Naturkompaniets satsar på second hand – och Lundhags hakar på

Kedjan Naturkompaniet startar nu upp second hand-försäljning i fyra butiker. Lundhags gör detsamma – på Tradera.

Med start i fredags, den 24 november, startar Naturkompaniet upp second hand med både konfektion och utrustning i fyra utvalda butiker. Det är ingen slump att de rullar ut konceptet just nu i samband med senaste Black Friday. Naturkompaniet har tidigare gjort ”tvärtom-kampanjer” just under Black Week med till exempel fokus på produktvård och reparation istället för rea-försäljning.  
De aktuella butikerna är Gävlebutiken, Stora Nygatan i Malmö samt Stockholmsbutikerna Sveavägen 62 och Kungsgatan 26.
– Att kunna erbjuda second hand är ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete och det ger våra kunder möjligheten att förlänga användandet och minska klimatavtrycket när man trots allt behöver ny utrustning, säger konceptansvariga André Rozental.
Inom ramen för second hand-konceptet erbjuds kunderna både att sälja sina egna gamla friluftsprylar och att köpa nya, begagnade, till sina kommande äventyr. Det som går att lämna in till försäljning är exempelvis skalkläder, dunjackor, fleecetröjor, friluftsbyxor, friluftskök och ryggsäckar.
Enligt Naturkompaniet ingår satsningen i deras hållbarhetspolicy och är en del av ”the bigger picture” som kedjan vill leva efter.

Även varumärket Lundhags gör en satsning på second hand, tillsammans med Tradera. Friluftsprodukter, som tält – och även kläder – var under coronaåren ett av de mest eftersökta produktnischerna på Tradera. Det ingår i vad Tradera kallar för ”cirkulära samarbeten”. Tidigare aktörer som hoppat på tåget är bland andra Iittala, Kavat, Rörstrand och Syster P. Traderakunderna uppmanas att säja sin utrustning eller föremål som de inte längre använder.       

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="33443" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]