Local Rule: ”Krävs blind tilltro på sig själv”

Efter att ha släppt allt och börjat arbeta heltid med Local Rule har man 2,5 år senare lyckats etablera sig. Både i Sverige och utomlands. Nu vinner de "Årets Nykomling”.

De tre grundarna av golfvarumärket Local Rule har sedan 2,5 år tillbaka jobbat heltid med sitt varumärke. Sedan de gick live med hemsidan har det hänt mycket och att nu ha röstats fram av sina branschkollegor känns bra, menar David Zetterlund, en av varumärkets grundare.
– Det är ett kvitto på att vi har någonting som uppskattas. Så vi är väldigt stolta över den här vinsten som ett nystartat bolag.

Redan från start har Local Rule haft ett internationellt fokus. Zetterlund berättar att man också fått det bevisat att man har en internationellt gångbar produktlista, då man ser ordrar från hela världen.
– Vi är uppe i ett tjugotal olika länder nu och har stor synlighet i Sydkorea. Vi försöker jobba oss in på den amerikanska marknaden. Men det är såklart att Sverige är vår hemmamarknad. Det betyder väldigt mycket att svenskarna uppskattar det vi gör också.  

Är Sverige den största marknaden än så länge?
– Ja, sett per såld vara via vår e-handel så är den det. Sen kan man ju hävda att Sydkorea är vår största marknad sett till wholesale. Big in South Korea eller Big in Japan. Vi tror väldigt mycket på de marknaderna. 

Att Local Rule fått ett tydligt inträde i Sydkorea är ingen slump. Det golfgalna landet har en annan golfkultur där stora varumärken inte är riktigt lika attraktiva som i exempelvis Europa. 

I Sydkorea är det viktigare att uttrycka sin personlighet och detta är något det svenska företaget tror sig se ske även på hemmaplan.
– Vi såg att det fanns mycket potential och trender som de stora legacy-varumärkena inte riktigt orkar med att hänga på. Där tyckte vi att det finns mycket att göra. Framför allt kring trender som kommer från USA och Asien.

Som nykomling har Local Rule snabbt blivit ett namn inom golfbranschen och mycket tyder på att de har goda saker framför sig. Och efter 2,5 år är det nu som Local Rule faktiskt börjar betala av sig. Henrik Svensson, operativ chef, är glad och nöjd över att man vågade gå in helhjärtat i detta.
– Det är klart det fanns en viss naivitet, vilket jag tror man behöver för att göra en sådan här grej. Det krävs 100 procent engagemang och att det inte är ett hobbyprojekt. Det förbättrar kvalitet, snabbhet och alla sådana saker. Vi såg ett fönster och det har varit viktigt för oss att rida på den här momentumvågen.

TIDIGARE VINNARE
2021Astrid Wild
2020Garphyttan
2019Meter Bikes
2018The Bootfitter
2017On Running
2016Stellar Equipment
2015SmellWell 
2014Spektrum
2013Picture Organic
2012Elevenate
2010Colourwear
2009Sanuk
2008Teko

Som nykomling har Local Rule snabbt blivit ett namn inom golfbranschen och mycket tyder på att de har goda saker framför sig. Och efter 2,5 år är det nu som Local Rule faktiskt börjar betala av sig. Henrik Svensson, operativ chef, är glad och nöjd över att man vågade gå in helhjärtat i detta.
– Det är klart det fanns en viss naivitet, vilket jag tror man behöver för att göra en sådan här grej. Det krävs 100 procent engagemang och att det inte är ett hobbyprojekt. Det förbättrar kvalitet, snabbhet och alla sådana saker. Vi såg ett fönster och det har varit viktigt för oss att rida på den här momentumvågen.

För den som vill bli årets nykomling framöver­ – vad har ni för tips?
– Det är en skitsvår fråga. Det enda man ska komma ihåg är att man kan ha en plan och att man sedan får revidera den dagligen. Man måste lösa problem och se möjligheter. Det är ett hårt arbete som krävs, säger Simon Madeling.
– Alla säger till dig i början att det är väldigt få som lyckas. Lyssnar du för mycket på det tugget så kommer du aldrig våga lägga ner det här jobbet som krävs. Du måste ha en blind tilltro till dig själv och det du gör, du måste hela tiden kämpa på. Du måste göra lite bättre ifrån dig dag för dag, så sitter du till slut i den positionen vi är i nu.