Camping och hiking trendar på andrahandsmarknaden

Om det är för att outdoormänniskor är mer miljömedvetna, vill göra ett kap, eller har tröttnat låter vi vara osagt. Men klart är att kategorin aldrig någonsin varit hetare på andrahandsmarknaden.

Tradera har släppt en rapport som visar att cirkulär konsumtion fortsätter att öka. Den välkända hemsidan berättar att man haft sitt starkaste år någonsin med över 300 miljoner besökare på hemsidan. Dessutom hade de 34 miljoner upplagda annonser och auktioner från 1 januari till 31 december 2022.

Den stora auktionssajten rapporterar att de sett en stark uppgång i försäljningen av kläder. En annan stark kategori var camping och hiking.

– För femte året i rad ökar Traderas försäljning och 2022 blev det ännu ett nytt rekordår. Det är tydligt att vi är mitt i ett skifte, där en omställning till en mer cirkulär värld börjar ta form. Fler börjar inse vilka påfrestningar som nykonsumtionen innebär för miljön och handlar mer secondhand, vilket är mycket bättre för planeten, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Enligt Tradera ökade antalet auktioner inom kategorin camping & hiking med 29 procent förra året, i jämförelse med 2021.

På listan över de mest populära sökorden hittar vi också ett varumärke från vår bransch. Fjällräven var nämligen det nionde mest sökta ordet 2022. Samma plats som de hade 2021.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="27647" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]