Hövding under lupp – granskas för ”ofriska hjälmar”

SVT:s Uppdrag Granskning har publicerat ett reportage där de hävdar att Hövding inte varit ärliga med ett produktfel som kan innebära allvarliga olyckor för cyklister som bär deras produkt.

Uppdrag granskning från SVT sänder just nu ett 25 minuter långt reportage om Hövding. Enligt programmet har företaget levererat ”ofriska hövdingar”, alltså produkter som de vetat inte var helt funktionella – eller hade risk att tappa sin funktion. I ett citat inspelat i deras egna lokaler säger de att man ”inte haft några andra alternativ” och till media sa Sofia Svensson, vd för företaget under hösten, att man uppdaterat mjukvaran och att felet därmed var åtgärdat.

Men detta är alltså inte korrekt enligt Uppdrag granskning, då det handlar om ett konstruktionsfel som gör att batteriet tappar kontakt efter användning. Friktionen av att bära skyddet har gjort att batteritiden antingen varit för kort eller att Hövdingen stängts av oväntat. Detta resulterar i att hjälmen inte längre är säker att bära och att man som användare inte kunnat vara säker på att den skulle vecklas ut vid en olycka.

I reportaget intervjuas flera personer som varit i kontakt med företaget utan att få ett svar tillbaka. En person som är med i reportaget är Mikael Elam. Han föll med sin Hövding i låg hastighet och airbagen vecklades inte ut. Det var ingen större fara med Elam som fick en stukad hand, en uppskrapad näsa och en stukad fot. Men det som han tycker är problematiskt är att hjälmen inte vecklades ut. Elam arbetar till vardags som professor i neurovetenskap. Han bedömer hjärnskador på Sahlgrenska i Göteborg.
– Det vanliga är att man får rotationsvåld när man faller. Det plus en blödning gör att hjärnan bara har en väg att gå och det är nedåt. Vi kallar det för en inklämning.
– En sådan blödning kan innebära att man dör.

Anledningen i det fallet kan ha att göra med att företagets algoritmer inte täcker alla olyckor. Hövding själva säger att deras algoritm klarar 99,6 procent av alla olika fall men att Mikael Elams var en av de 0,4 som inte fungerar.

Ricardo Tarrida Thuré berättar att hans Hövding till en början varnade för att batteriet höll på att dö, men att det efter ett par veckor inte kom några varningar alls. Detta innebär att man som cyklist kan åka runt med en icke-fungerande airbag under en längre tid, och därmed också riskera att vara med i en olycka utan skydd för huvudet.
Konsumentombudsmannen fick in en anmälan på detta och började granska Hövding för ett år sedan. Men med svaren man fick från Hövding la man ner ärendet. Detta eftersom Hövding inte berättade att man fått in flera anmälningar av deras produkt som inte fungerat som de skulle, 35 stycken 2022.

”På kontakten som man sätter fast på batteriet till Hövdingen med finns små svarta pluppar – de kallas Tennoxid. Det handlar om att man har ett material som inte klarar av friktion. Fokuset är nu på att det är ett fysiskt fel på Hövdingen”, så sa Sofia Svensson i ett inspelat internt möte. Samtidigt som man gjort en egen undersökning och hittat det här felet.
”Man ska inte ha såna tennfötter i den typen av produkter, i outdoor-produkter. De är känsliga för friktion”, säger Svensson i samma inspelning.

”Vi har gjort en bedömning att vi inte behöver återkalla produkten men givet det vi vet nu, eller tror oss veta nu, att det kanske är en glappkontakt, och vi vet inte hur produkten uppför sig då…”, sa vice vd på Hövding under hösten i en inspelning och fortsätter:
”Det är inte bra att vi skickar en ersättningshövding som vi vet har samma fel. Men vi har inget annat val”.

Till Uppdrag granskning säger man nu att man uppdaterat mjukvaran och minskat reklamationerna med 97 procent. Konstruktionen ska också ha gjorts om.

Se hela reportaget här

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="29686" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]