Sedan tre år tillbaka samarbetar optikern Synsam med Generation Pep, med ett gemensamt mål: Att barn ska få glasögon som tål lek, träning och aktivitet. Nu berättar de hur många glasögon de lyckats dela ut hittills.
Synsam må vara ett företag vars sortiment är långt i från det vanliga träningssortimentet – men det finns ett ben som de valt att ta större ansvar för. Sedan tre år tillbaka delar de ut gratis aktivitetsglasögon för barn. Nu meddelar de att de totalt delat ut 43 678 par glasögon under den perioden.
– Med Synsams aktivitetsglasögon vill vi underlätta för barn som bär glasögon, så att tröskeln för att komma i väg på aktivitet sänks. Under hela vecka fem kommer vi på Synsam att hoppa för att manifestera barns och ungas rätt till ett hälsosamt liv, säger Ida Malmblad som är leg. optiker på Synsam, ansvarig för barns ögonhälsa.
Arbetet genomförs i samarbete med Generation Pep, en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa på initiativ från kronprinsessparet. Den här veckan, med start den sista januari, manifesterar Synsams medarbetare genom att tillsammans göra ett hopp för varje barn som har fått ett par glasögon.