EXKLUSIVT: XXL:s nye vd: ”För roligt för att tacka nej till”

Jakten på hans Pål Wibes ersättare har tagit lite tid, men nu har XXL hittat rätt man för jobbet. Vi tog ett snack med deras nye vd, Freddy Sobin.

Under våren ska XXL få en ny vd. Efter att under en tid ha letat efter en ersättare till Pål Wibe, som lämnade posten under sommaren. Valet föll på Freddy Sobin, som för sedan 4,5 år är vd på Kicks Group. Vi tog ett snack med 41-åringen för att höra hans första reaktioner till det nya jobbet.

Hur är läget, Freddy?
– Det är bara bra här. Intensiva dagar förstås här på Kicks Group med julförsäljningen vilket är den viktigaste för oss – samtidigt som vi är mitt uppe i en integration av Skincity.

Hur är det med motivationen, nu när du vet att du ska byta arbetsplats?

– Jag har varit i den här situationen tidigare. Jag kör på precis som vanligt och har fullt fokus på Kicks.

Vilka erfarenheter har du av sport- och outdoorbranschen?
– Jag var ordförande för Outnorth i cirka fem år, så jag har varit inne i branschen tidigare. Ur ett privat perspektiv åker vi i familjen mycket skidor och vi spenderar mycket tid i skärgården på såväl ö som båt. Vi har även ett fritidshus med både fotbollsmål och pingisbord. Det blir helt enkelt väldigt mycket friluftsaktivitet, men det är inte för min sportbakgrund jag nu byter till XXL.

– Det är självklart viktigt att veta så mycket som möjligt om branschen och våra produkter, men där finns det redan fantastisk kompetens inom bolaget. Jag har varit inom dagligvaruhandeln, mode, vitvaror etcetera, och nu är jag på Kicks. Man måste lära sig branschen man kommer till och förstå den extremt väl, vilket är vad jag ska göra så fort jag börjar. Man har dock inte värvat mig för min branschspecifika kunskap, utan främst för att leda och förändra.

Och vad ska du förändra då?
– Jag får återkomma när jag börjar. Jag kan givetvis inte ta ut en riktning redan nu, utan jag vill jobba data- och faktabaserat. Vi ska utgå från djupa kundinsikter för att förstå och agera på bästa sätt. Det är många delar som man måste analysera och förstå för att därefter ta ut en kurs och navigera smartast mot ett nytt och ambitiöst mål.

– Till en början ser jag främst fram emot att lära känna alla kollegor och få en känsla av kulturen, först därefter ska vi se vad vi ska göra tillsammans. Jag vill att vi ska vinna i marknaden och bygga en stark, positiv och värderingsdriven kultur i bolaget. Men det här är en lagsport och det är viktigt att agera som ett lag och vinna tillsammans.

Hur gör man för att skapa en lagkänsla i ett företag?
– Delvis handlar det om ledarskapet från toppen och nedåt. Det gäller att inte bara tala, utan att faktiskt också agera därefter – ord och handling får aldrig gå isär. Jag vill förstå kulturen som den är nu. Kan man addera något? Förändra något? Det är svårt att byta kultur helt, men man kan knuffa den i rätt riktning och ta det vidare därifrån.

– Med tanke på att XXL är ett stort företag med över 5 000 anställda måste vi ha en gemensam riktning och ett gemensamt mål. Vart ska vi och hur tar vi oss dit? Jag vill också att så stort mandat som möjligt ska så långt ut som möjligt i verksamheten, det är då vi får kraft. Det är inte vi i ledningen som ska ta alla beslut, utan alla ska hjälpas åt och bygga det här tillsammans. Det gör att vi alla kan göra ett så bra jobb som möjligt varje dag med högsta möjliga motivation.

XXL är väldigt starkt förknippade med fysisk handel. Hur tänker du kring det och framtiden?

– Jag tror över tid att e-handeln kommer fortsätta att ta andelar och vara tillväxtmotorn. Men det betyder inte nödvändigtvis att vi ska ha färre butiker. Inom Kicks har vi sett en fundamental styrka att bättre få ihop de fysiska butikerna med e-handeln. Jag tror på båda kanalerna och att de ska samagera för att stärka varandra ytterligare. Det handlar om att alltid finnas där kunden är, när kunden är där och hur kunden är där. Helt enkelt finnas där på kundens villkor, men det är lättare sagt än gjort. 

– Nyckeln är att förstå sina kunder. Det är därför viktigt för mig att vi arbetar fokuserat utifrån kundinsikter, både kvantitativa och kvalitativa. Ytterst handlar det om ett behov som vi ska lösa på bästa sätt. Vi vill hela tiden lyssna på våra kunder för att veta vad vi kan göra bättre och göra enklare.

Hur mycket av detta tar du med dig från arbetet på Kicks?
– Det är klart jag har med mig lärdomar från Kicks om vad som har fungerat, men det är inte säkert att det är samma saker som är rätt för XXL. Men styrkan med omni är jag fast övertygad om. Vi har tydligt sett att de kunder som handlar både online och i butik är de som har högst värde för oss, de är också de mest lojala kunderna.

Vad ser du fram emot mest med nya tjänsten?
– Att komma in och lära känna människorna och kulturen. Och att ta fram en ny riktning framåt.

Det låter enkelt när du säger det . . . 
– Ha ha, så är det alltid. Men man ska ha i åtanke att resan oftast är roligare än målet. Jag valde att hoppa på den här möjligheten då det är en lite för rolig och spännande utmaning för att tacka nej till. Det här kommer bli riktigt kul!

När Freddy Sobin tar över som vd för XXL är inte helt säkert, men det kommer senast ske under maj 2023. I sitt arbete har han som mål att vara mycket i de olika butikerna i alla de fyra länder XXL finns i dagsläget. Mycket av hans tid kommer också att tillbringas i Oslo, på XXL:s huvudkontor.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="27436" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]