Julhandeln minskar – tappar miljarder mot förra året

Det rådande konjunkturläget är ett faktum när årets största shoppinghögtid närmar sig. Och frågan är om det verkligen blir en god jul för handlarna i år? Tveksamt, enligt prognosen från HUI.

Årets julhandelsrapport från HUI levererar en dyster prognos för handlarna. Julhandeln 2023 förväntas minska med totalt 3 procent jämfört med förra året och i sällanköpsvaruhandeln minskar försäljningen med 5 procent – en förflyttning tillbaka till 2019 års nivåer. 

”Årets julhandel påverkas av hushållens minskade köpkraft när pengarna ska räcka till mer än under föregående år. Det minskade utrymmet i plånboken kommer att ge avtryck i handeln”, skriver HUI i sin rapport. 

För sport- och outdoorhandeln väntas också en nedgång i försäljning under julhandeln, framförallt eftersom allt fler väljer att sköta sina julklappsinköp under november och Black week. Dessutom ställer årets enorma lageröverskott fortfarande till det, eftersom HUI bedömer att konsumenterna har påverkats väldigt mycket av de erbjudanden som basunerats ut under det senaste halvåret. 

”Branschen har haft intensiva kampanjer under hela hösten och i jakt efter det bästa priset väntas ett mer kampanj- och prisdrivet konsumtionsbeteende”, skriver man i rapporten.

Julhandeln är viktig, för nischen sport och outdoor står december månad för 9,6 procent av hela årets försäljning. Men samtidigt har månaden tappat mark som årets största shoppingmånad för att ge plats åt november. November tar numera nära 50 procent av försäljningen i sällanköpsvaruhandeln under årets två sista månader, alltså i princip lika mycket försäljning som i december. För trettio år sedan var fördelningen ungefär 40–60 procent mellan de båda månaderna. 

Tack vare konjunkturläget blev förra årets julhandelsförsäljning för hela detaljhandeln ett positivt resultat med en ökning på 3,3 procent i löpande priser, det vill säga i rena pengar in. I år förutspår HUI ett negativt resultat, med en minskning på 3 procent. Konkret förväntar de sig ett tapp på 2,5 miljarder kronor mot förra året. Att försäljningstillväxten i löpande priser minskar har bara skett tre gånger på 30 år, senast 2012. Innan dess var det i samband med 90-talskrisen. 

Om priserna justeras mot konjunkturläget, så kallade fasta priser, så blir minskningen ännu större, med en prognos på minus 7 procent. Även förra årets tillväxt i fasta priser blev en förlust på 7,4 procent, även om minskningen inte syntes lika tydligt på grund av konjunkturläget.