Osprey närmar sig hållbarhetsmålen

Högt uppsatta klimatmål har nu gjort att Osprey själva anser sig vara bäst inom sin kategori.

Osprey meddelar att man med sin senaste kollektion är det mest progressiva, transparenta och hållbara tillverkaren av ”hardgoods”. Detta har man lyckats med genom att byta material till återvinningsbara. På grund av detta har man minskat sin miljöpåverkan med 30-40 procent jämfört med att använda material som tidigare inte brukats.

I höstens kollektion är Ospreys huvudsakliga tyganvändning till 100 procent återanvänd och 65 procent av allt tyg är till 100 procent återvunnet material.

Det var i juni 2019 som Osprey meddelade att de skulle bli de mest progressiva, transparenta och hållbara varumärket inom just ”hard goods”. Sedan dess menar Osprey att man tagit ett holistiskt omtag för att se över varje del av verksamheten – allt för att göra ett så litet avtryck som möjligt.

– Hållbarhet är skapat när ett varumärke tar ett bredare synsätt på hela processen när det gäller att skapa högkvalitativa, innovativa produkter. Vi har lagt ner lika mycket energi och ansträngning som vi lagt på våra produkter, för att också se över hela vår tillverkning för att på så sätt nå vårt mål som det varumärke med lägst påverkan på miljön och människorna som skapar våra produkter, säger Ospreys vice president of Product, Mark Galbraith.

Relaterat företag i Sportregistret

  • ROSWI AB

    Roswi är en grossist och importör av kvalitetsprodukter inom sport-, fritids- och outdoorliv. Lagerhållning samt leverans sker från lagret i Täby, vilket också garanterar snabba leveranser.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="27138" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]