RobQ Hunting förvärvar svenska stövelvarumärket

Swedteam har fått ett nytt systerbolag. Tillsammans ska de nu fortsätta att ta över Europa.

RobQ Hunting som har varumärket Swedteam i sin koncern stärker sitt erbjudande inom jakt och friluftsliv. Detta då man nu har förvärvat Arxus of Sweden. Varumärket etablerades 2007 av Magnus Apler och målet var då att utveckla stövlar för jakt och friluftsliv av högsta kvalitet. Detta genom att skapa handgjorda stövlar i 100 procent naturgummi, en unik anatomisk utformning och en tilltalande design.
Tack vare detta hittade man sin egen position på marknaden i Norden och i stora delar av Europa. På samma marknad hittar vi också Swedteam, som utvecklar jaktkläder. Tillsammans har de redan samarbetat men nu blir de alltså systerbolag i RobQ Hunting.
– Vi har i många år haft ögonen på Arxus och tänkt att det skulle vara ett perfekt komplement i vår varumärkesportfölj. När Magnus nu var mogen att sälja bolaget behövde jag ingen betänketid. Det ska bli väldigt kul att utveckla varumärket vidare tillsammans med Swedteam, säger Robin Segerqvist, vd och ägare i Swedteam och moderbolaget RobQ Hunting Group.

Arxus flyttar tack vare upphandlingen till Brämhult och koncernens lokaler i Länghem. Apler kommer fortsätta sitt arbete med Arxus produktutveckling och produktion för att stärka produktportföljen ytterligare. Ambitionen är att de båda varumärkena ska kunna dra nytta av de synergier som skapas för att expandera på den europeiska marknaden.
– Det känns väldigt bra att få med Robin och teamet på Swedteam i arbetet med att utveckla Arxus till nästa nivå för att växa på den europeiska marknaden. Varumärkena har mycket gemensamt och med en ny generation och en välordnad organisation i ryggen känns det här som helt rätt tillfälle att överlämna och låta Arxus ta nästa steg i en framtida utveckling, säger Magnus Apler, grundare av Arxus of Sweden.

Ambitionen att utveckla Arxus of Sweden är tydlig i de nya ägarnas planer framåt.
– Det här är en offensiv satsning från vår sida för att utveckla verksamheten och växa vidare. Genom att kombinera våra respektive styrkor kommer vi att kunna erbjuda ännu bättre produkter och service till våra kunder, konstaterar Robin Segerqvist.
– De båda varumärkena och produktportföljerna kompletterar varandra väldigt bra. Med vår samlade säljorganisation och agentnätverk räknar vi med att kunna öka både Swedteams och Arxus marknadsandelar framöver, avslutar Robin Segerqvist.