Fjällräven/Specialized: ”Som en pingpongmatch med skisser och idéer” 

Att svenska Fjällräven skulle slå sina påsar ihop med en solkysst cykelgigant från Kalifornien var kanske inte det första man tänker på. Men tillsammans med Specialized har de skapat en numera prisbelönt serie ramväskor.

Resultatet efter två års utveckling och samarbete blev en rejäl kollektion, som bland annat innefattar en rad ramväskor i olika storlekar. Nu står det klart att de väskorna har vunnit Gear of the Year, som årets produkt.
– När två varumärken möts på det här viset så skapas en friktion. Och när man lär sig att jobba med den, och drar ut det bästa ur friktionen, då har man adderat 1 plus 1 till att bli 3. Det är där som magin händer, säger Henrik Andersson, global kreativ chef på Fjällräven. 

Han själv är med via videolänk tillsammans med Specializeds globala designchef Erik Nohlin, även om Sportfacks utsända reporter är på plats i Fjällrävens prototypverkstad i Stora Skuggan, centrala Stockholm. Med i det fysiska rummet har vi också Fjällrävens innovationschef Erik Blomberg samt innovationstekniker Sara Lundberg. 

De båda varumärkenas sam­arbete startade i början av 2020, och precis som för så många andra så blev snart videokonferenser en naturlig del av deras arbetsvardag. Plötsligt var det inte möjligt för Kalifornien­baserade Specialized att besöka Sverige för att arbeta med prototyperna och vice versa. Men med kreativiteten kom också ett helt nytt arbetsflöde att födas baserat på deras olika tidszoner, berättar Erik Blomberg. 
– Vi jobbade i skift, nästan dygnet runt. När vi jobbade som bäst så var det som en pingpongmatch med skisser och idéer fram och tillbaka. Det var härligt, det blev som en liten lekfull tävling där vi försökte bräcka varandras idéer. 

Bara några kilometer från Fjällrävens verkstad så sitter i perioder Erik Nohlin på Specializeds svenska huvudkontor. Teamet insåg snabbt att de hade många gemensamma beröringspunkter när det kom till företagskultur och ambitioner med sina segment, och resultatet är enligt Erik Blomstrand en mix av de båda varumärkena. 
– Men hade produkterna sett ut så här om bara vi Fjällrävar gjort dem, eller om bara Specialized­gänget gjort dem? Det tror jag inte. Bara vädret är en skillnad. Där är det öken, vi har snöslask och skog. Det är bra att vi får in de båda faktorerna konstant. 

Fjällräven har inte gjort några stora satsningar på cykelprodukter tidigare, men verkstaden i Stora skuggan har visat sig vara ett utmärkt ställe att utveckla på. Dels för att verkstaden ligger i direktanslutning till naturen och cykelstället står bara några steg utanför dörren. Faktum är att Fjällräven inte ens hade någon prototypverkstad innan samarbetet startade. 
– Verkstaden har varit ganska nödvädig, eftersom produkterna är helt nya för Fjällrävens sortiment. Vi har gjort säkert tre–fyra prototyper inhouse, om de hade gjorts på fabrik så hade vi inte kommit lika långt i processen, säger Erik Blomberg. 

Det är Sara Lundberg som har stått för sömnadsexpertisen i det berg av prototyper de snart river fram på bordet. Tidigare använde de den här lokalen för butiksutbildningar för personal, men under pandemin stoppades snart alla onödiga resor och lokalen fick en ny skepnad – inklusive en full park av sy­maskiner. Specialized å sin sida har bidragit med en helt annan typ av mekanisk verkstad med utrustning som 3D-printrar, fräsar och svarvar. 
– Det är klart att ett varumärke skulle kunna ha alla de här resurserna, men jag vet inget sådant varumärke, säger Erik Blomberg. 

TIDIGARE VINNARE
2021Ortovox
2020Nikes kolfiberskor
2019Tierra Belay
2018Stiga Playoff 21
2017Crescent Elina
2016Hydroflask
2015Nike Hypervenom
2014Silva Trail Speed Elite
2013Suunto Ambit
2012GoPro Hero3
2010Reebok Easytone
2009Asics Gel Nimbus
2008MTB Silva EX3
Patagonia Down Sweater

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="29516" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]