Få varumärken har ett så starkt miljöpatos och bra "good guy"-rykte som Patagonia. Men en rapport från Follow The Money visar att företaget kanske inte alltid är så där perfekta.
Patagonia tillverkar sina kläder i samma fabriker som fast fashion-vaurmärken. Detta rapporterar Follow The Money. Detta är förstås något helt annat än den bild som varumärket förmedlar, med sin miljöaktivism och sin hållbarhet. Detta är också en rapport som pekar åt ett helt annat håll än det företaget vill förmedla gällande deras vård av personal och klädtillverkare – då personalen i fast fashion-fabriker potentiellt arbetar med dåliga förutsättningar.
Enligt rapporten producerar Patagonia en del av sina kläder i en fabrik på Sri Lanka. I samma fabrik tillverkar Primark och andra varumärken kläderna. FTM besökte fabriken och pratade med flera anställda, inklusive chefen på fabriken. Han berättade då att det för personalen inte var någon skillnad om de arbetade med Patagonia-kläder eller något annat.
Patagonia arbetar totalt med 61 olika fabriker och den i Sri Lanka blev nyligen utvald av företaget, som enligt de själva ”bara arbetar med fabriker som är likasinnade och delar deras ”filosofi”.
Om felet ligger hos Patagonia är svårt att säga. För att skapa produkter för deras varumärke måste man som tillverkare klara flera kriterier, såsom inget barnarbete, inget tvingar arbete och – ganska så givet – lagligt arbete. Chefer får inte tvinga anställda att jobba över och måste se till att arbetsmängden är hälsosam. Faktum är att Patagonia inte vill att de anställda ska arbeta mer än 60 timmar i veckan eller fler än sex dagar i rad. För att detta ska skötas har man inspektioner av sina fabriker av en oberoende inspektör, skriver FTM.
I flera av dessa kontroller har flera regelbrott nämnts. Ett återkommande problem är att de som skapar Patagonias kläder arbetar upp till 17 timmar per dag och långt över 80 timmar i veckan.
Till Follow The Money säger Patagonia i ett uttalande att de ser en fördel att arbeta med fabriker som också skapar fast-fashion.
”Vi är en ganska så liten spelare i klädindustrin. Det är därför vi alltid tittar på sätt att öka effekten överallt. Därför är det livsviktigt för oss att dela fabrikslokaler med andra”.
Efter att Follow The Money publicerade artikeln skriver Patagonia i ett pressmeddelande:
”Vi arbetar med våra tillverkare och arbetsplatsexperter och testar strategier som kommer tillåta fabriken att betala sina arbetare mer. Det här är ett komplext arbete som vi försöker att lista ut tillsammans med våra fabriker.”