Ridestore: Bra jobb i det tysta

Med egna, attraktiva, varumärken och försäljning av giganter har Ridestore blivit enormt framgångsrika. 2022 hade man en omsättning på över 1 miljard kronor. Därför är de först med att vinna "Årets e-butik".

Om produkterna man vill ha inte finns. Ja, då får man väl skapa dem själv. Kanske var det så bröderna Emil och Linus Hellberg resonerade när de efter ett antal år som återförsäljare av snowboard–produkter började skapa sina egna. Det hela resulterade i att bröderna skapade två olika varumärken, Dope och Montec. 

Dessa har sedan dess etablerat sig och den givna försäljningskanalen för varumärken har varit deras egen e–handel: Ridestore.se. Där finns nu också produkter från etablerade varumärken som Vans, The North Face och Adidas, vilket ökat försäljningen ytterligare.

Och det har gått bra. Riktigt bra. 2022 hade man en omsättning över 1 miljard kronor och mycket tyder på att detta bara är början. Samtidigt arbetar företaget i det tysta. När Sportfack ska gratulera och höra hur företaget resonerar kring segern väljer de att inte svara.
– Vi får avstå denna intervju, det är ingenting vi vanligtvis ställer upp på. Men tack snälla för visat intresse, svarar företagets kommunikationsavdelning över mejl.

Men kanske är det här inte så underligt. Företaget själva säger att de skapats med mottot att ”kunden är varumärket”. Med en community som en viktig del finns det möjligtvis en poäng att inte företagschefer intervjuas. Bevisligen går det bra ändå, då man nu alltså röstats fram av sina kollegor som årets e-butik.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="29502" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]