Umbro lanserar ofärgad unisex-kollektion

Miljön är på tapeten när Umbro lanserar sin nya Undyed-kollektion.

Umbro vill ta ett steg för att minska sitt miljöavtryck när det kommer till sina produkter och aktiviteter. Det brittiska varumärket har därför lanserat en unisex-kollektion kallad ”Undyed”.

Som namnet avslöjar är kläderna ofärgade för att därmed bli mer miljövänliga. Målet med designen av unisex-kollektionen har också varit att skapa en ”clean” och ”modernt estetisk” kollektion.

När Umbro skapat Undyed har man arbetat för att minska svinnet och dessutom har man valt att använda sig av ett gummi för tryckdetaljerna som inte är giftigt. Även förpackningen kläderna finns inuti är till 100 procent skapat av återvunnet material och tryckt med vegetabiliskt bläck.

Själva tyget är till 60 procent skapat av bomull och 40 procent skapat av återvunnet polyester. Genom att skapa kollektionen helt utan att färga tygen har man lyckats minska volymen vatten under tillverkningen med ungefär 50 procent.

Umbro har markerat att plaggen är några av de bättre för miljön som företaget skapar. Detta genom att använda sig av sin klassiska logotyp men multiplicerat och i en blomformation. Detta ackompanjeras av kollektionens statement: ”Be kinder to the environment”.

I kollektionen ingår en t-shirt, hoodie, tröja, shorts och joggers tillsammans med en lite mer modern cross-body-väska.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Scantrade Scandinavia AB

    Scantrade Scandinavia AB vill erbjuda ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier, från elit till motionär. För att göra detta arbetar vi idag med fem olika fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team och Sport & Lifestyle. Inom varje kategori finns välkända varumärken: Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro Sport & Lifestyle: Rollerblade, Sidas, Sigg, Smith, Umbro