Siffrorna visar sitt tydliga språk: Det blir allt svårare för våra svenska handlare at klara sig även på nätet. Svensk Handels e-handlesbarometer visar på ett fortsatt omsättningstapp för april månad.
E-handeln fortsatte att minska i april i år jämfört med förra året. Det visar Svensk Handels e-handelsbarometer som släpptes i dag.
– Vi ser ännu en svag månad för e-handeln, och med tanke på inflationen är den också betydligt svagare än vad som framgår av den minskade omsättningen, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Totalt minskade e-handeln med 2 procent i april jämfört med året innan och hittills har vi tappat 4 procent under hela 2023. I allmänhet är det nikotinprodukter och apoteksvaror som går bäst på nätet just nu. Sport- och fritidsprodukter minskade med fyra procentenheter vilket är en av de största minskningarna i de olika segmenten som Svensk Handel kartlägger. Men sport- och fritidsprodukter har dock visat sig få en viss konkurrens av den vanliga konfektionsbranschen, då kläder och skor gör en ökning på 1 procentenhet.
– Det är imponerande hur kläder och skor håller ställningarna. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det mycket tufft, säger Per Ljungberg.
Även när det handlar om tillväxten i omsättning så ser vi samma trend för perioden januari–april. E-handeln i allmänhet har tappat 20 procent i omsättning. För sport- och fritidsartiklar ligger omsättningstappet på 12 procent, medan den ökar med 5 procent för kläder och skor. Positivt för våra svenska handlare är dock att allt färre handlar från utlandet. Under de fyra första månaderna i år har e-handeln från utlandet minskat 19 procent jämfört med 2021.
– Det är glädjande att flera svenska e-handelsföretag rapporterar kraftiga tillväxttal från utländska marknader och flera fortsätter sin internationella expansion med framgång, säger Per Ljungberg.