Unisport slår försäljningsrekord

Ökad inlation och ekonomisk osäkerhet. 2022 var för många ett tufft år, inte minst för landets e-handlare. Men fotbollspecialisten Unisport påvisar fortsatt en fin tillväxt – trots kris, krig och annat elände i världen.

Unisport, som specialiserat sig på fotboll, har enligt sina egna preliminära siffror fortsatt sin tillväxtresa under 2022. Försäljningen under fjolåret, digitalt och via företagets flaggskeppsbutiker, passerade 100 miljoner euro, vilket därmed gjorde att man överträffade sitt tidigare rekordår – 2021.
– Vi är mycket stolta att ha överträffat 100 miljoner euro i GMV (Gross Merchandise Volume, reds. anm.). Det här är en stor milstolpe för Unisport och resultatet placerar oss långt före våra målsättningar inför 2025. Vi har levererat en tillväxt på cirka 22 procent jämfört med 2021, som då var ett rekordår för Unisport, säger Michael Burk, VD för Unisport. 

Unisports årliga genomsnittsavkastning har under det senaste decenniet legat på 22 procent. Jämfört med 2018 har företaget fördubblat sina intäkter, från 49 miljoner euro till att nu överstiga 100 miljoner euro.
– Under hela 2022 räknar Unisport med att ha levererat en tvåsiffrig omsättningstillväxt på cirka 22 procent med en förväntad justerad EBITDA-marginal i intervallet cirka 4–5 procent, vilket också är en förbättring jämfört med föregående år.
– Vi räknar med att fortsätta vårt momentum och öka intäkterna under 2023. Unisport är starkt rustat affärsmässigt med ett nytt och större lager och närvaro på fler marknader än någonsin tidigare. Det kommer hjälpa oss att behålla och utöka vår position som Europas ledande återförsäljare av fotbollsutrustning, avslutar Michael Burk.

Ur ett fotbollsperspektiv finns en del fina höjdpunkter under 2023. Damerna ska spela fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland. Dessutom inleds EM-kvalet för de europeiska herrlandslagen.