Surfbutiken på Gotland – där sporten möter strandlivsälskare

Vågsurf är vanligtvis något man förknippar med palmer, kokos­nötter, stora vågor – och värme. Verkligheten för vågsurfare i ­Sverige ser annorlunda ut.

6/5/4° heter surfbutiken som expanderade från Nytorget i Stockholm till Visby på Gotland. De specialiserar sig på utrustning för svenska vågsurfare – men något som är än viktigare för verksamheten är deras sortiment av kläder och outdoorprodukter, som behövs för att komplettera en surfares livsstil. Här syns varumärken som Patagonia, Fjällräven, Tretorn och Primus. Nu går de mot sin tredje sommarsäsong i sin fasta butik på Gotland.

Vad gör ni för något?

– Vi säljer livsstilen kring svensk och skandinavisk vågsurf, men vår kund är inte nödvändigtvis surfare. Vi säljer brädor och utrustning för vågsurf, men vi förlitar oss på en ganska stor försäljning av kläder, outdoor och livsstil kring det. Vi har ett ben i sporten, ett ben i fashion och ett ben i outdoor. Det försöker vi balansera på ett sätt som inte så många andra gör, säger Johan Orrestedt, ­grundare av butiken.

Men ni har också ett eget varumärke som  ni säljer?

– Ja, vi har dels egna surfbrädor, som tillverkas på en fabrik i Portugal. De är döpta till namn som Kotten, Barret och Kvisten, för att uppmärksamma det här skandinaviska vi gör. Vi är mer tallar och kottar än palmer och kokosnötter. Sedan har vi också börjat designa en egen kollektion med kläder, bland annat en fleecejacka som är först ut. Vi har en långsiktig plan att låta det egna varu­märket ta mer plats i butiken.

… finns det verkligen så många surfare i  Sverige?

– Skulle vi bara sälja surfbrädor så skulle vi vara ganska kortlivade. Då hade vi behövt vara bredare och nå även kitesurfare och vindsurfare, egentligen all typ av vattensport. Vi förlitar oss till ganska stor del på försäljning av just kläder och allt som berör livsstilen kring surfing. Vi når en väldigt bred målgrupp.

Vågsurf i Sverige låter som en väldigt krävande sport!

– Ja, det är väldigt tidskrävande och ganska svårt att utöva. Man pratar om surf som livsstil, det är klyschigt, men det är verkligen så. Vi sitter väldigt mycket och följer prognoser för väder och vind, och vi reser långt. Det krävs en hel del planering för att kunna utöva sporten. Och då har vi inte ens börjat prata om kylan. Vi är som mest aktiva på surf när det blåser och regnar på hösten och vintern. På hösten är det inte så farligt, då det är cirka 10 grader i vattnet, men i januari–februari är det kanske 2 grader…

Hur föll valet på Gotland?

– Vår närvaro på Gotland inleddes redan för 8 år sedan, med en liten popup-butik som vi drev i flera år. Sedan pausade vi under pandemin. Efter det fick vi nys på en lokal, och nu ligger vi i H10 som är en liten minigalleria i Visby. Det här blir tredje sommaren för oss. 

– Gotland har bara 60 000 invånare, så det är inte här vi hittar flest surfare. Men här finns strandlivet. Gotland är en ö, det är mycket vatten, det blåser mycket, och det är till viss del en destination för vattenaktiviteter.

Vilka är det som handlar hos er?

– På sommaren ökar Visbys befolkning till det dubbla. Vår vanliga kund i vårt surfutbud är en erfaren surfare, men på sommaren kan vi nå lite mer vanliga familjer med sommarhus på ön. De vill ofta ha en lättsurfad bräda som hela familjen kan ha skoj med på stranden. ­Sommaräsongen är ju egentligen den sämsta surfsäsongen här då det inte blåser så mycket då. I Sverige surfar man på ”wind swell”, alltså vågor som bildas när det blåser.

Hur ser ni på den kommande säsongen?

– Jag skulle nog säga att vi ser ganska positivt på den kommande säsongen, men just nu har vi lite utmaningar i Visby då färjepriserna har ökat väldigt mycket. Det är en stor diskussion på ön kring det, och vad det gör för turismen. Vi har redan märkt av att de med landställen som brukar komma hit varje långhelg, de kommer mer sällan. Men vi tror att de kommer hit längre under sommaren.

– Kronan är dock svag så vi hoppas på att vi har många kryssningsanlöp. Det är billigt för de utländska turisterna att handla nu.