Vindpinad skippar Black Friday – skapar istället lotteri för att hjälpa naturen

I en tid när den ena kedjan efter den andra skapar Black Friday-reor väljer Oskar Knubbe och hans Vindpinad att göra något helt annat. – Att hetsa kunder till ogenomtänkta köp är ruttet i alla avseenden, säger han.

Black Friday och Black Week innebär sänkta priser på många håll. Kanske ännu mer i år, då många sitter med fulla lager och en ekonomisk prognos som kanske inte tyder på mer konsumtion framöver, snarare tvärtom.

Men alla deltar inte i den globala kampanjen som sker i samband med Thanksgiving i USA.

Haglöfs väljer att stänga ner sin butik. Pinewood väljer att istället skänka pengar till välgörenhet.

Vindpinad, som drivs av eldsjälen Oskar Knubbe, har också skapat något helt annat som kampanj under dessa köpglada dagar.

Istället för att rea ut kläder och tömma lagren har Knubbe skapat en kampanj som innebär att man som konsument ska skänka pengar. Via Instagram och nyhetsbrev har butiksägaren berättat att den som skänker 50 kronor eller mer till Naturskyddsföreningen eller liknande organisationer och därefter vidarebefodrar bevis på detta är med i ett lotteri.
En av alla som deltar får ett presentkort värt 1 500 kronor hos Vindpinad.
– Det här är första gången som det här lotteriet finns. Det var en idé som bara kom. Jag kände att den var bra och valde att trycka på knappen direkt. Det kändes bra och jag vill att fler ska ha ett bra alternativ till Black Friday, förklarar Knubbe.

– Om man vill vara med så avstår man från egen konsumtion och skänker en slant. Liten eller stor får man avgöra själv. Även om det för många är knapert just nu kan de flesta skänka en femtiolapp till någon som behöver det bättre.

Den uteblivna rean hos Vindpinad har också påverkat försäljningen på sajten. Knubbe berättar att han märker av att produkterna han säljeer nu finns att hitta till ett lägre pris på andra platser för tillfället. Men det är ett pris han är beredd att betala.
– Ja, det är en lite märklig period just nu. Det är så hysteriskt med black Friday och när man står utanför blir det naturligt lugnare. De här dagarna märker jag verkligen av det. Men vi har haft en bra period innan dess.

Vad beror den bättre perioden på?
– Svårt att svåra på vad exakt det är, men vi har nu ett större och mer relevant sortiment än tidigare. Dessutom etablerar vi oss mer och mer för varje år, flera ser oss som ett alternativ när det är dags att köpa nya produkter.

Knubbe förklarar att han samtidigt förstår vilka synergier som orsakat det i år lite extra tilltagna rea-racet.
– Det här är en svår period. Det är helt uppenbart. Det är mångai nom handeln som är nervösa. Jag med. Stigande priser, lurigt väder och andra variabler. Alla laborerar för att minska sina lager. Som konsument är det svårt att vagieera i det där. Nu är det många som tidigare stått utanför kampanjerna som är mitt i det. Både inom outdoor och närliggande marknader.
– Men ingen vill stå med Svarte Petter och ha fulla lager samtidigt som kunderna är borta.