Mora mindre känsligt för konjunkturen: ”Turisterna kommer hit året runt”

Stefan Skoglund driver friluftsbutiken Nära fjället i centrala Mora. Här bjuder inte våren på någon merförsäljning, och förhoppningen är att lågkonjunkturen tvingar kunderna till sommarsemester i fjällen i stället.

Hej! Hur mår butiken just nu?

– Det är lite tufft just nu, det måste jag erkänna. Det märks verkligen att det är en förändring i Sveriges ekonomi och jag tycker det är tråkigt att media ska hålla på och tjata. I det stora hela så finns jobben kvar, folk får sin lön, men de har blivit mer restriktiva. När jag märker att mina kunder blir mer passiva, då blir jag också passiv. Jag är inte så stolt över mitt utbud just nu. Jag står i valet och kvalet om jag ska satsa på som vanligt eller om jag ska vänta lite grann, säger butiksägaren Stefan Skoglund.

Hur känner du inför den kommande säsongen?

– Jag funderar mycket på vad som ska hända framöver. Förr om åren har jag gått på föregående år, men när det är som det är nu så kan jag inte veta vart försäljningen tar vägen. Kommer folk hålla i pengarna och lägga dem på elräkningen, eller kommer de satsa på en Sverigesemester? Kommer de åka utomlands som vanligt? Det är ovisst. Men jag är alltid positiv, man gör inte gärna avkall på sin semester, den får kosta. Vi hoppas att folk investerar i en bra semester. 

Du driver en nischad friluftsbutik, vad får du för typ av kunder?

– Min högsäsong är maj–september, det är det jag satsar mest på. Och beroende på säsong så skiljer det sig en hel del, men under sommaren så är det mycket kunder som kommer söderifrån. Jag har tyskar, holländare, skåningar, sörlänningar. Sedan svänger det tillbaka mer lokalt när säsongen är slut. Men det är turister här alla månader på året, som ska titta på Zorngården eller dalahästar. På vintern åker de längdskidor, och stannar i Mora för att göra aktiviteter. Vi har ett stort upptagningsområde, vi är inte mer än 20 000 i kommunen, men vi har ett utbud som om vi skulle vara 60 000. 

Vilken typ av friluftsliv är viktigast för din affär?

– Fjällturismen. jag vänder mig inte åt fiskare eller jägare, utan de ska på fjället och vandra. Då säljer vi mycket vnadringskängor, byxor, ryggsäckar, något tält och liggunderlag. Jag kan utrusta dem helt och hållet. Nu är vi mellan två säsonger, du kan varken cykla eller gå på fjället, så den här årstiden är min sämsta. 

Hur ser konkurrensen ut i ditt område?

– Jag är i stort sett helt själv här, just eftersom jag är så specialiserad. Intersport har lite tält, men inte så utpräglat friluftssortiment som jag har. Det har funnits några, men de har lagt med. Det är ett hårt slit, du måste vara målmedveten och jobba väldigt hårt för att det ska fungera. Det är stor konkurrens från nätet, jag har hållit på i 16 år och det är som två olika världar. Hade man vetat att det skulle bli såhär så hade man hoppat på näthandeln det första man gjorde. Jag kan inte konkurrera med priserna som det är nu. 

– I USA så säger de att trenden har vänt tillbaka mot att shoppa i citykärnan igen, och det är bara att hoppas att det blir så i Sverige. Det är förödande när man lägger shoppingcenter utanför städerna, det dödar oss fullständigt. Men det är priset som bestämmer. Och för min del kan jag inte sälja billig kvalitet till en kund som ska på fjället, det kan bli rent livsfarligt. Jag har ett ansvar för att det funkar. 

Hur ser du på den kommande säsongen?

– Om kunderna skippar utlandsresan i år så tror jag att de kommer vända sig till Sverige. Det finns fantastiska platser att besöka här, man behöver inte åka utomlands alls egentligen. Jag är positiv i grund och botten. Bara det blir lite varmt och skönt så tror jag att folk blir mer positiva. Det är alltid lättare att gå mot ljusare tider. 

block