Under 90-talet och början av 2000-talet var Champion stort i streetwear-kretsar. Nu satsar de brett igen med sin första europeiska kampanj ”Fabric of a Champion”. Kampanjen har i syfte att berätta historien om varumärkets resa från sportvärlden till street-kulturen.
Kan Champion bli hippt bland ungdomar igen?
Grundat 1919 i Rochester, New York, uppfann Champion huvtröjan på 30-talet, som ursprungligen togs fram som ett uppvärmnings- eller sidlinjeplagg för att hålla idrottare varma. Sedan dess har Champions premiumtröjor och hoodies byggt på en unik ”Reverse Weave”-teknik – en konstruktionsmetod som, genom att vända fleecetyget uppåt och skära det tvärs över fibrerna, förhindrar att plaggen krymper samt förhindrar irriterande sömmar på fel ställen.
Nu lanserar Champion sin första europeiska kampanj, ”Fabric of a Champion”, som ska belysa varumärkets ”Reverse Weave”-teknik och hur deras klassiska hoodies gjorde sin resa från sportens till streetmodets värld.
Innan Champion slog igenom brett på 90-talet och början på 2000-talet, var deras hoodies ett favoritplagg bland kylrumsarbetare i New York på 70- och 80-talet. Något som bidrog till att det föddes en viss coolhets-aura kring plaggen. Nu försöker varumärket att återta sin statusen bland Europas ungdomar.
Utvalda bilder från kampanjen:




Håll dig uppdaterad på Sportfack.se.