Näthandeln är fortfarande en stark marknad – men konsumenterna gör inte lika dyra köp som tidigare. Så sammanfattar Svensk Handel månadens E-handelsbarometer.
Fler svenskar näthandlar – men samtidigt lägger vi mindre pengar på våra köp. Det innebär att omsättningen minskar med en procent i augusti jämfört med förra året.
– Många konsumenter fortsätter att jaga lägsta pris på nätet men vänder sig också i allt högre grad till starka varumärken som de har en relation till och som lyckas ge rätt form av erbjudanden vid rätt tidpunkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Statistiken kommer från Svensk Handels E-handelsbarometer för augusti månad som släpptes under fredagen. Det genomsnittliga köpbeloppet har också minskat med 12 procent jämfört med augusti 2021, ett år då handeln fortfarande var kraftigt påverkat av pandemin. Å andra sidan visar baromentern för augusti 2023 att 69 procent av konsumenterna i åldrarna 18–89 år handlade på nätet, vilket är en ökning på en procentenhet jämfört med förra året. Det är dock mindre än 2021.
– Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, säger Per Ljungberg.