I kommande nummer av Sportfack kan du läsa en intervju med Urban Nilsson, ny Trade Marketing Manager på Rossignol. Hans barndomsvän, Henrik Åkerlund, har nu också värvats.
Urban ”Ubbe” Nilsson är Rossignols nye Trade Marketing Manager i Norden. Mer om honom kommer du kunna läsa i kommande nummer av Sportfack.
Hans barndomsvän, Henrik Åkerlund, har nu också rekryterats till det hårdsatsande företaget.
Men det är inte första gången som Åkerlund arbetar med varumärket. Faktum är att företagets nye Category Manager Nordic inledde sin försäljningsresa hos Bios AB i Malung för över 20 år sedan.
– Det var en lärorik tid för mig och företaget. Vi började på allvar utmana andra aktörer på marknaden med affischnamn som Ida Ingemarsdotter, Lars Nelson och Johanna Ojala, minns Åkerlund.
Säljprofilen återvänder nu till ett företag som tagit mark i Norden sedan dess. Han själv säger att Rossignol ligger i absoluta framkant med sina produkter och menar att detta bevisas av att deras produkter används av stjärnor som Jonna Sundling, Emma Ribom och Calle Halfvarsson.
– Det är vind i seglen. Men vi måste vara på tårna och jobba hårt på bred front. För mig blir det prioritet 1 att lägga mycket tid ute på fältet och inte sitta bakom ett skrivbord i Sälen där jag numera är bosatt med min familj, säger Henrik Åkerlund.
Med de två barndomsvännerna från Boden ombord, tittar Rossignols Managing Director – Jerker Nyman – på framtiden med tillförsikt.
– Vi har länge tittat på hur vi kan tillföra än mer kompetens i vår organisation. Med Henrik får vi en av branschens mest rutinerade säljare. Att han dessutom har en idrottslig bakgrund inom längd ger oss ytterligare en fördel. Vi tror att Henrik ihop med den tidigare rekryteringen av Urban Nilsson kommer att göra stor skillnad för oss, våra återförsäljare och därmed för slutkonsumenterna i Norden.
– Vårt mål och förhoppning är att vi genom dessa rekryteringar visar att vi menar allvar med vår satsning på längd.
Henrik Åkerlund börjar sin anställning 1 september och kommer närmast från 15 år på Sportsmanship AB i Göteborg, där han varit försäljningschef för bland annat alpina Völkl. Johan Stjerna hade tidigare rollen men kommer nu istället att ha ett helhetsansvar för produkterna inom det alpina segmentet.
Relaterat företag i Sportregistret
- Rossignol
Rossignol Group har varumärkena Rossignol, Dynastar, Look, Lange och Kerma. Utrustning och kläder för längd och utförsåkning och cykel.