Statistik från Svensk Handel: ”Hösten kommer att bli tuff för handlarna”

Lågkonjunkturen och de höga räntenivåerna fortsätter att slå hårt mot handeln – och inget tyder på att det kommer att ändras under hösten, menar Svensk Handel.

Handeln i Sverige fortsätter att minska, även om e-handeln gick något uppåt under juli. Det visar Svensk handels båda index Handelsbarometern samt E-handelsindikatorn som släpptes under augusti. 

– Det råder inga tvivel om att hösten kommer att bli tuff för många handlare. Samtidigt som konsumtionen minskar tvingas man handskas med ökade inköpspriser samt en valuta som är rekordlåg. Det finns ett stort behov av att regeringen i kommande höstbudget ser över hur konsumtionen kan stimuleras, för det behövs verkligen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel. 

Under förra månaden lyfte framtidstron för butikshandeln något, men det höll inte i sig. Augusti månads indexvärde är 78,6, vilket innebär en minskning på 1,4 enheter. Allt under 100 indikerar en negativ framtidstro. 

– Vi har länge talat om att konsumenternas urholkade köpkraft slår hårt mot handeln. Månadens resultat visar svart på vitt att så är fallet. Tyvärr tror vi att detta kommer att hålla i sig, säger Sofia Larsen. 

E-handelsindikatorn som släpptes förra veckan var dock mer positiv. Jämfört med juli 2022 så ökade omsättningen i e-handeln med 7 procent för dem som även handlar med utlandet. För den inhemska handeln gick det tyngre, med en ökning på 2 procent. 

– Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel. 

Och tittar man på de olika produktsegmenten så blir det tydligt att de allra flesta har en väldigt trög marknaden. Något som höjer den allmänna statistiken är att omsättningstillväxten av onlineförsäljningen av tobaks- och nikotinprodukter i januari-juli i år ökat med 50 procent. För sport- och fritidsprodukter har samma siffra minskat med 13 procent jämfört med förra året.