Outnorth blir titelsponsor till trailtour

Outnorth satsar hårtare på sitt trailsortiment och knyter sig samtidigt till en av Sveriges största trailtourer. "Löpning är en starkt växande kategori", säger Mattias Lund på Outnorth.

Outnorth blir nu titelsponsor till Trailrunning Swedens populära trailtour, och ger tävlingen det nya namnet – Outnorth Trailtour. Med Sveriges största trailrunning-tävling får utövarna chansen att delta i 10 dellopp samt ett finallopp, med hela 6 500 uppskattade startande och en prispott på 250 000 kronor.

Outnorth har sina rötter djupt i friluftslivet och under de senaste åren har företaget tagit steg mot löparvärlden. Nu när sortimentet blivit bredare inom både trail- och roadrunning har såväl försäljningen som kundbasen växt, enligt Outnorth själva. Löpning utgör numera en betydande del av verksamheten.

Detta är inte första gången Outnorth samarbetar med Trailrunning Sweden; partnerskapet sträcker sig två år tillbaka, men kommer nu att bli ännu starkare.

Elisabeth Hansson på Trailrunning Sweden ser mycket positivt på samarbetet:

– I Outnorth Trailtour möter elitlöparna bra konkurrens, utan att behöva lämna Sverige. Förutom elitklassen blir det nu också – tack vare Outnorth – en K/M22-klass, samt två veteranklasser K/M40 och K/M50. Vi hoppas att det ska locka ännu fler att gå in för trailtouren.

Mattias Lund, Marketing Manager på Outnorth är också entusiastisk, inte minst eftersom de ser löparskor som ett starkt växande segment under 2023.

– Vi ser fram emot att vara en del av trailtouren, som vi tycker är ett jättefint sammanhang för oss att synas i med vår satsning på traillöpning. Vi hoppas och tror på att fler mår bättre av att vistas mer utomhus och vi ser att löpning är en starkt växande kategori. Hittills i år har vi sålt 37% fler löparskor jämfört med 2022, säger han.