Efter en stor kampanj kunde XXL presentera ett fint första kvartal 2023. Detta på marginalens bekostnad, samtidigt som lagersaldon nu är på mer rimliga nivåer.
Efter sin största kampanj på tre år, när XXL för 500 miljoner norska kronor skulle säljas, har man nu rapporterat fina resultat för årets första kvartal. Omsättningen uppgick till 1 984 miljoner norska kronor det första kvartalet, vilket kan jämföras med 1 865 miljoner under samma period förra året. På grund av detta menar Anders Lindblom, vd för XXL i Sverige, att man lär bli den första sportkedjan som återgår till normala lagernivåer.
– En annan av våra viktigaste åtgärder har varit att få kontroll över vårt lager, något som gått över förväntan. Våra nivåer ser bättre ut än vad vi hade räknat med, säger han.
Satsningen som sportkedjan gjort under senaste tiden har nu också visat på effekt. Lindblom menar att man vinner tillbaka viktiga marknadsdelar, främst i Sverige. Detta på bekostnad av marginalen, men samtidigt har detta varit en del av strategin. Under det första kvartalet 2022 kunde XXL presentera ett rörelseresultat på 83 miljoner norska kronor. 2023 var den siffran -45.
Den svenska marknaden växte med 6,7 procent under kvartalet.
– I Sverige har vi ett styrkebesked i att samtliga sektorer växer. Inte minst gör hela kategorin Leisure & Youth ett uppsving om 23 % mot föregående år, liksom vår cykelförsäljning som ökat med 70 % mot föregående år. Mycket tack vare våra kampanjer inför att säsongen dragit igång.
–I Sverige går XXL även mot en något allmän nedåtgående trend för marknaden vad gäller e-handel: vår online-shop står starkt och växer med 40 % mot fjolåret, att jämföra mot XXL Group som online växer 29 % i kvartalet.
Under kvartalet öppnade XXL ett nytt varuhus i Skellefteå och XXL är nöjda med resultatet i den nya staden för sportjätten.