Antalet kunder har ökat – men de är inte villiga att öppna plånboken. Nu hoppas Svensk Handel på att e-handeln får sig en välbehövlig boost under Black friday.
När Svensk Handel släpper sin e-handelsindikator för oktober så är siffrorna inte nattsvarta – fler konsumenter handlade i år jämfört med oktober 2022. Men branschens behov av att tömma lagren har resulterat i många reakampanjer och försäljningsresultaten blev därefter. Trots att mängden kunder som e-handlat har ökat med tre procentenheter så sjönk den genomsnittliga totala köpesumman med 13 procent.
– Oktober var ännu en tuff månad för e-handeln i ett läge där flera e-handlare jobbar hårt för att nå lönsamhet. Många konsumenter har sannolikt hållit lite extra hårt i plånboken för att vänta in attraktiva erbjudanden i november, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
I år har e-handeln minskat i omsättning med totalt 6 procent i löpande priser, från januari till oktober. E-handelsindikatorn släpps mitt under Black week och fredag den 24 november, Black friday, är bara dagar bort. Då väntas handeln skruvas upp betydligt.
– Numera levereras attraktiva erbjudanden på nätet i princip hela november. Många konsumenter passar på att köpa sina julklappar till attraktiva priser. Enligt vår black week-prognos verkar många e-handlare nu få en ytterst välbehövlig försäljningsskjuts, säger Per Ljungberg.