AIK hyllar hemstaden i sin specialtillverkade cuptröja. Och all vinst skänker de för att få fler barn och ungdomar att röra på sig.
Tillsammans med Nike har AIK, precis som tidigare år, tagit fram en speciell cuptröja. Årets version heter AIK Stockholm Edition och är en hyllning till huvudstaden. Solnaklubbens Stockholmskoppling är förstås välkänd, då de grundades i huvudstaden. AIK själva menar också att man är bra för Stockholm på så vis att man bygger upp sina egna elitlag med egenfostrade spelare. På herrsidan är 15 spelare från Stockholm, varav nio fostrade i AIK med bakgrund i lagets egen akademi. På damsidan är det ännu fler som är fostrade i Stockholm, inte mindre än 24 stycken. 16 av dem i AIK-tröjan sedan ungdomsåren.
Årets cuptröja från AIK är vit med detaljer i guld och svart. På bröstet finns ett mönster inspirerat av ”Vädersolstavlan, en oljemålning från 1600-talet som är en av de äldsta avbildningarna av Stockholm.
Tröjan är tillverkad i 100 procent polyester men klubbmärket har en bas i svart sammet.
Cuptröjan säljs endast i 132 exemplar och försäljningen sker först och främst till säsongskortsinnehavare.
Vinsten från tröjförsäljningen kommer att gå till Stadium Sports Camp, lägret som arrangerats av Stadium de senaste 27 åren. Över 100 000 barn och unga har aktiverats genom åren och deltagare mellan 11 och 15 år får chansen att utöva upp till 22 olika sporter under en veckas tid i Norrköping, Stadiums hemstad.
Stadium Sports Camp är ett icke vinstdrivande bolag och har delat ut över 60 miljoner till föreningslivet sedan 1995.