Shopify har varit en stor anledning till att så många e-handlare faktiskt startats upp. Vi tog ett snack med deras Nordenchef, Susanne Holmsäter, för att få lite mer förståelse om vad det är de egentligen gör – och varför de blivit så populära.
Att ta hand om en e-handel är klurigt. Det finns otroligt mycket man ska tänka på, såsom produkter, annonsering, lagerhållning, frakt … listan kan göras lång. En del av e-handeln är att man också ska ha en fungerande, attraktiv, hemsida att sälja produkter ifrån. Det här kan för många bli en stor utgift och något som skapar en tröskel för att faktiskt komma igång.
Sportfack har pratat med Shopify, kanske det största bolaget globalt som erbjuder tjänster för att förenkla detta. Det kanadensiska bolagets affärsidé är simpel. Att göra det enklare för e-handlare att fokusera på allt utom själva försäljningsplattformen. Och med e-handelns globala potential ska man med hjälp av Shopify också kunna sprida sina produkter över världen genom att hitta kunder i andra länder, på deras språk.
Macade Golf har haft Shopify sedan starten. Peder Gulliksson, som är e-commerce manager på Macade Golf, har bara fina saker att säga om handelsplattformen.
– Shopify har varit en nyckel för oss. Vi har försäljning både i Europa och USA och den här plattformen är vad som gjort det möjligt för oss att hålla på med global försäljning. Det är ingen av oss på Macade Golf som är en tech-nörd direkt. Men det här är ett ganska så lättanvänt system för att sälja globalt.
LÄS MER: Macade Golf går in i en ny era
Susanne Holmsäter, Nordenchef på Shopify, säger att man har en produkt som ska fungera från när man tar sina första staplande steg inom e-handeln – till att man är ett globalt megaföretag.
– Vi brukar prata om att vi vill vara med från ”First sale to full scale”. Man ska kunna använda sig av Shopify för att starta upp sin e-handel och utveckla den vidare till att bli ett världsomspännande mångmiljonsbolag. Det finns en förutfattad mening att Shopify bara är för små bolag men vi kan ta hand om alla typer av kunder och jag kan nästan garantera att de skulle ha nytta av oss och det vi gör. Om inte annat frigörs resurser som kan läggas på annat, säger Holmsäter.
Holmsäter förklarar att man med Shopifys grundpaket gott och väl har vad som krävs för att starta upp sin e-handel. Därefter, med en omsättningsökning, ändras behoven och då är det dags att gå upp i nivå när det kommer till e-handeln.
– Som ett enmansbolag har man oftast närvaro på en eller två marknader. Man har ett standardiserat produktutbud och inga behov av komplexa lösningar. Men om man tar Macade som exempel. De säljer till hela världen och har nu dessutom startat upp en offlineverksamhet. Så vi har lösningen för att koppla ihop den sidan med det digitala. Vi kan hjälpa med olika frakterbjudanden, olika valutor och så vidare.
Gulliksson på Macade Golf bekräftar att Shopify varit bra för dem.
– Det har varit jättebra för oss. Vi är som sagt inte så tech-nördiga men med Shopify har vi fått en möjlighet att sälja överallt. Är man i Kanada får man deras egen valuta på vår hemsida. Shopify har skapat specialiserade check outs med frakt och sådant, beroende på vart man ska handla ifrån.
– Och allt det där är justerbart också. Så vi kan bestämma hur det ska se ut för en slutkund. Vi kan se till att det betalas med euro i Europa men pund i Storbritannien. Vi har verkligen haft nytta av dem.