Spektrum Sports samarbetar med Grandpa

Spektrum är just nu väldigt aktiva när det kommer till samarbeten. Efter att ha presenterat sin kollektion med Local Rule har de nu presenterat nästa collab.

Årebaserade Spektrum är inne i en period där samarbeten tycks vara högst på agendan. Glasögontillverkaren, som producerar glasögon i biobaserade material, har nämligen presenterat ett samarbete med Grandpa. I ett pressmeddelande berättar Spektrum att samarbetet uppkommit tack vare de bådas syn på en hållbar livsstil, och resultatet är fyra olika solglasögon.

De alla är skapade på ett sådant sätt att Grandpa applicerat sitt eget färgspråk till Spektrums produktdesign. Alla glasögon i den gemensamma kollektionen är en del av Spektrums ”Performance Eyewear” och har en hög funktionsgrad ämnad för skidåkning, löpning, cykel och andra utomhusaktiviteter med hög intensitet. Samarbetets tagline är ”Always Good!”.

– Det här är ett samarbete som kändes naturligt från dag ett och det är spännande att presentera våra produkter i en ny kontext. I har haft stor respekt för Grandpa och det de har skapat sedan starten och när de kontaktade oss för en collab behövdes inte mycket betänktetid, säger Andreas Nilemo, vd.
– Att ha en gemensam värdegrund är något vi värdesätter i våra samarbeten och Grandpas värdeord skulle lika gärna kunna vara våra egna. Att vi släpper produkterna under devisen ”Always Good!” känns precis lika naturligt för oss båda och vi har valt våra gemensamma favoritprodukter från vårt performancesortiment och applicerat en god dos Grandpa-stil till mixen.

Jonas Pelz från Grandpa är också nöjd med samarbetet. När de kontaktade Spektrum för en gemensam kollektion var det tack vare deras respekt för Åreföretagets arbete. Dels ur ett designperspektiv, dels ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Dessutom finns det många gemensamma nämnare på det sociala planet så ett collab kändes väldigt logiskt. Som alltid baserar vi alla våra samarbeten på grundläggande gemensamma värderingar och Spektrum klickar i alla våra boxar; ”Good people, Good Products och Good Impact”.

Det är Spektrums modeller Blank och Lom som omgjorts i Grandpas färgställningar och Grandpa vill med samarbetet ”förtydliga sin starka tro på värdet i ett kontrastrikt liv med en aktiv och hållbar livsstil”.
– De här glasögonen är till för att användas och det är vi säkra på att både vi och vår community kommer göra, säger Jonas Pelz.
– Vi är övertygade om att resultatet kommer landa väl både i vår performance-värld och Grandpas livsstilscommunity, säger Nilemo.