padelvarumärke nu skapats.

Coco Padel, som varumärket heter, sticker dock ut. Med stilsäker design och prisvärd design hoppas man kunna hitta en kundgrupp som än så länge inte riktigt fått den uppmärksamhet de förtjänar. Detta är inte heller det enda äss Coco Padel har i rockärmen. Målet är nämligen att till största del sälja via Amazon.
– Man kanske höjer på ögonbrynen när man ser att någon startar upp ett nytt padelvarumärke 2023. Men vi såg att de stora aktörerna inte finns på Amazon i speciellt stor utsträckning. Vi är en liten aktör som vill utmana giganterna och det är både dyrt och svårt för oss att göra den traditionella vägen, säger Dag Bengtson som är medgrundare till det nya varumärket.

Målet är att man med sin stilrena design ska hitta en publik och med hjälp av Amazon är målet att snabbt skaffa sig en internationell räckvidd och målgrupp. I dagsläget säljer man mer utomlands än i Sverige och enligt Bengtson har det skett med relativt små medel.
– Vår investering på några hundratusen kronor är väldigt liten i jämförelse med andra aktörer där det är miljonbelopp.
– Vi ser att flera andra varumärken är väldigt homogena i sin kommunikation, design och profilering. Vi har valt en annan, distinkt och avskalad profil.

Under sin korta livstid har Coco Padel också fått god respons på sina egna produkter. Inte minst för priset som är lägre än många konkurrenter.

Varumärket har också valt en intressant, spännande och modern modell för sin distribution. De har visserligen sin egen hemsida och sitt eget lager, men den absolut största majoriteten av försäljningen sker via Amazon och produkterna distribueras därmed via Amazons egna lager.
– Våra konsumenter får våra produkter inom 48 timmar oavsett vart man bor. Vi har produkter i Amazons lager i Eskilstuna och i Tyskland. Så vi når europeiska konsumenter snabbt.

Dag Bengtson har sedan tidigare hjälpt andra företag att nå ut via Amazon och han själv förespråkar förstås försäljning via plattformen då man får stor räckvidd relativt enkelt. En annan stor anledning till att Coco Padel fått så mycket uppmärksamhet under kort tid på Amazon är att man blivit en del av något som kallas ”Launch Pad”, ett slags acceleratorprogram. Det innebär att Amazon tagit sig an varumärket som därmed får fler ytor att presentera sina produkter, bättre annonsmöjligheter och så vidare. Bengtsson är glad och tacksam.
– Vi har fått ett fint stöd och det är rätt coolt när man är så små som vi är, att bli uppmärksammad av en sådan jätte.

Försäljningen går framåt och dessutom snabbare än förväntat på ett flertal europeiska marknader, speciellt med tanke på att Amazon är en plattform där det ofta tar tid att etablera sig och komma igång. Målet är nu att fortsätta utvecklingen. Fler produkter är på gång, meddelar Bengtsson. Bland annat kompletterande produkter utöver de som redan säljs, med samma design och profilering som varumärkets övriga produkter. Varje intjänad krona går direkt tillbaka som en återinvestering i produkter och marknadsföring. Målet är att fortsätta växa och att det ska ske så snabbt som möjligt. Att använda sig av Amazon menar Dag Bengtson är en bra strategi för en liten spelare.
– Det är ett bra sätt att nå internationellt ganska så snabbt. Det är också smidigt och man slipper mycket av problematiken med leveranser, kundtjänst, lagerhållning och så vidare.
– Men det är klart. Det är ett tufft marginalspel, de vet hur man ska betalt för sina tjänster. Det är verkligen inte gratis att ha grejerna till försäljning via dem och de tar kommission på sålda produkter. Så det gäller att vara lite uppmärksam.

Coco Padel har inte valt samma väg som alla andra varumärken på flera plan. Designen är långt ifrån den man brukar se inom padeln och försäljningen sker för tillfället till 90 procent via Amazon. En noga utvald strategi.
– Att starta ett varumärke tar tid och man måste nog vara lite dum i huvudet. Men vi gör nu något som vi själva verkligen tror på, samtidigt som vi har en produkt som är annorlunda och sticker ut, säger Bengtsson.