Dormy stänger varuhus – ”Till slut måste man ta ett beslut”

Efter 15 år av kamp mot lönsamhet väljer Dormy att lägga ner sitt varuhus i Sundsvall. Detta när hyreskontraktet upphör i vinter.

2008 var Dormy i tagen att öppna nya butiker. Alla finns kvar än idag men den man öppnade i Sundsvall har nu fått sitt sista datum inplanerat.
I handelsområdet Birsta utanför Norrlands tredje största stad har Dormy haft svårt att få ihop affären. Den korta säsongen uppe i norr tillsammans med ett begränsat kundunderlag är de två största anledningarna till att man nu väljer att stänga ner butiken. 
– Vi har jobbat länge med att försöka få upp lönsamheten på butiken. Men det är ju utmaningar att få det i den delen av Sverige. Säsongen blir väldigt kort och då blir kundunderlaget ganska begränsat, säger Dormys vd Anders Wall.
– Vi hade ett uppsving under pandemin som gjorde att vi tänkte att det nu skulle bli bra tryck och att det skulle ta bra fart men nu har det stabiliserats tillbaka till de nivåer som vi sett tidigare.

Så när det var dags att ömförhandla hyreskontraktet som går ut i slutet av året valde Dormy helt enkelt att stänga butiken.
– Vi ser att hyran stiger och att lönerna går upp. Samtidigt är omsättningen ungefär konstant och då landar vi i att vi inte kommer få det här att flyga.
– Till slut måste man ta ett beslut. Nu valde vi att göra det här, hur tråkigt det än är.

Med svaga siffror sedan öppningen 2008 är det tydligt att Dormy gjort vad man kunnat för att få affären i norr att gå runt. Och även om det förstås inte är speciellt kul att butiken inte är så lönsam som man vill, är det för Anders Wall betydligt värre att man tvingas säga upp sin personal.
– Vi har gjort det här med hjärtat och tack vare att medarbetarna varit så engagerade och gjort vad de kunnat. Våra skickliga och omtyckta medarbetare i Sundsvallsvaruhuset har gjort ett utmärkt arbete och precis som övriga kollegor på Dormy brunnit för att ge våra kunder en bättre golfupplevelse – såväl ute på banan som i mötet i varuhuset. Och vi vill betona att deras engagerade insatser har varit en viktig faktor bakom att vi under många år har haft förhoppningar om att Sundsvallsvaruhuset skulle kunna växa sig starkare.

Höjda hyror, högre löner och högre priser gör dock inte att fler butiker är i farozonen, menar Wall. Han säger till Sportfack att man har kontinuerlig utvärdering av samtliga varuhus och att man ständigt jobbar för att öka lönsamheten.
– Det är klart att höjda hyror och allt det där påverkar oss även i de andra varuhusen, precis som för alla andra inom handeln. Men ambitionen idag är att fortsätta sats på dem. Det är ju Sundsvall som sticker ut lite grann i och med det geografiska läget. Annars finns vi ju från Mälardalen och söderut, där säsongen är längre. 
– Så det finns inga planer på att förändra i de befintliga butikerna just nu. Men självklart ser vi över våra lägen och så hela tiden. 

Med tanke på konjunkturläget och svenskars ekonomi finns det en risk att försäljningen av golfprodukter minskar. Men Anders Wall tycker sig se en sport som står sig stark i en tuff tid.
– Vi märker att det är hårt tryck på golfbanorna och det är många uppbokade starttider. Vi tror och hoppas att många kommer ägna sig åt sitt fritidsintresse nu i år när det kanske är lite tuffare ekonomiskt.
– Vi är hoppfulla men allt tightas till, det märker vi av. Historiskt har vi sett att tuffare tider inneburit ett lyft för oss. Vi hoppas att man fortsätter spela golf och istället avvaktar med att renovera köket eller byta bil, säger Anders Wall.