ISPO-KRÖNIKA: Vart är mässan på väg egentligen?

Sportfacks chefredaktör Jesper Johansson spekulerar i Ispos framtid och vad som måste göras för att bli än mer relevant framöver.

Å ena sidan: Antalet utställare är fler än tidigare och hallarna är fulla.
Å andra sidan: Summan för att ställa ut är lägre och de stora rymdskepps-liknande båsen är betydligt färre än tidigare år.

Vart är Ispo på väg egentligen?

Det är trångt i gångarna och ljudnivån är hög. Skratt, leenden och en känsla av ”det var länge sedan sist” sinsemellan många personer inom branschen. Ispo Munich är en höjdpunkt i kalendern och en naturlig samlingsplats för industrin. Men är det här hållbart? Kommer vi se mässan växa framöver? Min personliga känsla är väl lite tveeggad.

Å ena sidan är det som sagt väldigt mycket folk på plats och många utställare, stora som små. Dessutom är känslan att vi ser fler varumärken med produkter för vintersport. Många hjälmar visas upp. Handskar, goggels – ja, hela den alpina delen av branschen är väl på plats utöver själva hårdvaran.

Å andra sidan viskas det om att antalet betalande besökare sjunkit med 30 procent från förra året. Samtidigt ska det stora tappet tas med en nypa salt, då man som utställare kan bjuda in väldigt många utan kostnad.

Så vart är Ispo Munich på väg? För att det här ska vara hållbart måste mässan vara mer än en plats för tysk öl, varma kramar och skratt emellan branschkollegor. Mässan måste bli en plats där affärer görs i större utsträckning och dessutom måste mässan på något sätt öka sin relevans genom att antingen få hit de absolut största varumärkena. Eller så måste hårdvaran komma tillbaka. Kanske genom att återigen flytta mässan, den här gången tillbaka till januari? Frågan är bara vad klädtillverkarna skulle tycka om det…

Det andra alternativet, som inte känns speciellt görbart, är att hårdvaran dels ändrar sin tillverkningsfas, dels flyttar införsäljningsperioden. Med tanke på att de fortfarande har en fungerande bransch känns detta såklart mycket otroligt.

Ett annat potentiellt ”problem” är att många har en nostalgisk bild av vad Ispo-mässan är eller borde vara. Jag, som inte alls har samma rutin i branschen som så många andra, kan väl kanske bli lite trött på all sentimentalitet som råder i gångarna. Hur gör man för att det här ånyo ska bli en helt avgörande plats?
Det är vad som borde diskuteras, snarare än vilken efterfest som var bäst för 20 år sedan. Eller så är det jag som är grinig för att jag inte kan bidra till konversationen…