Nischade hockeybutiken i Gävle: ”När Brynäs åker ut så gråter folk – det påverkar oss”

I utkanterna av Gävle, i Brynäs hemstad, hittar vi Nobo Hockeystore som drivs av Alexander Ödling. Det här är den sista kvarvarande rena hockeybutiken i stan, och butiksägaren ser verkligen fram emot den kommande hockeysäsongen.

Hej! Hur mår butiken just nu?

– Det är väl ingen butik som har mått jättebra under den senaste tiden, under pandemi och krigsutbrott. Alla har sina utmaningar. Men vi har anpassat oss och jag skulle säga att vi mår bra efter förutsättningarna som världsläget ger. Vi har ökat i omsättning, men vi har också utökade kostnader. Vi får jobba hårdare för att få det lilla extra att fungera. Man är glad och tacksam över de som väljer att besöka en fysisk butik och köpa sina extragrejer här, det betyder så mycket för den dagliga verksamheten. 

Ni är alltså en specialiserad hockeybutik?

– Vi säljer både hockey och fotboll. De löper in i varandra, även om hockeyn mer är en året runt-sport. Det spelas visserligen inga matcher på sommaren, men det är camper och sådant som löper över hela året. Våra mest intensiva månader är juli till oktober, från att många föreningar har uppstart. I december till mars börjar säsongen trappa av lite grann. 

Hur stor är hockeyn i ert område?

– Gävle är visserligen en större stad, men med starka grundvärderingar kring hockeyn. Det finns mycket engagemang, inte som i storstäder som Uppsala till exempel. När Brynäs åker ut så gråter folk. I ett långt perspektiv så påverkar det oss. Det behövs attraktiva lag som folk samlas kring: Det är lättare att ta sin familj till en Brynäsmatch med flera tusen personer på läktaren, än till en utomhusrink där folk sitter och fryser. Det väcker drömmar och förhoppningar, och ska föräldrar gå in och investera i skridskor eller hockeyutrustning så måste barnet känna att de vill göra det här. 

Vad säljer ni bäst av just nu?

– Tydliga kategorier är klubbor och skridskor, i och med att det är stora investeringar som man vill göra tidigt på säsongen för att hinna åka in dem. Det är många nu som öppnar upp trunken och inser att de vuxit ur grejerna eller att något har gått sönder. 

Hur ser marknaden ut för er? Vad är utmaningarna i ert län?

– Alla som har varit nischade inom hockeyn har gått omkull, det är bara jag kvar tillsammans med kedjorna. Man kan tro att det borde gagna oss, men jag skulle inte säga det egentligen eftersom många satsar mot nätet. Vi har inte kraft och ekonomi att ha så många anställda, därför har vi inte kunnat kombinera en e-handel med både föreningar, privatpersoner och daglig butik. De tär inte bara att tuta och köra, någon måste ta ansvar för racet. 

Hur ser ni på den kommande höstsäsongen i butiken?

– Man är ju i en torktumlare hela tiden, och åker runt, runt. Men det ska bli skitkul att dra igång igen. Nummer två är att vi står lite med tillförsikt inför hur läget är i föreningar och privata ekonomier. Det ser man först då man kommit in i säsongen. Dessutom tror jag att det finns en revangelusta i Gävleborg kring Brynäs, och det finns en kämparvilja i alla lokala föreningar vi har här. Hade föreningarna inte brytt sig eller haft mål, då hade de inte investerat i utrustning. Man vill vara snygg och fräsch på träningarna för att kunna ge allt!

Sverigeresan. I en artikelserie tar vi oss Sverige runt för att prata med er. Hur mår ni? Vad är det senaste i butiken? Vad borde vi känna till? Den här månaden pratar vi med butiker i Gävleborg.