Nike lanserar bok – visar designvisioner för kommande 50 år

Efter över 50 år av att vara innovativ och i framkant väljer Nike att publicera en bok där man siar i framtiden.

”No Finish Line”. Så heter boken Nike nu lanserar för att fira 50 år av design och innovation.

Boken har som mål att bjuda in, inspirera och prvocera nästa generations atleter för att skapa en bättre värld genom design och sport.

”Det har sagts att det bästa sättet att förutse framtiden är att själv skapa den. Hos Nike håller vi med om detta. I över 50 år har vi strävat efter att skapa en bättre framtid för atleter. Det är vad som alltid tar oss framåt. När vi säger att det inte finns en mållinje är det inte en lat referens till ett evigt gnatande eller en resa utan slutmål. Istället är det ett sätt att uttrycka vår tro i gränslös potential inom sporten – och design”, säger Nikes chefsdesigner, John Hoke.

I boken kan man fördjupa sig i Nikes sätt att under 50 år utforska och skapa deras egen design och produktutveckling. Dessutom kan man läsa om en vision för de kommande 50 åren. Spekulerande antaganden av journalisten Geoff Manaugh och reportage av Sam Grawe, författaren till ”Nike: Better is Temporary”. Tanken är att fem framtida designskiften ska diskuteras, då de kan ske kommande decennier. Och för att komma fram till de olika förslagen på vad som kan ske framöver har Grawe intervjuat designers, forskare, ingenjörer och ledare inom företaget.