Skobranschen kan vara på väg att förändras. Och ett första steg kan nu ha tagits av Decathlon, som presenterar ett spännande samarbete och en spännande produkt som doftar som framtiden.
Välkommen till framtiden! Decathlon har nämligen presenterat ett tillverkningskoncept på ITMA-mässan i Milano. Tillsammans med HP och Lonati Group har de nämligen skapat ett innovativt och hållbart tillvägagångssätt för skotillverkning som de själva tror kommer omforma hela branschen.
Skorna kommer att skapas med 3D-utskrift och digital stickning. Fördelarna är många. Bland annat menar de tre företagen i ett pressmeddelande att man i mångt och mycket kan skräddarsy produkterna. ”Skon är mycket anpassningsbar, vilket gör det möjligt för konsumenterna att skräddarsy sina skor så att de passar preferenser och behov.”
Dessutom menar dee att produkten är banbrytande gällande cirkularitet och reparationsmöjligheter. Med en limfri konstruktionslösning ska skon enkelt kunna repareras. Sulan och ovandelen kan separeras vilket gör att skon inte lika snabbt måste kasseras. Det innebär i sin tur att produktens livslängd ökar och att avfallet minskar. Användningen av ett enda material (TPU) för grepp- och dämpningsdelarna gör dessutom återvinning enklare.
Ur ett miljöperspektiv kommer också en annan fördel. Eftersom den skapas med 3D-teknik kan man nämligen skapa skon lokalt och därmed minska transportutsläppen. Eftersom varje sko kan skräddarsys optimeras också lagerhållningen och underlättar produktionen, vilket även det minskar avfallet.
– Vi är glada över att samarbeta med HP:s “Personalization & 3D Printing-verksamhet” och Lonati Group i detta projekt som visar på vårt engagemang för hållbarhet. Genom att utnyttja potentialen i 3D-printing revolutionerar vi skotillverkningsprocessen och erbjuder konsumenterna skräddarsydda, återvinningsbara och lokalt producerade skor, säger Phillipe Seille, Exploration Leader på Decathlon.
– HP:s Multi Jet Fusion-teknik möjliggör en ny era av hållbar och innovativ tillverkning. Vi är stolta över att samarbeta med Decathlon för att visa den enorma potentialen med 3D-printing för att bidra till ett mer hållbart tillvägagångssätt för skotillverkning. Lonati Groups expertis inom teknik för ovandelar till skor stämmer perfekt överens med våra gemensamma värderingar vad gäller hållbarhet. Det är verkligen inspirerande att arbeta tillsammans, säger Don Albert, Head of Footwear and Sports på HP Personalization & 3D Printing.