Patagonia svarar efter kritiken: ”Inte funnit några bevis som styrker påståendena”

Sportfack har fått ett svar av Patagonia efter att de anklagats för att producera kläder i fast fashion-fabriker med omänskliga arbetsförhållanden.

Follow The Money har nyligen rapporterat om Patagonia och att de producerar kläder i fast fashion-fabriker med omänskliga förhållanden för de som arbetar. Som svar på detta har Sportfack nu fått ett uttalande av Patagonia.
I uttalande går att läsa att Patagonias revisorer ”genomfört noggranna undersökningar på plats under den senaste månaden och inte funnit några bevis som styrker påståendena i de senaste medierna.” Enligt Patagonia själva kunde de inte hitta bevis för att anställda använt sig av droger för att klara produktionen, jobbat mer än 60 timmar i veckan, obetald övertid, fientlighet mot fackförbund eller verbala trakasserier.

LÄS MER: Patagonia kritiseras – tillverkar kläder i fast fashion-fabriker

Patagonia fortsätter genom att berätta att man under sin tid i Sri Lanka aldrig haft problem som inte kunnat lösas med produktionspartners. Dessutom skriver de att sju av deras partners i Sri Lanka är Fair Trade USA-certifierade, vilket innebär att Patagnoia betalar en premie direkt till arbetarna i de här fabrikerna.
”Patagonia tar också ett aktivt ansvar för rättigheter, hälsa och säkerhet för de arbetare som tillverkar våra produkter i fabriker, kvarnar och på gårdar, och vi har infört flera ackrediterade, löpande övervakningsprogram för att säkerställa deras välbefinnande.”
”Vi övervakar regelbundet våra partners i leveranskedjan, direkt och genom partners som Fair Trade, Better Work ILO och Fair Labor Association. Om vi upptäcker problem samarbetar vi med våra partners för att implementera effektiva och långsiktiga lösningar, till exempel vårt framgångsrika arbete för att avskaffa avgifter för migrantarbetare.”

Patagonia skriver också att de har en lång historia av att välkomna granskning i alla aspekter av sin verksamhet. De är sina egna starkaste kritiker och de utmanar sig själva att bli bättre och hjälpa till att föra branschen framåt.
”Vi gör detta eftersom vi vet att om vi ökar vår påverkan leder det till bästa möjliga resultat för arbetare i hela klädindustrin”, skriver de i sitt uttalande.