Crescent storsatsar på elcyklar – ”En gamechanger”

Tolv nya elcyklar lanseras av Crescent. Detta är deras största elcykelsatsning någonsin och ger en känsla av hur det lär se ut framöver.

En helt ny generation av elcyklar från Crescent håller så sakteliga på att rulla ut. Varbergsföretaget har tagit fram flera cyklar som enligt dem själva ska vara skapade och anpassade efter nya levnadsmönster och förutsättningar i samhället. Målet med de nya cyklarna är att göra dem till vardagshjältar. Fordon som kan göra livet enklare för dess användare.

Johanna Smedberg är marknads- och affärsutvecklingschef på Cycleurope och ansvarig för Crescents produktutveckling. Hon säger att de nya cyklarna är företagets eget sätt att möta framtidens krav.
– Det är Crescents största nyhetssläpp någonsin inom elcykel. Totalt handlar det om tolv nya elcyklar som vi tillför i vårt sortiment och introducerar till marknaden 2023 och vi har ännu mer runt hörnet. Nyheterna är vårt sätt att möta nya krav på framtidens mobilitet med fokus på pendling och att lösa vardagspusslet för cyklisten. Bland nyheterna finns elhybrider för pendling, lite robustare SUV:ar som tar sig fram på alla underlag (en mix mellan en elhybrid och en e-mtb enkelt förklarat) samt nya city-elcyklar.

2022 byter allt fler från bil till elcykel för att ta sig till jobbet eller annan typ av pendling. Men det var redan 2018 som företaget inledde arbetet med de nya modellerna. De nya cyklarna kommer att produceras i Varberg. Detta innebär att bolaget kan ha noga uppsyn över tillverkningen. Den nya riktningen för bolagets elcyklar är tydlig. Målet är att lösa transporten i vardagen och vardagspusslet. Därför har de själva kallat sina produkter för vardagshjältar.
– När elcykeln blir det primära eller det enda transportmedlet så ställs nya krav på elcykeln; hög komfort och säkerhet liksom flexibla lastmöjligheter för att ta med jobbväskan, barn till förskolan matkassarna eller det där paketet du beställt på väg hem från jobbet. Här har vi under en längre tid ägnat tid tillsammans med cyklister för att förstå behov och beteende. Samtidigt har och jobbat intensivt med att titta på och sammanställa underliggande trender kring mobilitet. Med våra nya cyklar och ett nytt tillhörande sortiment av korgar och väskor i Spectra Pronto-namnet möter vi upp de krav på framtidens mobilitet som vi har identifierat, säger Smedberg till Sportfack.

De tre första modellerna som lanseras är Elmer, Elvira och Elder. Något pris är svårt att skriva ut då det finns så många modeller och de specifika priserna inte är tillgängliga. Men från 32 995 kronor till 44 995 kronor till konsument är vad vi får räkna med. Sedan innan finns andra elhojar från Crescent och därmed startar sortimentet fortsatt strax över 20 000 kronor.

Hur stor elsatsning gör Crescent nu framöver?
– Vi ser en stark underliggande trend där mobilitetsbegreppets ändras. Elcykeln blir en gamechanger och lösningen på flera samhällsutmaningar och här vill Crescent ta på sig ledartröjan och leverera lösningar som löser vardagspusslet. Vi vill transportera oss miljövänligt och på ett enkelt sätt från A-B. Samtidigt så ökar fokuset på vikten av vardagsmotion för en bra hälsa, säger Johanna Smedberg.