Decathlon stänger hälften av sina Sverigebutiker

Sedan start har Decathlon haft problem med lönsamheten i Sverige. Nu beslutar sig den stora kedjan för att stänga två svenska butiker.

Franska Decathlon har sedan inträdet i Sverige 2011 haft det tufft. Faktum är att de fortfarande inte gått med vinst och nu är det klart att två av deras fyra butiker i Sverige kommer att läggas ner.
Omsättningen 2022 låg på 280 miljoner kronor, 2021 låg den på 351.

De två butikerna som påverkas är deras stora butiker i Barkaby och Kungens Kurva. Kvar kommer alltså butikerna i Uppsala och Mall of Scandinavia (Solna) att vara.
– Det är med tungt hjärta som vi behöver meddela att Decathlon-butikerna i Barkarby och Kungens Kurva kommer att stänga. En tuff marknad och den nuvarande ekonomiska situationen världen över har tvingat oss att omorganisera och fokusera vår verksamhet kring vår e-handel och två butiker, skriver de i ett kundmeddelande.

Anledningen till de svaga resultaten menar Decathlon har att göra med att man inte hängde med när de svenska konsumenternas köpvanor förändrades i samband med – och i efterspelen av – covid. Enligt sportjätten valde fler då att handla via nätet och den övergången satte press på Decathlons butiker.
”Bristen på flexibilitet att svara på dessa förändringar har haft sina effekter på vår kostnadsstruktur”, skev Decathlon i sitt bokslut.

Decathlon skrev också i bokslutet att man haft svårt att hitta rätt produkter efter konsumenternas förändrade träningsvanor under pandemin. Detta tillsammans med en lägre köpkraft har gjort att Decathlon inte nått nivån de eftersträvat.
”De ekonomiska och politiska faktorerna som en konsekvens av kriget i Ukraina har påverkat vår kostnadsstruktur på flera sätt”, konstaterade Decathlon.