Hööks startar upp outlet: ”Vi kommer utvärdera löpande”

Häst- och hundbutikskedjan Hööks testar ett nytt outletkoncept i den nyöppnade butiken i skånska Hyllinge. Om det är början på något som kommer växa i större skala återstår att se. Sportfack fick en intervju med försäljningschef Pia Ekelund.

Butiken, som nyligen öppnade i skånska Hyllinge, blir den 46:e i raden på svensk mark. Men till skillnad från en vanlig standard-Hööks-butik så provar nu kedjan för första gången en outletdel på 60 kvadrat i den totalt 450 kvadratmeter stora butiken.    
– Ja, det är en del av butiken som har fått en outletavdelning. För oss är det ett sätt att avyttra överlager från både butiker och centrallager, berättar försäljningschefen Pia Ekelund.      

Kommer vi att få se fler outletkoncept från Hööks framöver?
– Vi testar nu konceptet och kommer utvärdera löpande. Vi ser vart första året tar oss, vi får med säsongskiften och får utvärdera behovet och givetvis omsättningen. I nuläget har vi inga planer på några renodlade outlets.

Så produktsortimentet känns igen från en vanlig Hööksbutik?
– Ja, det är överlager och artiklar vi behöver aktivera, genom olika aktiviteter. Här kommer konsumenten ha möjligheten att handla till förmånliga priser.

Vart kommer ni att ligga i prisnivå i outletdelen?
– Vi har satt prisstrategin att generellt erbjuda 30–70 procents rabatt mot ordinarie pris.

Hur konjunkturkänsliga är hästmänniskor generellt?
– Det är klart att plånboken utmanas för alla konsumenter idag på olika sätt, och många hästägare har sett allting bli dyrare, som stallplatser, drivmedel, el och foder. Vi kan se att kunderna värderar varje köp mer noggrant. Just därför känns det extra bra att kunna erbjuda produkter i alla prisnivåer. Vi vill att alla ska ha möjlighet att handla på Hööks och vi arbetar idag utifrån ett stort fokus på pris och produkt.