Sportfacks nya satsning: Dubblar upplagan för att nå hela branschen

Story House Egmonts ledande branschtidning Sportfack satsar på dubblerad upplaga och distribution till Sveriges alla sport- och outdoorbutiker från 2023.

Den nya affärsmodellen tar utgångspunkt i en annonsfinansierad publikation, som har vuxit fram i samspel mellan redaktion, läsare och annonsörer. Målet är att nya Sportfack ska nå Sveriges alla sport- och outdoorbutiker, med start 2023. 

Förändringen innebär att Sportfack gör ett rejält omtag och växlar upp när det gäller både räckvidd och upplaga, annonssamarbeten samt inte minst innehållsmässigt.

Parallellt med den ökade upplagan, som går mot strömmen i tider av dyra papperspriser och höga produktionskostnader, kommer en satsning att ske på sportfack.se med ett mer läsarrelevant innehåll i ett högre tempo. Något som redaktionen just nu ligger i startgroparna med att realisera.
– Den här nystarten ger oss större möjligheter att rapportera mer och bättre om en intressant bransch i en spännande tid. Förändringen förstärker samtidigt Sportfacks position som den ledande nyhetskällan för sportbranschen. Nu kommer vi kunna ta ännu större plats digitalt, vilket ger oss helt nya förutsättningar redaktionellt, säger Sportfacks chefredaktör Jesper Johansson.

Tidningen Sportfack grundades 1992 av makarna Bo och Marion Areng. År 2004 förvärvades titeln av Hjemmet Mortensen, nuvarande Story House Egmont. År 2005 fick tidningen utmärkelsen Årets tidskrift i kategorin fackpress, av Sveriges Tidskrifter. Sedan dess har mycket förändrats. I det nya handelslandskapet som växer fram ser Egmont att det krävs en strategiförändring för Sportfack, för att fortsätta vara relevant för målgruppen.

Intäktsmässigt kommer allt fokus att läggas på att bygga en stark annonsaffär.
– Vi har haft en bra och nära dialog med våra annonsörer. Tillsammans ser vi en stor potential i detta spännande och viktiga steg i utvecklingen för Sportfack. Satsningen gör att vi når betydligt fler läsare men framför allt rätt läsare, vilket är helt centralt i vår ambition att skapa ett ännu starkare och mer läsvärt innehåll i såväl print som online, säger Heikki Lampinen, direktör för Story House Egmonts medieverksamhet i Stockholm.